اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

تسهیل در مبادلات مرزهای کردستان نیازمند مدیریت یکپارچه است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: مدیریت یکپارچه در مرزها مهم‌ترین نیاز تسهیل در امور مبادلات مرزی است که عدم آن در مرز باشماق موجب شده تسهیل در امر صادرات و واردات و مبادلات مرزی صورت نگیرد.

تسهیل در مبادلات مرزهای کردستان نیازمند مدیریت یکپارچه است

 به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حامد قادرزاده عصر امروز در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان کردستان اظهار کرد: ارزیابی مبادلات مرزی نشانه این است ما در حوزه تعاملات مرزی نیازمند دقت‌نظر بیشتر هستیم.

وی خاطرنشان کرد: توجه به ایجاد زیرساخت‌ها در آستانه اجرای منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان یک ضرورت است و در این مسیر نیاز به تلاش بیشتر داریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان افزود: باید محصولاتی به استان وارد شود که در اقتصاد ما تاثیرگذار است و این در گرو آموزش فعالین اقتصادی است.

قادرزاده تاکرد کرد: گمرک استان باید به تفکیک اطلاعات کاملی از نوع محصولات صادراتی استان و بازارهای هدف آن را تهیه کند.

وی گفت: مرز باشماق یک مرز حائز اهمیت در سطح ملی است و شفاف‌سازی در زمینه مبادلات این مرز یکی از سیاست‌های مهم کشور است و استفاده از حمل یک‌سره و تسریع در صادرات باید مدنظر متولیان امر در این بخش قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با تاکید براینکه مدیریت یکپارچه در مرزها مهم‌ترین نیاز برای تسهیل در امور مبادلات مرزی است، گفت: عدم وجود مدیریت یک پارچه در مرز باشماق موجب شده تسهیل در امر صادرات و واردات و مبادلات مرزی صورت نگیرد.

به گفته وی، اگر چه صادرات در کردستان به لحاظ ارزش 22 درصد رشد دارد اما به لحاظ وزنی روند کاهشی دارد که این به معنای عدم افزایش صادرات است.

معاون امور اقتصادی استاندار کردستان افزود: تقویت و توسعه صادرات خدمات مهندسی از اولویت‌های مهم استان است که باید در راستای تقویت آن تسهیلگری‌ شود.

وی عنوان کرد: سال گذشته با عنوان تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شد که خوشبختانه جهش خوبی در صادرات خدمات مهندسی صورت گرفت و پایان سال 1401 به معنی تمام شدن ماموریت‌های ما در خصوص تولید دانش‌بنیان نخواهد بود و این شعار پیش‌نیاز تحقق شعار امسال است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان اضافه کرد: صادرات غیرمحصولی و صادرات فنی و مهندسی برای استان بسیار حائز اهمیت است و سهم خوبی را در صادرات استان به خود اختصاص داده است.

قادرزاده با بیان اینکه در بررسی‌های آماری در سال گذشته سهم صادرات پتروشیمی کمتر از 1.19 صدم درصد است، گفت: این نشان می‌دهد ما در تکمیل فعالیت‌های پتروشیمی باید کار کنیم و صادرات را رونق دهیم.

به گفته وی، بخش کشاورزی سهم 50 درصدی از مبادلات مرزی را به خود اختصاص داده و سهم بخش فرش و صنایع دستی کمتر از یک درصد بوده است.

وی با بیان اینکه در حوزه صادرات نیازمند توسعه بازارهای داخلی هستیم، گفت: بخش بازرگانی نیازمند تبلیغات مناسب است، چرا که تبلیغات سهم بسزایی در رونق صادرات و در دست گرفتن بازارهای برون مرزی دارد.

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان، بازارچه‌های مرزی به جای رونق صادرات بیشتر به بستری برای واردات تبدیل شده‌اند و از جمعیت210 هزار نفر مرزنشینان دارای کارت بازرگانی 63 درصد فعال هستند.

وی به اختصاص 3 میلیارد تومان برای رفع مشکلات و ایجاد زیرساخت‌های مرز سیرانبند خبر داد و خطاب به فرماندار بانه گفت: انتظار داریم با انتخاب به موقع پیمانکار توانمند و قبل از پایان فصل کاری اقدامات لازم را در این مرز انجام دهید.

 وی تصریح کرد: ضمن حمایت از بازارچه‌های موقت باید در مبادلاتی که از این گذر صورت می‌گیرد استانداردهای لازم رعایت شود تا با مشکلی مواجه نشویم.

قادرزاده افزود: با بهره‌گیری از ظرفیت آزمایشگاهی که در استان وجود دارد، تایید استاندارد محصولات در خود استان انجام شود تا ترخیص کالا از مرز سریع‌تر انجام شده و از سوی دیگر درآمدی عاید آزمایشگاه‌های استان شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان اضافه کرد: موضوع مهم اجرای طرح ساماندهی مرز باشماق، تامین 181 میلیارد تومان است که باید به معارضین پرداخت شود و تا قبل از ششم شهریور تامین اعتبار شود.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول