اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  پنجره تربیت

چگونه نحوه ارتباط خدا با عالم را برای متربی تبیین کنیم؟ تبیین باورهای بنیادین دینی در تربیت دینی - بخش چهارم

اثبات خدا از طریق نیاز پدیده ها به پدید آورنده و نهایتا خداوند غلط است. علیت خداوند از نوع علتهای طبیعی جهان نیست. نسبت خدا و جهان از جهتی شبیه نسبت ما و صورتهای ذهنی ماست. خداوند لحظه به لحظه به تمام اجزاء عالم وجود می دهد. حمیدرضا آیت اللهی

چگونه نحوه ارتباط خدا با عالم را برای متربی تبیین کنیم؟ تبیین باورهای بنیادین دینی در تربیت دینی - بخش چهارم

حمیدرضا آیت اللهی

تربیت دینی ما توسط مربیانی انجام می شود که برخی مفاهیم و باورهای بنیادین دینی برای آنها هنوز واضح و روشن نشده است به همین جهت سلسله گفتارهایی بر اساس تجربیات علمی و فلسفی چند دهساله تنظیم شده است تا قدم قدم این مفاهیم و باورها روان و بدور از اصطلاحات فنی بگونه ای بازگو شود که بتواند راهنمایی برای مربیان برای نحوه انتقال آن ها به متربیان بگردد.

در گفتار قبل، مفهوم شکر و شکرگزاری، و چگونگی درک نعمت ها و شکرگزاری از خداوند تبیین شد. در این گفتار، نحوه ارتباط خدا با عالم (فاعلیت او) و چگونگی تدبیر امور جهان تبیین می شود.

اثبات خدا از طریق نیاز پدیده ها به پدید آورنده و نهایتا خداوند غلط است.

 

ما به بچه ها می گوییم که خداوند در عالم کارهای زیادی می کند. برای مثال درخت را رشد می دهد، باران را می فرستد و ... زمانی که کودک بزرگتر می شود متوجه می شود که تحولات عالم پدیده هایی فیزیکی هستند که بر اثر قوانین فیزیک اتفاق می افتند. حال نقش خدا در عالم در حالی که تمام پدیده ها با قوانین فیزیکی توجیه می شوند چگونه است؟ ما باید به گونه ای نسبت خدا با عالم را به کودکان توضیح دهیم که متوجه شوند نسبت خدا با عالم مثل نسبت باغبان و باغ نیست.

علیت خداوند از نوع علتهای طبیعی جهان نیست.

 

اثبات خدا از طریق نیاز پدیده ها به پدید آورنده و نهایتا خداوند غلط است. این خدا (پدیدآورنده اول) به اول عالم خلقت می رود و دیگر نقشی نخواهد داشت. علیت خداوند از نوع علتهای طبیعی جهان نیست.

حال چگونه علت هستی بخش را برای متربی ترسیم کنیم؟

علیت هستی بخش مثل نسبت ما و صورتهای ذهنی و خیالی ماست.

 

علیت هستی بخش مثل نسبت ما و صورتهای ذهنی و خیالی ماست. در این نوع علیت معلول همواره و در هر لحظه برای وجودش نیاز به علت دارد. نسبت خدا و جهان از جهتی شبیه نسبت ما و صورتهای ذهنی ماست.

خداوند لحظه به لحظه به تمام اجزاء عالم وجود می دهد. معنی لا حول و لا قوه الا بالله همین است.

 

خداوند لحظه به لحظه به تمام اجزاء عالم وجود می دهد. اگر خداوند لحظه ای توجه نکند جریان هوا ادامه پیدا نمی کند، آب تبخیر نمی شود و ... معنی لا حول و لا قوه الا بالله نیز همین است. یعنی هیچ تحول و مکانی بدون توجه خدا نیست. این موضوع از مهم ترین مسائلی است که در حوزه خداشناسی باید به درستی تبیین شود.

در گفتار بعد نحوه تبیین برهان نظم و محدودیت های آن را توضیح خواهیم داد.

 

ادامه دارد.

انتهای پیام/

از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل FarsPanjarehTarbiat@gmail.com مکاتبه فرمائید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول