اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

۳ سد آبخیزداری به سدهای بوشهر افزوده‌ می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: تا پایان سال جاری سه سد اخند، باغان و خائیز افتتاح می‌شوند و سد دشت پلنگ در دشتی نیز تا سال آینده به مرحله آبگیری می‌رسند.

۳ سد آبخیزداری به سدهای بوشهر افزوده‌ می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس استان بوشهر، علی محمدی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر ظهر امروز در جمع خبرنگاران با گرامیداشت هفته صرفه‌جویی اظهار داشت: میانگین استاندارد مصرف آب شرب در دنیا ۱۵۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز است که این میزان در کشور ما ۴۰۰ لیتر است.

وی با بیان اینکه هزینه هر متر مکعب آب در کشور ١٨ هزار تومان است افزود: در استان بوشهر مصرف آب از منابع آب استان در کشاورزی بالای ۸۵ درصد، آب شرب ۱۲ درصد و صنعت پنج درصد است؛ این میزان در کشاورزی با کمترین راندمان آبی اتفاق می‌افتد، در آب شرب ۳۷ درصد هدررفت شبکه وجود دارد و در بخش صنعت، صنایع استان در بازچرخانی آب پیشرو بوده‌اند و سایر استان‌ها از این الگو استفاده می‌کنند.

بوشهر بیشترین آب نامتعارف را دارد

محمدی در خصوص استفاده از منابع آب نامتعارف گفت: استان بوشهر از استان‌هایی است که بیشترین آب نامتعارف را دارد و سه شهر بوشهر، گناوه و دیلم درکل ۲۰ میلیون مترمکعب پساب فاضلاب تولید می‌کنند و به‌رغم فراخوان‌های داده شده برای استفاده صنایع از این پساب‌ها هنوز هیچ صنعتی از آن استقبال نکرده است؛ البته اقداماتی انجام شده اما برای استانی با اقلیم گرم و خشک کفایت نمی‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به کاهش کیفیت منابع آب زیرزمینی بیان داشت: هم اکنون در منطقه دهرود کل چاه‌ها از دسترس خارج شده و منابع آبی وجود ندارد و نیازمند به الگوی کشتی است که الزام قانونی ایجاد کند و از طرفی کشاورز هم دغدغه اقتصادش رفع شود، وجود دارد؛ در مناطق دهرود، طلحه، شاهیجان و دالکی فرونشست‌ها شروع شده که اگرچه میزان کم اما سرعت آن نگران کننده است. 

مطالبه دیرینه دشتستان تحقق یافت

محمدی از مهار آبهای سطحی که از بالادست و خارج استان به داخل استان می‌آمد و به خلیج‌فارس منتهی می‌شد خبر داد و گفت: به طور میانگین ۲/۷ میلیارد مترمکعب رواناب در استان ایجاد می‌شود و در این راستا از شمال تا جنوب استان طرح‌هایی تعریف شده که ١/۵ میلیارد متر مکعب از این میزان می‌تواند استحصال شود و به کمک منابع آب زیرزمینی بیاید.

این مقام مسؤول با بیان اینکه ٢ سد باغان و اخند آبگیری شده است عنوان کرد: سد دالکی که خواسته دیرینه مردم شهرستان دشتستان بوده با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است و ۲ میلیون اصله نخل و ١٣ هزار و ٧۵٠ هکتار شبکه پایاب این سد خواهد بود.

سه سد جدید بوشهر در صف افتتاح

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر ادامه داد: تا پایان سال جاری سه سد اخند، باغان و خائیز افتتاح می‌شوند و سد دشت پلنگ در دشتی نیز تا سال آینده به مرحله آبگیری می‌رسند.

محمدی با اشاره به شروع عملیات اجرایی سد باهوش در شهرستان تنگستان با پیشرفت ۱۷ درصد، از ذخیره‌سازی آب در سد خائیز به میزان ۱۱ میلیون متر مکعب خبر داد و گفت: در روزهای آتی آب این سد برای نخلستان‌های شهر تنگستان رها سازی می‌شود.

وجود ۹۷۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان بوشهر

این مقام مذکور در خصوص تعادل‌بخشی و حفظ و صیانت از منابع آبی بیان کرد: از مجموع ١٣ هزار و ۵٠٠ حلقه چاه مجاز که قبل از سال ۸۹ حفر شده‌اند، ۹۷۰ مورد غیر مجاز است که بر اساس تقویم سالانه ۲۰۰ چاه غیر‌مجاز پر می‌شود؛ مقابله با حفر چاههای غیر مجاز کار بسیار سختی است و به کمک قوه قضائیه از ابتدای سال تاکنون هفت دستگاه غیر مجاز حفاری کشف و ضبط شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با تأکید بر اینکه ورود سیلاب‌ها ناشی از تعرضاتی است که بر بستر رودخانه‌ها اتفاق می‌افتد خاطرنشان کرد: سال گذشته ٣۵ هکتار از این اراضی در محدوده شهری بازگشایی شد و از سال ٩٨ تاکنون ١۵٠ هکتار آزادسازی بستر حریم رودخانه‌ها انجام شده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول