اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

دستگاه قضا با هیچکس تعارف ندارد/ دستگاهی در سیل استهبان مقصر شناخته نشد

رئیس کل دادگستری استان فارس با تاکید بر لزوم مقابله با فساد گفت: دستگاه قضا در موضوع فساد با کسی تعارف ندارد و تا کنون با 23 مدیر متخلف برخورد شده است.

دستگاه قضا با هیچکس تعارف ندارد/ دستگاهی در سیل استهبان مقصر شناخته نشد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی صبح امروز در جمع خبرنگاران با تسلیت سالروز شهادت آیت‌الله بهشتی و 72 نفر از همراهان ایشان و گرامیداشت هفته قوه قضائیه، اظهار داشت: حوزه قضایی استان فارس با دارا بودن 49 حوزه از جمله پزشکی قانونی، اداره زندان‌ها و ... بزرگترین حوزه در کشور بوده و مهمترین برنامه‌ای که دستگاه قضا بر روی آن تمرکز دارد بحث سند تحول قضایی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری است.

وی افزود: در سند تحول قضایی که اصل و اساس آن مبتنی بر نگاه مترقی مقام معظم رهبری تدوین شده، مسئله اطاله دادرسی به عنوان یکی از چالش‌ها و معضلات اصلی نظام قضایی مورد توجه قرار گرفته است که در این زمینه شاهد کاهش اطاله دادرسی در سطح استان بوده‌ایم.

او با اشاره به اینکه هم اینک در مباحث کیفری پرونده مانده ای نداریم و پرونده ها در همان ماه که وارد دادگاه ها می شود تعیین تکلیف شده و به اجرای احکام می رود، افزود: البته برخی پرونده های حقوقی طبیعتا زمان بر است و کارشناسی های متعددی نیاز دارد و اکنون در محاکم تجدید نظر ما ٧۵٠ پرونده وجود دارد.

رئیس کل دادگستری فارس، یکی از کارهایی که در استان مورد توجه بوده را اتقان آرای قضایی دانست و گفت: آرای قضایی ما در کشور بی نظیر است.

مشکلات 360 واحد صنعتی رفع شده است

وی در ادامه از برطرف شدن مشکلات 360 واحد صنعتی و شرکت در سطح استان خبر داد و افزود: به‌زودی تعداد 4 هزار کارگر به منطقه ویژه اقتصادی شیراز افزوده خواهد شد.

موسوی ادامه داد: ساماندهی اموال تملیکی، معدوم‌سازی کشت محصولات با فاضلاب در راستای احقاق حقوق عامه، رسیدگی به موضوع ورود پساب فاضلاب به رودخانه چنار راهدار، جلوگیری از قطع باغات قصردشت شیراز، پیشگیری از وقوع زمین‌خواری و برخورد جدی با متصرفان اراضی ملی از دیگر مواردی است که توسط دستگاه قضا در حال انجام است.

به گفته رئیس کل دادگستری استان فارس، یکی از با سواد‌ترین و با برنامه‌ترین دادگستری ها در سطح کشور استان فارس است و در حوزه زندان نیز کار‌های بزرگی به کمک خیرین انجام شده، همچنین حوزه ابلاغات نیز به صورت الکترونیک شده و در دادگستری‌ها و ارتباط با زندان‌ها و دادرسی‌ها فعالیت به صورت الکترونیکی انجام می شود.

موسوی با اشاره به اینکه تلاش داریم در پایان 1402 قسمت بیشتر فعالیت های دادگستری الکترونیک باشد و ارسال شکواییه‌ها در حال حاضر الکترونیک است، خاطرنشان کرد: تعداد پرونده‌های قدیمی هزار و 400 پرونده است که تلاش شده است به حداقل برسانیم که 151 فقره درشت و کثیرالشاکی در استان داریم.

موسوی با اشاره به احکام جایگزین حبس، خاطرنشان کرد: این باعث شد حکم 9 هزار نفر از حبس تغییر پیدا کند و همچنین آمار صلح و سازش در استان خوب است و به ازای هر 100 فقره پرونده که به شورا‌های حل اختلاف ارسال می‌شود 50 درصد آن به صلح و سازش ختم می‌شود.

رئیس کل دادگستری فارس همچنین درخصوص پرونده حادثه سیل استهبان و رسیدگی به پرونده دو عضو کنونی شورای شهر و معاون سابق شهرداری شیراز با اتهامات مالی، پاسخ داد: موضوع سیل استهبان بررسی شد و در حوزه بازپرسی قضایی،  این جرم تشخیص داده نشد و حادثه غیرمترقبه‌ای از نظر دادگستری و استانداری بود و به این نتیجه رسیدیم که دستگاه‌ها در این قضیه مقصر نبودند.
 
موسوی همچنین ادامه داد: پرونده موضوعات شهرداری و شورای شهر در شعبه 10 بازپرسی در حال تکمیل تحقیقات است و حادثه پیش آمده با دقت در حال بررسی است و بدون هیچ ملاحظه‌ای برخورد قضایی خود را انجام داده‌ایم لذا زمانیکه تحقیقات ما تکمیل می‌شود؛ نیاز به بازداشت افراد نداریم و تا صدور رای نهایی با قید وثیقه آنها را آزاد می کنیم و پیش بینی می‌شود تا اواسط تیرماه کیفرخواست پرونده صادر شود.

پایان پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول