اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

‌کارگروه مقابله با بیابان‌زایی‌ دوباره فعال شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: کارگروه مقابله با بیابان‌زایی در دولت سیزدهم پس از یک دوره رکود، مجددا فعال شده و برنامه‌های بیابان‌زدایی را پیش می‌برد که مدیریت منطقه‌ای گردوغبار با کشورهای همسایه، از آن جمله است.

‌کارگروه مقابله با بیابان‌زایی‌ دوباره فعال شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مراسم روز ملی بیابان‌زدایی با شعار نقش و حقوق زنان در مدیریت پایدار سرزمین در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برگزار شد.

در این مراسم عباسعلی نوبخت، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، از فعال شدن کارگروه مقابله با بیابان‌زایی در دولت سیزدهم پس از یک دوره رکود خبر داد و گفت: برنامه ما تأکید بر تمرکز کارگروه و تأکید بر موضوع عملیاتی و نتیجه‌محور، ایجاد هم‌افزایی بین فعالیت‌های در دست انجام و نیز استفاده مؤثر از ظرفیت کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه برنامه‌های جامع مدیریت منطقه‌ای گردوغبار با کشورهای همسایه هم تعریف شده است، گفت: کنوانسیون مقابله با بیابان‌زدایی توجه سیاست‌گزاران و برنامه‌ریزان درجهت دستیابی به اجرای برنامه‌های جامع‌نگر و با مشارکت همگانی را مورد تأکید قرار داده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با ارائه راهکاری برای مقابله با بیابان زایی گفت: یکی از بهترین و جامع‌ترین راهکارها، احیای سرزمین است که ماحصل آن کنترل بیابان زایی، اصلاح چرخه آب و احیای خاک‌های تخریب‌یافته خواهد بود.

* 88.7 درصد مناطق کشور تحت تأثیر بیابان‌زایی و تخریب سرزمین قرار دارد

نوبخت در این مراسم به آمارهای بیابان‌زایی در کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس مطالعه اطلس مناطق بیابانی ایران که به صورت مشترک توسط شرکت مدیریت منابع ایران و دانشگاه تهران در سال 1391 برگزار شد، 88.7 درصد مناطق کشور تحت تأثیر بیابان‌زایی و تخریب سرزمین قرار دارد.

وی افزود: بر اساس مطالعات انجام‌شده به‌طور کلی در کل کشور مساحت مناطق تحت تأثیر فرسایش بادی در 22 استان بیابانی کشور حدود 30 میلیون هکتار است.

نوبخت ادامه داد: همچنین در محدوده کانون‌ها که به بخشی از مناطق تحت تأثیر فرسایش بادی اطلاق می‌‌شود، که به منابع زیستی و اقتصادی آن منطقه خسارت وارد می‌کند، در کل کشور 14 میلیون هکتار ارزیابی شده است.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام‌شده در سال 1397 خسارت مستقیم ناشی از هجوم ماسه‌های روان به مناطق زیستی، مسکونی و تاسیسات زیربنایی سالانه بالغ بر 600 میلیون دلار در سال برآورد شده است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار داشت: اثربخشی این اقدامات شامل حفاظت از 7.26 کیلومتر خطوط مواصلاتی و راه‌ها، 1810 کیلومتر خطوط راه آهن، 23 فرودگاه، 8560 کیلومتر شبکه و کانال‌های انتقال آب و آبیاری، 600 هزار هکتار اراضی کشاورزی، 87 شهر و 4353 روستا، 51 شهرک صنعتی و 20 صیدگاه صیادی و 271 واحد نظامی و انتظامی است.

* گسترش سدسازی عامل بیابانزایی می‌شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: عدم تعادل بین میزان آب قابل دسترس و مصرف آن و فقدان یک برنامه جامع در حوزه مدیریت پایدار منابع آب و خاک و فقدان رویکردهای مبتنی ارتقای تاب آوری و سازگاری با کم آبی از جمله علل بنیادین تشدید بیابانزایی و تخریب سرزمین در کشور است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که چنانچه تغییر در سیاست های فعلی رخ ندهد و ما همچنان با گسترش سدسازی‌ها افزایش سطح زیر کشت و عدم مدیریت آب در کشور مواجه باشیم در آینده‌ای نزدیک نه تنها به سمت بیابانی شدن حرکت خواهیم کرد بلکه دشت‌های بزرگ و تولیدی کشور نیز از چرخه خارج خواهد شد.

نوبخت ادامه داد: افت آبهای زیرزمینی سطح قابل توجهی از پوشش گیاهی مناطق بیابانی را تحت تاثیر قرار داده است، همچنین عدم توجه به حقابه دشت‌های سیلابی چشم انداز بوته‌زارهای بیابانی را تحت تاثیر قرار داده است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تاکید کرد: عدم توجه به حقابه دشت های سیلابی چشم انداز بوته زارهای بیابانی را تحت تاثیر قرار داده و تراکم و ترکیب این گونه‌ها را که نقش کلیدی در تثبیت خاک و جلوگیری از طوفان‌های ماسه ای و گرد و غبار است را دستخوش تغییر کرده است، این تغییرات در مناطقی نظیر دشت سیستان، خوزستان، کرمان و یزد موجب بروز زودهنگام توفان‌های ماسه‌ای و گرد و غبار در سال جاری و افزایش شدت و فراوانی این توفان‌ها شود.‌

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول