اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

تلاش برای تسهیل فعالیت بخش خصوصی ایران در قطر

نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر در دیدار امیرعبداللهیان گفت که این کشور در تلاش است زمینه‌های لازم برای تسهیل فعالیت بخش خصوصی ایران در قطر را فراهم کند.

تلاش برای تسهیل فعالیت بخش خصوصی ایران در قطر

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که در رأس هیأتی به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات عالیرتبه قطر و در اولین مقصد سفرش به حوزه خلیج به دوحه سفر کرد، با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.

مسائل سیاسی دوجانبه، برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی، روند برگزاری کمیسیون‌ مشترک اقتصادی دو کشور، ارتقای حجم تبادلات تجاری، تسهیل فعالیت‌های اقتصادی و تجاری بخش خصوصی، همکاری‌های حمل و نقل بویژه حمل نقل دریایی و فعال‌تر کردن بنادر دو کشور برای تقویت حمل و نقل کالا و مسافر، موضوعات کنسولی به ویژه وضعیت شهروندان ایرانی زندانی در قطر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از روابط ممتاز سیاسی بین ایران و قطر، بر لزوم تلاش مشترک برای ارتقای همکاری‌های اقتصادی و تجاری و تحقق بخشیدن به هدفگذاری‌های سران دو کشور در این زمینه تاکید کرد. 

وی با استقبال از برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در آینده نزدیک و نیز دیدارهای هیأت‌های تخصصی و فنی ایران و  قطر، ابراز امیدواری کرد شاهد تحول در روابط اقتصادی و تجاری بین ایران و قطر باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بر اهمیت نقش بنادر دو کشور در  افزایش نقل و انتقال کالا و مسافر بین ایران و قطر تاکید کرد و خواستار فعال‌تر کردن بنادر تعیین شده برای این منظور شد.

موضوعات کنسولی از جمله کمک به آزادی و یا انتقال زندانیان ایرانی در زندان‌های قطر نیز از دیگر موضوعات مطرح شده توسط امیرعبداللهیان در این دیدار بود. 

نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از توسعه روابط دوجانبه گفت: تاکنون گام‌های خوبی برداشته‌ایم و در عین حال لازم است برای تحقق اهداف از قبل تعیین شده بیشتر تلاش کنیم.

وی خواستار هدفگذاری صحیح برای برگزاری اجلاس آتی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور شد.

نخست وزیر قطر همچنین تنظیم برنامه کار مشترک را برای هموار کردن مسیر و رفع موانع همکاری مهم خواند و گفت که این کشور در تلاش است زمینه‌های لازم برای تسهیل فعالیت بخش خصوصی ایران در قطر را فراهم کند.

وی نسبت به تقویت همکاری‌های حمل و نقل دریایی دو کشور نیز ابراز آمادگی کرد و گفت در این زمینه وزرای ذیربط ایران و قطر تلاش‌های خود را افزایش خواهند داد.

امیرعبداللهیان پیش از این نیز با تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفر امیرعبداللهیان در راستای مشورت‌های دوجانبه و منطقه‌ای انجام می‌شود. علیرضا عنایتی دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، مجتبی بنی اسدزاده مشاور وزیر امور خارجه و ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی امیرعبداللهیان را در این سفر همراهی می‌کنند.

امیرعبداللهیان بامداد امروز (سه‌شنبه) پس از ورود به دوحه، در توئیتر درباره این سفر نوشت: استمرار توسعه‌ همه‌جانبه روابط با همسایگان یکی از محورهای بنیادی در دکترین سیاست خارجی متوازن دولت است.وی با ذکر این نکته که همسایگان ایران از ظرفیت‌ اقتصادی، تجاری و سیاسی پراهمیتی بهره‌مند هستند، خاطرنشان کرد: در راستای بسط بیشتر روابط و پیگیری مصوبات سفرهای دوجانبه قبلی مقامات عالی، امروز عازم قطر و عمان شدم.

حسین امیرعبداللهیان ۲۱ دی ماه ۱۴۰۰ و در ادامه سفرش به منطقه و پس از حضور در عمان، به دوحه رفت و با همتای قطری و امیر قطر دیدار و گفت‌وگو کرد. وی همچنین در سفر آیت‌الله رئیسی به قطر نیز او را همراهی کرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول