اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

فاز دوم طرح آبرسانی به ساوه آغاز شد

عملیات اجرایی فاز دوم طرح انتقال آب از سد کوچری به شهرستان ساوه با تخصیص پنج هزار میلیارد ریال اعتبار از محل سفر ریاست جمهوری مجدد وارد فاز عملیاتی شد.

فاز دوم طرح آبرسانی به ساوه آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، عصر امروز طی مراسمی با حضور استاندار مرکزی عملیات اجرایی طرح انتقال آب از سد کوچری به شهرستان ساوه در بخش سلفچگان قم مجدد آغاز شد.

 مدیرعامل شرکت آب  منطقه‌ای مرکزی در این مراسم گفت: طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود از سه بخش عمده تونل‌های اصلی انتقال و آبگیرها، سد کوچری و خط لوله آب‌رسانی تشکیل شده و سیستم انتقال آب از سرشاخه‌های دز شامل چشمه سرداب، رودخانه‌های دره لکو، دره دزدان و دره دایی به مخزن سدکوچری واقع در پایین دست سد گلپایگان است.

عزت اله آمره‌ای افزود: این پروژه از سال ۱۳۹۱ شروع شده و فاز اول به طول ۳۲کیلومتر می‌باشد که پیش بینی خاتمه این طرح ۱۴۰۳ است.

وی با اشاره به این که میزان تخصیص ساوه ۱۴میلیون مترمکعب درسال است، بیان کرد: دبی متوسط شهر و روستاهای ساوه ۴۴کیلومتر برثانیه است و تاکنون ۱۳۵۴میلیارد ریال اعتبار هزینه شده که  ۳۲.۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 مدیرعامل شرکت آب  منطقه‌ای مرکزی خاطر نشان کرد: حدود ۱۰۰کیلومتر از خط اصلی این پروژه باقی مانده است که با اجرای این پروژه  آبرسانی به ۲۷روستا در مسیر شامل ۵۸کیلومتر و خط انتقال است.

وی پیش بینی اعتبارمورد نیاز را ۲۵ هزار میلیارد ریال و  مدت زمان اجرا را سه سال دانست و خاطر نشان کرد: شهرستان‌های ساوه و زرندیه به دلیل همجواری با تهران سرریز جمعیت و اشتغال به این شهرستان هاست که انتظار می‌رود توجه ویژه‌ای در اجرای پروژه‌های آبرسانی شود.

آمره‌ای بیان کرد: میزان ظرفیت سد الغدیر ساوه ۲۷۰ میلیون متر مکعب است که حدود  ۴۰ تا ۴۵ میلیون متر آب ذخیره دارد که نشان از بحران جدی  آب در ساوه است.

 قرارگاه خاتم‌الانبیاء از مجموعه‌های توانمند کشور در اجرای پروژه‌های عمرانی است

نماینده مردم شهرستان‌های ساوه و زرندیه در مجلس در این مراسم گفت: این پروژه پس از یک سال وقفه با همکاری قرارگاه خاتم الانبیا پس از تجهیز کارگاه آغاز شد.

حجت الاسلام محمد سبزی افزود: خط انتقال آب سهم ساوه و اجرای  عملیات لوله گذاری به طول  ۳۵ کیلومتر از مسیر خط انتقال این طرح از منطقه دودهک دلیجان به سمت ساوه انجام شده است.

وی ادامه داد: در سفر هیات دولت به استان مرکزی اعتباری برای ادامه طرح به طول تقریبی ۹۵ کیلومتر اختصاص یافته است.

نماینده مردم شهرستان‌های ساوه و زرندیه در مجلس بیان کرد: با تخصیص کامل اعتبار مورد نیاز عملیات اجرایی آن شتاب بیشتری خواهد یافت.

سبزی مدت زمان اجرای پروژه در ادامه کار  را ۱۸ ماه دانست و گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیاء از مجموعه‌های توانمند کشور در اجرای پروژه‌های عمرانی است و با تامین اعتبار مورد نیاز در موعد مقرر، به بهره برداری خواهد رسید.

وی خاطر نشان کرد: طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به "قمرود" از سه قسمت عمده تونل‌های اصلی انتقال و آبگیرها، سد کوچری و خط لوله آب‌رسانی تشکیل شده و سیستم انتقال آب از سرشاخه‌های دز شامل چشمه سرداب، رودخانه‌های دره لکو، دره دزدان و دره دایی به مخزن سدکوچری واقع در پایین دست سد گلپایگان است.

حجت الاسلام سبزی گفت: حجم ذخیره آب سد کوچری ۲۰۷ میلیون متر مکعب است. کوچری تنها سد کشور است که سه استان (اصفهان، مرکزی و قم) از آن بهره برداری می‌کنند.

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول