اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دبیر کل سابق سازمان ملل: رفتار اسرائیل با فلسطینی‌ها مصداق آپارتاید است

دبیر کل سابق سازمان ملل متحد گفته رفتار رژیم اسرائیل با فلسطینی‌ها می‌تواند مصداق آپارتاید باشد.

دبیر کل سابق سازمان ملل: رفتار اسرائیل با فلسطینی‌ها مصداق آپارتاید است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بان کی مون، دبیر کل سابق سازمان ملل متحد روز پنجشنبه گفته نحوه رفتار اسرائیل با فلسطینی‌ها ممکن است مصداق آپارتاید باشد.

بان کی مون که به منطقه غرب آسیا سفر کرده در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه گفته که اسرائیل با دور شدن از امید ایجاد یک دولت فلسطین در کنار خودش در حال حرکت به سمت آپارتاید است.

سفر سه روزه بان به منطقه با خشونت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها همزمان شد و او را در معرض واقعیت‌های آشکارتری نسبت به دوران حضورش در سال 2007 تا 2016 به عنوان دبیر کل سازمان ملل قرار داد.

او گفت شاهد نشانه‌هایی مانند گسترش شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری و ایجاد محدودیت‌های بیشتر علیه فلسطینی‌ها بوده که نشان می‌دهند یک سیستم آپارتاید در حال ریشه دواندن در اسرائیل است.

بان با ابراز نگرانی از احتمال «کمرنگ شدن» راهکار دو دولتی گفت: «فکر می‌کنم اوضاع بدتر شده است. دارم به این فکر می‌کنم همان‌طور که عده زیادی از مردم می‌گویند این رفتارها ممکن است مصداق آپارتاید باشد.»

صدها هزار اسرائیلی در شهرک‌هایی یهودی‌نشین که رژیم صهیونیستی بعد از جنگ ۱۹۶۷ و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است سکونت دارند.

 سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان شهرک‌های رژیم صهیونیستی را غیرقانونی می‌دانند زیرا این رژیم در جنگ سال ۱۹۶۷ میلادی این سرزمین‌ها را اشغال کرده و بر مبنای کنوانسیون ژنو هر گونه ساخت و ساز از سوی اشغال‌گر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است.

فلسطینیان به دنبال تشکیل کشوری مستقل در کرانه باختری و نوار غزه هستند که پایتخت آن بیت‌المقدس باشد. آن‌ها همچنین خواستار خروج اسرائیل از سرزمین‌های اشغال شده در سال ۱۹۶۷ هستند، اما اسرائیل از بازگشت به مرزهای پیش از جنگ شش روزه امتناع می‌کند.

بسیاری از گروه‌های حقوق بشری اقدامات رژیم صهیونیستی و اشغال 56 ساله این رژیم در کرانه باختری را مصداق یک نظام آپارتاید دانسته و می‌گویند تل‌آویو با فلسطینی‌ها به مثابه شهروندان درجه 2 رفتار می‌کند.

بان کی مون از طرف گروهی به نام «الدرز» به منطقه سفر کرده است. این گروه متشکل از دولتمردان سابق و فعالان سیاسی که در جهت ترفیع حقوق بشر در سراسر دنیا فعالیت می‌کنند. 

آبان‌ماه سال گذشته ، کمیسیون تحقیق سازمان ملل درباره تخلفات حقوق بشری اسرائیل و فلسطین اعلام کرد اتهامات آپارتاید علیه رژیم صهیونیستی را بررسی می‌کند.

رژیم صهیونیستی از همکاری با این کمیسیون خودداری کرد و به اعضای آن اجازه ورود به فلسطین اشغالی یا اجازه دسترسی به مناطق تحت کنترل فلسطینی‌ها در کرانه باختری و غزه را نداده است.

نگرش‌ها درباره آپارتاید بودن رژیم صهیونیستی به ویژه در کابینه جدید «بنیامین نتانیاهو» پررنگ‌تر شده است.کابینه جدید نتانیاهو متشکل از احزابی است که با کشور شدن فلسطین مخالف هستند، از گسترش شهرک‌سازی‌ها حمایت می‌کنند و دیدگاه‌های بسیار افراطی و خشونت‌طلبانه‌ای علیه فلسطینی‌ها دارند.

یفر بان در شرایطی صورت گرفته که کرانه باختری صحنه وحشیانه‌ترین خشونت از سوی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین بوده است.

عملیات‌های رژیم صهیونیستی از اوایل سال 2022 میلادی تا کنون به شهادت دست‌کم 300 فلسطینی منجر شده است.

در جدیدترین مورد خشونت رژیم صهیونیستی در کرانه باختری 5 فلسطینی از جمله یک دختر 15 ساله به شهادت رسیدند.

بان کی‌مون در مصاحبه روز پنجشنبه گفت به نظر می‌رسد اسرائیل در حال توسل به خشونت غیرمتناسب در حملاتش به کرانه باختری است.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول