اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

اتصال ۳ هزار متقاضی مسکن ملی به پروژه شهرک پرواز همدان

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان همدان از اتصال ۳ هزار متقاضی مسکن ملی به پروژه شهرک پرواز خبر داد و گفت: چنانچه متقاضیان واریزی نداشته باشند از این مرحله حذف و به مرحله بعدی منتقل می‌شوند.

اتصال ۳ هزار متقاضی مسکن ملی به پروژه شهرک پرواز همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ایوب اسداللهی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه  استان همدان ۱.۲ مساحت کشور و ۲.۴ جمعیت کشور را دارد اظهار کرد: متاسفانه طی ۲۴ سال گذشته تامین زمین در همدان صورت نگرفته بود.

وی با بیان اینکه زمین‌های موجود با کاربری‌های عمومی نیز صرف ساخت و ساز مسکن مهر شد افزود: سال گذشته برای یک هزار و ۷۰۶ واحد مسکن نهضت ملی زمین تامین و پروژه شروع شده بود و امروز این رقم به ۱۷ هزار واحد رسیده است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی همدان یادآور شد: سال پیش ۶۸۰ هکتار زمین نیز در نظر گرفته شده بود که معارض داشت و در نهایت زمین باغ میوه برای احداث طرح مسکن ملی پیشنهاد شد.

وی با تاکید بر اینکه با پیگیری‌های مکرر برای ۱۲۷ هکتار از اراضی باغ میوه سند اخذ شد گفت: طرح اولیه شب عید با هم‌افزایی دستگاه‌ها آماده شد و دست آخر طی ۴۵ روز به تایید، تصویب و ابلاغ رسید.

اسداللهی خاطرنشان کرد: چند موضوع در طراحی شهرک پرواز در دستور کار بوده است همچون تبادلات اجتماعی و اقتصادی به نحوی که این شهرک جایی برای زندگی باشد با در نظر گرفتن ملزومات زندگی.

وی با مد نظر قرار دادن ملاحظات این چنینی یادآور شد: در همین راستا به جای ۱۶ هزار واحد، ۱۱ هزار واحد جانمایی شد به طوری که معابر و خیابان‌ها با دست و دل بازی طراحی شده است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی همدان با بیان اینکه از کل مساحت زمین ۲۴.۵ درصد مسکونی دیده شده است افزود: بنیاد مسکن کشور به عنوان کارگزار؛ کار را شروع کرد و امیدواریم ظرف ۲۴ ماه این پروژه به اتمام برسد.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون از ۱۱ هزار واحد ۳ هزار متقاضی به پروژه متصل شدند که بر اساس اولویت‌ها بوده است تصریح کرد: بعد از اتصال به پروژه و معرفی به بانک عامل پیامک واریز پول ارسال خواهد شد و چنانچه متقاضیان واریزی نداشته باشند از این مرحله حذف و به مرحله بعدی منتقل می‌شوند.

اسداللهی متذکر شد: مابین ارسال پیامک واریز پول اولیه ممکن است پیامک برای متقاضیان زیر پوشش بهزیستی و کمیته امداد ارسال شود که دستگاه متولی موظف به واریز پول است.

وی با بیان اینکه پروژه نهضت ملی با آورده متقاضی و تسهیلات تکمیل خواهد شد تصریح کرد: اگرچه مصوب شده به دهک‌های یک و دو تسهیلات ۴۰۰ میلیونی با نرخ دو درصدی و دهک‌های سه و چهار تسهیلات ۳۵۰ میلیونی با نرخ  دو درصدی اعطا شود.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان همدان در بخش دیگر متذکر شد: در حوزه تامین مصالح نیز هماهنگی صورت گرفته تا از واحدهای تولیدی داخل استان با قیمت نازل‌تر بهره گرفته شود تا علاوه از صرفه اقتصادی و کاهش قیمت تمام شده پویایی واحدهای تولیدی را در پی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: تدابیر همه‌جانبه اندیشیده شده تا به نحو احسن این پروژه به ثمر بنشیند.

راهکاری برای کوتاه کردن دست واسطه‌گران

اسداللهی با بیان اینکه به منظور جلوگیری از ورود دلالان و واسطه‌گران به عرصه مسکن ملی در سطح کلان پیگیری صورت گرفته تا سازوکار لازم اندیشیده شود ادامه داد: در تلاش هستیم قیمت تمام شده ساخت کمتر شود تا در نهایت مبلغ واریزی متقاضیان نیز کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه ۱۲۱ هزار متقاضی مسکن ملی در استان ثبت نام کردند افزود: ۹۳ هزار نفر سه شرط اولیه را داشتند و ۴۸ هزار نفر چهار شرط موجود را که ثبت نام این تعداد نهایی شده است.

سرپرست راه و شهرسازی استان همدان به سهمیه ۱۳۲ هزار واحد مسکونی در همدان گریز زد و گفت: از این میزان ۴۹ هزار و ۹۷۵ واحد مسکن حمایتی، ۴۸ هزار واحد روستایی، ۱۹ هزار و ۹۸۹ خود مالکی و ۱۴ هزار و ۹۹۲ واحد بازآفرینی شهری است.

وی با تاکید بر اینکه همدان، ملایر و اسدآباد بیشترین متقاضی مسکن ملی بودند به طوری که بیش از ۷۵ درصد متقاضی ثبت نام کردند اضافه کرد: در ملایر زمینی با مساحت ۵۵۰ هکتار توافق نهایی انجام شده همچنین اسدآباد نیز ۱۴.۵ هکتار توافق صورت گرفته که ۲ هزار واحد جانمایی خواهد شد.

اسداللهی در ادامه از شناسایی اراضی دیگر در اسدآباد خبر داد و یادآور شد: پروژه ۴۸۰ واحدی شهرک فرهنگیان به دلیل سرعت نامناسب پیشرفت طی جلساتی مکرر واگذار شد و پیمانکار جدید با قوت کار را دست خواهد گرفت.

وی در بخش دیگر تصریح کرد: پروژه ۶۹۰ واحدی با پیشرفت بیش از ۳۰ درصد، پروژه ۶۰۰ واحدی در مرحله آماده سازی و ۱۰۴ واحدی با ۴۳ درصد پیشرفت فیزیکی در حال پیگیری است.

مسکن ملی صنعتی ساخته می‌شود

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی همدان با توجه به بسته بودن سایت نهضت ملی مسکن در همدان تاکید کرد: به دلیل نابرابری تامین زمین و تعداد متقاضیان سایت ثبت نام در حال حاضر بسته است اگرچه به محض تامین زمین سایت باز خواهد شد و امکان ثبت نام فراهم می‌شود.

وی به یکی از الزامات ساخت و ساز مسکن ملی که حرکت به سمت صنعتی سازی اشاره کرد و افزود: استفاده از فناوری نوین در ساخت مسکن لحاظ خواهد شد اگرچه این مهم ۲۰ درصد تسهیلات بیشتر نیز در پی خواهد داشت.

اسداللهی در قسمت دیگر به اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی پرداخت و گفت: بیش از یک‌هزار مورد اسناد به نام دستگاه‌ها در همدان ارائه شده که در حال بررسی از سوی مرکز است.

وی خاطرنشان کرد: اراضی مازادی که معطل مانده و طرحی در زمین اجرا نشده باشد امکان تملک وجود دارد، اگرچه ۴.۵ هکتار زمین در مناطق خوب همدان که در تملک یکی از دستگاه‌هاست با نفوذ از تملک و احداث مسکن ملی جلوگیری کرد.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی همدان با بیان اینکه یک‌هزار و ۸۰۰ نفر در همدان متقاضی دریافت زمین برای فرزند سوم هستند که زمینی با مساحت ۳۶ هکتار نزدیک قهاوند دیده شده که بر اساس ضوابط اختصاص خواهد یافت.

وی با تاکید بر اینکه همدان در حوزه بازآفرینی جزو استان‌های پیشرو است به نحوی که در بخش بازسازی، ساخت و بازآفرینی شهری مطرح است بیان کرد: افتتاح ۳۷۰ واحد مسکن بافت فرسوده صورت گرفته همچنین بسته‌های تشویقی و اقدامات در این حوزه مبرهن و گویاست.

اسداللهی در پایان با بیان اینکه شهرک جورقان به منظور احداث واحدهای مسکن ملی در ابتدا در نظر گرفته شده بود اظهار کرد: که متاسفانه برخی که ادعای دلسوزی مردم را دارند با مذاکرات چهره به چهره با ۸۰۰ نفر، اهالی را از واگذاری زمین منصرف کرده و طرح در حد شفاهی باقی ماند.

پایان پیام /89033/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول