اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

ورود دادستانی برای حمایت‌های قضایی و حقوقی مهجورین

معاون دادستان همدان در امور حسبی گفت: در حال حاضر ۲ هزار و ۷۰۰ پرونده افراد مهجور، ایتام و نیازمندان تشکیل شده که این مجموعه مسائل آنان را به منظور سرپرستی امور و تعیین و نصب قیم دنبال می کند.

ورود دادستانی برای حمایت‌های قضایی و حقوقی مهجورین

 به گزارش خبرگزاری فارس از همدان حجت‌الاسلام محمد براتی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از وظایف این معاونت حمایت‌های قضایی و حقوقی از مهجورین است که به جد دنبال می شود.

وی در تشریح امور حسبی عنوان کرد: این امور مربوط به احوال شخصیه است و در آن به موضوعاتی به مانند قیومت، ترکه میت، غائب مفقودالاثر، محجورین و موارد مرتبط با آن پرداخته می شود که دادگاه مکلف است بدون اینکه در مورد آن امور، اختلاف و مرافعه‌ای بین اشخاص به وجود آمده باشد، وارد رسیدگی شود.

معاون دادستان همدان در امور حسبی نظارت بر اموال و دارایی اشخاص مهجور (زیر ۱۸ سال) و سفیه (فردی که صغیر نیست، بزرگ است و عقل ناقص در امور مالی دارد) مجنون تا مادامی که افاقه یابد و صغاری که به سن رشد برسند و یا اینکه حکم رشد بگیرند (حکمی از دادگاه خانواده که نشان دهد کودک زیر ۱۸ سال توانایی تصمیم‌گیری در امور مالی دارد) و یا در مورد سفیه و مجنون، در صورتی که عقلشان کامل و سالم شود و نیز امور غائبین را از وظایف این معاونت برشمرد.

وی تصریح کرد: عزل و تعیین قیم جدید، تعیین قیم موقت و اهلیت آنان و سایر امور که اداره آمار، ثبت احوال، دهیار و یا بخشدار به وجود صغیری که محتاح به قیم دارد به دادسرا اطلاع می دهند نیز بر عهده امور حسبی است.

براتی افزود: این معاونت و زیرمجموعه‌های آن مؤظفند به منظور جلوگیری از حیف و میل اموال مهجورین مادامی که آنها زنده هستند و به وظیفه نظارتی خود عمل کنند.

وی ادامه داد: هماهنگی‌هایی با نهادهای حمایتی برای پرونده‌های حقوقی افراد تحت پوشش آنان شده تا مطابق با قانون اقدامات قانونی مقتضی برای حمایت از آنان انجام گیرد.

این مسئول قضایی اعلام کرد: در حال حاضر در سطح استان ۲ هزار و ۷۰۰ پرونده افراد مهجور، ایتام و نیازمندان تشکیل شده که این مجموعه مسایل آنان را به منظور سرپرستی امور و تعیین و نصب قیم دنبال می‌کند.

پایان پیام/ ۳۱۴۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول