اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

سود، امنیت و رشد اقتصادی روایت کارشناس ازبک از روابط تهران-تاشکند

رئیس مؤسسه مطالعات استراتژیک و منطقه‌ای ریاست جمهوری ازبکستان گفت: گسترش همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران به «تاشکند» اجازه می‌دهد تا کریدورهای ترانزیتی را متنوع و تقویت کرده دسترسی سریع‌تر و مطمئن‌تر به بازارهای جهانی داشته باشد.

سود، امنیت و رشد اقتصادی  روایت کارشناس ازبک از روابط تهران-تاشکند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «علیشیر قادراف» رئیس مؤسسه مطالعات استراتژیک و منطقه‌ای ریاست جمهوری ازبکستان با اشاره به گفت‌وگوهای سطح عالی دو کشور در روز 18 ژوئن در شهر «تهران» گفت: ایران و ازبکستان برای توسعه ارتباطات حمل و نقل تشریک مساعی می‌کنند.

وی اظهار داشت: در چارچوب سفر رسمی «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان به «تهران» گفت‌وگوها با «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران انجام شد. در پایان این دیدارها طرفین بیانیه مشترکی را در مورد تحکیم همکاری‌های دو کشور امضا کردند. همچنین 15 سند نیز در سطح دولت‌ها، ادارات و مناطق به تصویب رسید. در این میان، تفاهم نامه همکاری در زمینه حمل و نقل و ترانزیت جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده است.

رئیس مؤسسه مطالعات استراتژیک و منطقه‌ای ریاست جمهوری ازبکستان ادامه داد: ایران با داشتن موقعیت استراتژیک در سیستم راه‌های تجاری جهانی، از پتانسیل ترانزیتی و امکانات لجستیکی قابل ملاحظه‌ای برخودار است که مورد علاقه ازبکستان است.

قادراف خاطرنشان کرد: از خاک ایران چندین کریدورهای مهم حمل‌ونقل بین‌المللی مانند «آسیای مرکزی - بندر عباس»، «آسیای مرکزی - ایران - ترکیه»، «کریدور جنوب غربی: خلیج فارس - ایران - آذربایجان - گرجستان (بندر پوتی) - اوکراین - لهستان، ایران - ترکیه - بلغارستان - رومانی - آلمان و دیگر» عبور می‌کنند. علاوه بر این، «تهران» در سه پروژه بزرگ - کریدور حمل و نقل بین المللی (ITC) «شمال-جنوب»، توافقنامه عشق آباد و بندر چابهار حضور دارد.

این کارشناس ازبک عنوان کرد: امضای تفاهم نامه همکاری در زمینه حمل و نقل و ترانزیت با ایران برای ازبکستان امکانات بیشتری را برای گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های حمل و نقل جاده‌ای و ریلی، بهبود مسیرهای ترانزیتی بین دو کشور فراهم و به طور کلی برای توسعه زیرساخت‌های هر دو کشور کمک می‌کند.

وی بیان کرد: امروز توسعه سیستم حمل و نقل ریلی یکی از اولویت‌های اصلی دولت ایران است. در حال حاضر طول کل راه آهن ایران حدود 15 هزار کیلومتر (راه های ریلی اصلی و فرعی) است، 3.3 هزار کیلومتر راه آهن جدید در دست ساخت و بیش از 6.3 هزار کیلومتر در مرحله طراحی است. برنامه ریزی می‌شود در سال جاری میلادی کارهای ساخت 561 کیلومتر خط ریلی جدید پایان یابد.

قادراف یادآوری کرد: بزرگراه‌های ایران تقریبا 80 درصد از حجم کل حمل و نقل مسافر و بار در کشور را به خود اختصاص داده است. ترانزیت در بزرگراه‌های ایران تقریباً 76 درصد از کل محموله‌ها را پوشش می‌دهد. با توجه به ظرفیت‌های موجود زیرساخت‌های حمل‌ونقل ایران و ازبکستان و پروژه‌های توسعه آن، همکاری‌های متقابل دو کشور در زمینه ترانزیت و حمل‌ونقل تأثیر چند برابری برای تمام آسیای مرکزی خواهد داشت.

رئیس مؤسسه مطالعات استراتژیک و منطقه‌ای ریاست جمهوری ازبکستان گفت: لازم به ذکر است که به منظور اجرای کامل پتانسیل همکاری‌های متقابل در بخش حمل و نقل و ترانزیت طرفین در مورد توسعه کریدور چندوجهی حمل و نقل سه جانبه «ازبکستان-ترکمنستان-ایران» به توافق رسیده و مسائل بهره برداری از آن را هماهنگ کرده‌اند.

وی اظهار داشت: در این زمینه انعقاد قرارداد کاهش عوارض توسط ایران برای شرکت‌های حمل‌ونقل بار ازبکستان و یکسانی هزینه‌های مالیات بر سوخت با مالیات‌های سایر کشورها، اهمیت زیادی دارد. این قطعاً کاهش هزینه خدمات حمل و نقل و تامین قابلیت رقابت کالاها را در نظر دارد.

قادراف خاطرنشان کرد: در این زمینه تصمیم طرفین برای ایجاد مرکز لجستیکی «ایران و ازبکستان» نیز قابل توجه است. کارآفرینان ازبکستانی امکان مشارکت مستقیم در ساخت پایانه‌ها و انبارها در قلمرو بنادر چابهار و بندرعباس ایران را خواهند داشت. همه اینها برای تشدید روابط تجاری و افزایش حمل و نقل کالا نه تنها بین کشورهای ما کمک می‌کند، بلکه دسترسی مستقیم کشورهای آسیای مرکزی را به بازارهای جهانی باز می‌کند.

رئیس مؤسسه مطالعات استراتژیک و منطقه‌ای ریاست جمهوری ازبکستان افزود: در چارچوب مذاکرات در «تهران»، افزایش حجم حمل و نقل ریلی از طریق ایران به کشورهای ثالث و افزایش تعداد پروازهای مستقیم بین دو کشور نیز مورد بررسی قرار گرفت. همه این مزیت‌ها به ازبکستان کمک می‌کند تا جغرافیای صادراتی خود را گسترش دهد، تعرفه‌های حمل و نقل را کاهش و تجارت و سرمایه گذاری بین دو کشور را تسهیل کند.

وی تاکید کرد: گسترش همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران به «تاشکند» اجازه می‌دهد تا کریدورهای ترانزیتی را متنوع و تقویت کند و دسترسی سریعتر و مطمئن‌تر به بازارهای بین المللی را فراهم کند. علاوه بر این، همکاری‌های متقابل در حوزه حمل و نقل امکان افزایش مبادلات بازرگانی بین کشورها و گسترش روابط اقتصادی را فراهم می‌کند.

این کارشناس ازبک ذکر کرد: پروژه‌های مشترک در بخش حمل و نقل می‌توانند برای تحکیم امنیت منطقه‌ای کمک کند، زیرا کشورها با یکدیگر برای مبارزه با جرائم فرامرزی، تروریسم و ​​قاچاق مواد مخدر همکاری می‌کنند.

قادراف در پایان اظهار داشت: به طور کلی، توافقات به دست آمده در چارچوب سفر رئیس جمهور ازبکستان به ایران از جمله در زمینه حمل و نقل و ترانزیت، برای هر دو کشور امکان دریافت سود در سطوح مختلف، تحکیم روابط منطقه‌ای و رشد اقتصادی را فراهم کند.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول