اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

آغاز عملیات اجرایی خط انتقال گاز دشتک - نهبندان

هم اکنون مراسم عملیات اجرایی خط انتقال گاز دشتک - نهبندان با حضور استاندار خراسان‌جنوبی، معاون وزیر نفت، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان استانی و محلی آغاز شد.

آغاز عملیات اجرایی خط انتقال گاز دشتک - نهبندان

به گزارش خبرگزاری فارس از نهبندان، هم اکنون مراسم عملیات اجرایی خط انتقال گاز دشتک - نهبندان با حضور استاندار خراسان‌جنوبی، معاون وزیر نفت، نماینده مردم  نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان استانی و محلی آغاز شد.

وزیر نفت نیز این مراسم را به صورت ویدئوکنفرانسی همراهی می کند.

فاز اول این پروژه با اجرای ۱۷۸ کیلومتر خط انتقال ۳۶ اینچ در ادامه خط لوله زاهدان - زابل گاز را به نهبندان می رساند و فاز دوم آن با اجرای ۱۲۶ کیلومتر موجب اتصال این خط به سربیشه خواهد شد.

اجرای این خط نقش مؤثری در افزایش پایداری شبکه گازرسانی در استان های شرقی و شمال شرق در شرایط خاص دارد و با اجرای آن، شبکه گاز خراسان جنوبی از طریق سیستان و بلوچستان به شبکه گازرسانی جنوب کشور متصل می شود.

این خط موجب تکمیل رینگ شبکه گاز در شرق کشور نیز می شود.

با اجرای این پروژه حدود ۱۱ میلیون متر مکعب روزانه به ظرفیت انتقال گاز در استان های شرقی افزوده خواهد شد.

بهره برداری از خط انتقال گاز دشتک - نهنبدان تا هفته دولت 

مجید چگینی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در این مراسم با بیان این که برای اجرای خط گاز دشتک به نهبندان ۱۸ ماه در نظر گرفته شده است اظهارداشت: انتظار می‌رود با تزریق به موقع اعتبارات، این طرح تا هفته دولت سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: با اجرای خط انتقال دشتک به نهبندان، خراسان جنوبی به خط هفتم سراسری گاز در سیستان و بلوچستان متصل می‌شود و از این پس خراسان جنوبی هم از سیستان و بلوچستان و هم از خراسان رضوی گاز دریافت می کند که این، سبب پایدار شدن خدمات رسانی در حوزه گاز در خراسان جنوبی می‌شود.

وی گفت: مطالعات خط گازرسانی از نهبندان به سربیشه نیز به طول ۱۷۰ کیلومتر در حال انجام است که پیش‌بینی می‌شود قبل از پایان سال مناقصه گازرسانی به این قطعه نیز انجام شود.

رضا نوشادی، مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه شرکت ملی گازایران هم اعتبار در نظرگرفته شده برای مرحله اول این طرح را ۳ هزار و ۷۰۰ میلیاردتومان اعلام کرد و گفت: این طرح از بزرگترین طرح‌های وزارت نفت است که مرحله اول آن شامل ساخت مخزن مسیر است که در ۹۰ کیلومتری انتهای مسیر اجرا می‌شود.

وی افزود: مرحله دوم طرح خط انتقال گاز دشتک به نهبندان هشت ماه بعد اجرا خواهد شد.

مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز گفت: در سال‌های اخیر کار‌های بزرگی در کشور انجام شده، اما توسعه نامتوازن سبب شده بود در برخی نقاط کشور همچون شرق، طرح‌های کمتر و با روند کندتری انجام شود، اما اکنون با تغییر نگاه به سمت توسعه شرق کشور شاهد اجرای طرح‌های بزرگی در استان‌های شرقی هستیم.

وی با قدردانی از وزارت نفت که در طول دهه اخیر سبب تحولات بزرگی در کشور بوده است افزود: علاوه بر خط انتقال گاز، در حوزه انرژی به دنبال خط انتقال فرآورده‌های نفتی از کرمان به خراسان جنوبی هستیم که سبب تحولات عظیمی در استان خواهد شد.

مهم ترین مطالبه نهبندان و سربیشه

وی با بیان این که روند رشد و توسعه در دو شهرستان نهبندان و سربیشه با سرعت خوبی پیش می‌رود گفت: مهم‌ترین مطالبه مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه بروز رسانی طرح توسعه نهبندان و تدوین طرح توسعه سربیشه است که این دو طرح با دستور رئیس جمهور کلید خورده و به تازگی جمع‌بندی در خصوص آن صورت گرفته است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جاده‌های مواصلاتی شهرستان نهبندان و سربیشه از مهم ترین مسائل و دغدغه‌های این دو شهرستان است که در طرح توسعه این دو شهرستان اعتبارات خوبی برای رسیدگی به وضعیت جاده‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی نیز  در این مراسم گفت: خراسان جنوبی در انتهای مسیر گاز کشور قرار دارد و در شرایط بحران دچار قطعی گاز می‌شود به همین دلیل اسفند سال ۱۴۰۰ درخواست خروج خراسان جنوبی از انتهای مسیر گازرسانی کشور را با وزیر نفت درمیان گذاشتیم و با تصویب این طرح موافقت شد، اما به دلیل ایجاد شرایط بحرانی زمستان ۱۴۰۱ اجرایی شدن طرح خط انتقال گاز دشتک - نهبندان ممکن نبود و اکنون امروز این طرح آغاز شده است.

وی ادامه داد: در زمستان پارسال فشار گاز در خراسان جنوبی کمتر از ۱۰۰ بود و این یعنی قطعی کامل گاز، اما کار جهادی مدیران شرکت گاز استان با تعویض مرتب فیلتر‌های گازرسانی سبب شد که مردم خراسان جنوبی با وجود قرار داشتن در کنار استانی پرمصرف با شرایط بحرانی همچون خراسان رضوی، با کمترین مشکلات قطعی گاز زمستان را سپری کنند.

مهم ترین تحولات شهرستان ها

وی با بیان این که در دو سال اخیر اتفاقات خوبی در تحول شهرستان‌ها صورت گرفته است افزود: اجرای پست ۱۳۲ کیلوولت شاهکوه و ۱۴۰ کیلوولت نهبندان، تصویب طرح‌های راه آهن نهبندان به بیرجند و انتقال آب دریای عمان به خراسان جنوبی از مهم‌ترین تحولات است که برای خراسان جنوبی رقم خورده است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اختصاص حدود ۵ هزار میلیارد تومان به طرح توسعه شهرستان‌های نهبندان و سربیشه اضافه کرد: این اعتبار جدا از اعتبارات در نظر گرفته شده برای طرح‌های بزرگ برق رسانی، راه آهن و جاده‌ها در این دو شهرستان است که سبب تحولات عظیمی در شهرستان‌های نهبندان و سربیشه خواهد شد.

پایان پیام/۶۹۰۱۴

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول