اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

تابستان و گرایش نوجوانان به کلاس‌های فناوری و مهارتی

تغییر شرایط زمانه و شناخت بیشتر بازار هدف جامعه باعث شده تا گرایش خانواده‌ها و حتی جوانان برای گذران اوقات فراغت خود به سمت کلاس‌های تابستانه مهارت‌آموزی و مرتبط با فضای کسب و کار باشد.

تابستان و گرایش  نوجوانان به کلاس‌های فناوری و مهارتی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، تغییر شرایط زمانه و شناخت بیشتر بازار هدف جامعه باعث شده تا گرایش خانواده‌ها و حتی جوانان برای گذران اوقات فراغت خود به سمت کلاس‌های تابستانه مهارت‌آموزی و مرتبط با فضای کسب و کار باشد. در واقع علاوه بر کلاس‌های ورزشی و زبان‌آموزی که همیشه در لیست برنامه‌های فراغت جوانان و نوجوانان قرار می‌گرفت، یک دوراندیشی در خانواده‌ها ایجاد شده که فرزندان خود را با ابزارهای شناختی روز که به عنوان نمودی از تلفیق فناوری اطلاعات و فناوری آموزشی به شمار می‌رود توانمند کنند که در بازار کار آینده خود نقش داشته باشند. البته این تغییر نگرش‌ها به شرکت در کلاس‌های زبان خارجی نیز سرایت کرده و امروزه اقبال عمومی از یادگیری زبان انگلیسی صرف، به سمت زبان‌های دیگری همچون عربی، آلمانی، چینی و فرانسه سوق پیدا کرده است.

دوره‌های پرطرفدار فن بیان و مجری‌گری در بین نوجوانان

میثم احمدی، فعال فرهنگی، مجری و مدرس فن بیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه دغدغه‌های والدین و فرزندان برای حضور در دوره‌های آموزشی فوق برنامه یا به تعبیری طرح های اوقات فراغت نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده، اظهار کرد: غیر از کلاس‌های ورزشی، بازی و سرگرمی و مهارت‌آموزی، یادگیری زبان خارجه و کلاس تقویتی با توجه به گستره فضای مجازی، علاقمندی‌های جدیدی در زمینه تولید محتوا و فعالیت در فضای مجازی شکل گرفته و باعث شده که دوره‌های جدید کلاس‌های تابستانه با جذابیت‌های فراوان برگزار شود.

وی یکی از پر متقاضی‌ترین دوره‌ها در بین والدین و نوجوانان را مهارت‌های ارتباطی، فن بیان و مجری‌گری دانست و افزود: این دوره‌ها بازار جذابی را برای فعالان این حوزه ایجاد کرده و والدین علاقمند هستند فرزندانشان آداب صحیح معاشرت با اجتماع را بیاموزند و نوجوانان نیز بتوانند در فضای مجازی تولید محتوا کنند.

احمدی البته معتقد است که نیاز جامعه فرهنگی و هنری به پرورش نسل‌های فرهیخته هنری یک ضلع دیگر ماجراست و البته برای آموزش، هدف اصلی کادرسازی فرهنگی برای شهر فرهنگی است تا پرورش بلاگر ، واینر یا شاخ مجازی.

این فعال فرهنگی، مجری و مدرس فن بیان در ادامه بیان داشت: متاسفانه کلاس‌های آموزشی تخصصی در زمینه فن بیان و هنر اجرا با مبالغ بالا در شهر فراوان است و رشد قارچ‌گونه داشته است که این موضوع خود نیاز به آسیب‌شناسی دارد در مقابل آن مراکز فرهنگی بسیاری هستند که با هزینه‌های مناسب حتی در مساجد به آموزش و برگزاری چنین دوره‌هایی می‌پردازند.

 

گرایش والدین به ثبت نام در کلاس‌های افزایش تمرکز

 فلورا افشارزاده کارشناس مسؤول فرهنگی پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با تاکید بر اینکه علاقه‌مندی خانواده‌ها و اعضای کانون امسال به سمت کلاس‌هایی با هدف افزایش تمرکز بچه‌ها سوق پیدا کرده است، اظهار کرد: کانون پرورش فکری کودکان هر ساله با بیشترین استقبال کودکان و نوجوانان در کارگاه‌های تخصصی و عمومی در فصل تابستان روبرو است که سال گذشته حدود یک هزار و ۲۰ کارگاه تخصصی در استان تشکل شد که پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۳۰ درصد افزایش ثبت نام داشته باشد و حتی تعداد کارگاه‌ها نیز بیشتر شود. کارگاه‌ها در مراکز ۱۳ گانه کانون درسطح استان است و مخاطبان نونهالان و نوجوانان و کودکان هستند

وی با اشاره به کلاس‌های کانون از جمله پرورش خلاقیت، بازی‌های فکری، هنری، شاهنامه خوانی، عکاسی و موسیقی عرف و انیمیشن‌سازی، گفت: گرایش خانواده‌ها به سمت کلاس‌های هنری و مهارتی بیشتر است زیرا فرزندان آنها در طول سال با حجم زیادی از درس‌های تئوری روبرو هستند و حفظ تعادل بین فعالیت‌های بدنی و هنری باعث رفع خستگی روحی آنها می‌شود.

 

به حاشیه رفتن انگلیسی در بین کلاس‌های زبان خارجه

الهه جلالی مدرس و کارشناس ارشد آموزش زبان نیز در گفت و گو با خبرنگار فارس در اصفهان به میزان استقبال نوجوانان و جوانان به کلاسهای زبان خارجه اشاره کرد و گفت: در کلاس‌های زبان خارجه زمانی که از بچه‌ها دلیل شرکت در این کلاس‌ها پرسیده می‌شد تنها یک نفر بحث علاقه را عنوان می‌کند که به خاطر یادگیری یک علم و زبان جدید به کلاس آمده است و سایر زبان‌آموزان مهاجرت را علت اصلی مطرح می‌کنند. این در حالی است که در بسیاری از کلاس‌ها مشاهده شده که آنها قادر به مهاجرت نشدند و این رویای مهاجرت به مدینه فاضله کشورهای غربی با صرف هزینه و وقت زیاد سرابی بیش نیست.

وی افزود: از این رو در یک برهه زمانی آموزش زبان فرانسه به دلیل مهاجرت به این کشور و شرایط مهاجرپذیری رواج پیدا کرد و پس از آن با تغییر شرایط و تبلیغات در خصوص کشور آلمان، یادگیری زبان آلمانی در میان جوانان طرفدار پیدا کرد.

جلالی با بیان اینکه هزینه کلاس‌هاس زبان خارجه بسیار بالاست، گفت: برای نمونه یک ترم زبان آلمانی حدود ۲ میلیون تومان است و هزینه کتاب‌ها و رفت و آمد را نیز به آن اضافه کنید که علاوه بر این، وقت و زمان صرف شده را باید در نظر گرفت در صورتی که یک جوان مهندس فنی می‌تواند در ازای صرف وقت برای یادگیری زبان برای کسب مهارت دیگری مانند برنامه نویسی و یا مرتبط با رشته خود زمان بگذارد که در ارتقا شغلی به او کمک کند.

این مدرس و کارشناس ارشد آموزش زبان ادامه داد: نکته دیگر این است که این زبان آموزان با شرکت در این کلاس‌ها باید خود را به سطح پیشرفته و یا متوسط برسانند تا مسلط باشد نه اینکه پس از گذراندن وقت و هزینه به یک سطح مقدماتی دست پیدا کنند و معلوم نیست تا چه حد این برنامه عملی ‌شود و آیا قادر به مهاجرت خواهند بود یا خیر.

وی خاطر نشان کرد: البته مهاجرت کردن به معنای دستیابی به یک موفقیت نیست و مشکلات بسیاری برای مهاجران در سایر کشورها وجود دارد و امروزه بازار کلاس‌های زبان انگلیسی مانند گذشته نیست زیرا جوانان و نوجوانان به یک تسلط نسبی به دلیل شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها بر زبان انگلیسی دست پیدا کرده‌اند و در مقایسه با سایر زبان‌ها ساده‌تر است.

جلالی معتقد است که یادگیری زبان انگلیسی امروزه بیشتر جنبه درسی و تحصیلی دارد و دیگر زبان‌ها جنبه مهاجرتی آنها به چشم می‌آید.

 

تغییر ۱۸۰ درجه‌ای گرایش‌ها به سمت زبان عربی

مریم قمریان نیز از مدرسان و فعالان حوزه بین‌الملل است که معتقد است در چند سال اخیر علایق مردم برای شرکت در کلاس‌های زبان خارجی تغییر کرده است و بسیاری از خانواده‌ها یادگیری زبان عربی را برای فرزندان خود ترجیح می‌دهند. در واقع افزایش پیدا کردن سفرهای اربعین و سفر به کشورهای عربی یکی از علت‌های گرایش به زبان عربی است.

وی افزود: رونق گردشگری‌های مذهبی و حضور روزافزون گردشگران عربی در ایران باعث شده که توجه به زبان عربی بیشتر شود و اغلب هتل‌ها و مغازه‌داران به زبان عربی مسلط شدند، حتی بسیاری از شرکت‌کنندگان در کلاس‌های عربی تاجران هستند. البته هرکدام از زبان‌ها به فراخور تبلیغاتی که می‌شود و یا ارتباطات کاری و تجاری و یا تحصیلی در اولویت جوانان و نوجوانان قرار می‌گیرد و علاوه بر زبان انگلیسی به زبان‌های عربی، چینی، آلمانی توجه دارند.

قمریان خاطر نشان کرد: البته برخی از خانواده‌ها به دلیل چشم و هم چشمی به سراغ زبان‌های خارجه می‌روند که حتی کودکان خردسال را با وجودی که به زبان فارسی تسلط ندارند اصرار بر یادگیری زبان دیگری دارند که شاید هیچ کاربرد و منفعتی ندارد.

به گزارش فارس، شرایط اقتصادی و فرهنگی جامعه که همیشه مانند دوبال اصلی جهت‌دهی به گرایشات و سلایق مردم نقش دارند، امروزه نیز با آغاز اوقات فراغت در موضوع کلاس‌های ثبت نامی ردپای خود را نشان داده است. به طوریکه استقبال از کلاس‌های تولید محتوا و مرتبط با فضای مجازی، عکاسی و انیمیشن بیشتر شده است. هرچند در این میان ورزش و زبان جزء جدانشدنی کلاس‌های تابستانه قرار دارند اما هردو آنها با تغییراتی از گرایش‌ها به دلیل تبلیغات و جو رسانه‌ای روبرو شده است.

پایان پیام/۶۳۱۳۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول