اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

یکی از برترین موزه‌های ایران را بشناسید +عکس‌وفیلم

به بهانه کسب رتبه برتر توسط «موزه تاریخ پزشکی خلیج‌فارس» در حوزه موزه‌های مشارکتی کشور سری به این مجموعه زده‌ایم.

یکی از برترین موزه‌های ایران را بشناسید +عکس‌وفیلم

خبرگزاری فارس - بوشهر، سینا ناجی: هنوز وارد فصل تابستان نشدیم اما همه می‌دانند که تابستان در بوشهر بعد از تعطیلات سیزده‌بدر شروع می‌شود و تا اواخر پاییز ادامه دارد. نکته جالب اینجاست که کسی در این خرماپزون بیرون نمی‌رود چه برسد از موزه تاریخ پزشکی بازدید کند.

پس از هماهنگی‌های انجام شده با مدیر موزه آقای آزموده ساعت ۹ صبح وعده دیدار گذاشتیم. موزه تاریخ پزشکی خلیج‌فارس در عمارت تاریخی دهدشتی در محله کوتی بافت تاریخی بندر بوشهر واقع شده است. این عمارت با مساحت ۴۴۰ متر مربع در چهار طبقه ساخته شده از خشت دریایی و چوب، یکی از دیدنی‌ترین جاذبه گردشگری بوشهر است که در سال ۱۳۷۳ با شماره ۲۴۱۸ به عنوان یک میراث ماندگار ثبت ملی شد.

به‌طور کلی بافت تاریخی بوشهر یکی از منحصربه‌فردترین بافت‌های معماری ایران را دارد که عمارت‌هایی چون دهدشتی زیبایی خاصی به آن بخشیده‌اند. اگر شما هم بازدیدی از آن داشته باشید در همان ابتدای ورود به بافت متوجه این همه شگفتی خواهید شد.

پس از وارد شدن به ساختمان و احوال‌پرسی‌های معمول میلاد آزموده مدیر موزه تاریخ پزشکی خلیج‌فارس توضیح داد که این موزه یکی از موزه‌های مشارکتی است که به همت مجاهدت‌ها و تلاش‌های پروفسور ایرج نبی‌پور در طی چند جمع‌آوری شده و حتی در سپتامبر ۲۰۱۸ (شهریور ۱۳۹۷) در کمیته موزه‌های دانشگاهی شورای بین‌المللی موزه‌ها به ثبت رسیده و همچنین به عنوان دومین موزه تاریخ پزشکی ایران و هفتمین موزه آسیایی در نوع خود به عضویت این کمیته در آمده است.

 

۲۸ اردیبهشت‌ماه امسال مصادف با روز جهانی موزه و میراث فرهنگی موزه تاریخی پزشکی خلیج‌فارس برای دومین بار پس از سال ۱۳۹۸ به‌عنوان موزه برتر در حوزۀ موزه‌های مشارکتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی، مورد تجلیل قرار گرفت.

می‌خواستم علت کسب این مقام را بپرسم که پس از تور یک ساعت در موزه متوجه همه چیز شدم. این موزه در قالب 76 مجموعه فاخر و در 13 گالری آثار تاریخی پزشکی از دوران تمدن ایلام تا معاصر را در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار داده که به نوعی کاری خارق‌العاده است.

برای دیدن تصاویر بیشتر «اینجا» کلیک کنید.

مسؤول تور گردش در موزه آقای آزموده با آب‌وتاب در مورد اشیاء به اشیاء و آثار موزه توضیح می‌داد داستان هر کدام را می‌دانست. آدم‌ها را طوری معرفی می‌کرد انگار سال‌ها با آن‌ها نفس کشیده بود و به معنای واقعی کلمه عاشق کارش بود.


میلاد آزموده؛ مدیر موزه تاریخ پزشکی خلیج‌فارس

از حضور مردم، دانش‌آموزان و نخبگان گفت. سال گذشته بیش‌ از ۱۰ هزار بازدید کننده از موزه تاریخ پزشکی خلیج‌فارس دیدن کرده بود که حتی دانش‌آموزان استان‌های دیگر نیز جزء این دسته افراد بودند.

با توجه به رایزنی‌هایی که وجود دارد سالانه مجموعه‌های شخصی بسیاری به این موزه اهدا می‌شود برای مثال در سال گذشته چهار مجموعه شخصی پزشکی ایران تقدیم موزه برای در معرض نمایش قرار گرفتن شد؛ در همین رابطه موزه با به نمایش گذاشتن دستاوردهای این بزرگان و ایجاد گفتمان تأثیرگذار با مخاطبان به ویژه نسل جوان و آینده‌ساز کشور، تلاش مؤثری در ایجاد الگوهای سازنده برای نسل آینده را در پیش گرفته است.

 

معرفی موزه تاریخ پزشکی در برنامه همسفر

 

ایران کشوری با قدمت چند هزار ساله دارای تاریخی باارزش و قابل دفاع است که باید به نسل جدید که «هویت» حلقه مفقودی آنان می‌باشد انتقال داده شود؛ در همین رابطه اگر مرم به‌ویژه جوانان پا به این موزه خارق‌العاده بگذارند با دنیای حیرت‌‌انگیزی مواجه خواهند شد.

جالب‌تر آنکه در این مجموعه آثار نقش ایران و اطبای ایرانی در سلامت مردم و به‌طور عام پزشکی بسیار پررنگ می‌باشد که این مهم دستاویزی برای به خود بالیدن است.

پایان خبر/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول