اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

پرورش دام و کشت توتون با آب شرب در گلستان

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان با گلایه از عدم مدیریت مصرف توسط برخی از مشترکان در استان از پرورش دام و کشت توتون در استان با استفاده از آب شرب خبر داد.

پرورش دام و کشت توتون با آب شرب در گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، ایرج حیدریان صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران که با موضوع صرفه‌جویی مصرف آب برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر شاهد کاهش ۲۰ درصدی کاهش نزولات جوی هستیم که این باعث کاهش ۷۰ تا ۹۰ درصدی حوزه‌های آب در استان شده است.

وی ادامه داد: شرایط آورد رودخانه‌ها در استان به شدت کاهش یافته و باعث خشکشالی شدید در استان گلستان شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان خاطرنشان کرد: بزرگترین مصرف کننده منابع آب در استان بخش کشاورزی است و طبق قانون باید الگوی کشت در برنامه ششم اصلاح و اجرا می‌شد اما متاسفانه همچنان این مشکل در استان وجود دارد.

حیدریان بیان کرد: از ۱۴ سد مخزنی استان کمتر از هشت درصد آب ورودی به این سدها است و دیگر در عمل نزولات جوی در استان نداریم.

وی اضافه کرد: نظام بارش‌ها، پراکنش زمانی و مکانی در استان نشان می‌دهد بارندگی مثل گذشته نیست و ما باید با کم آبی خودمان را سازگار کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان تصریح کرد: اگر ۱۰ درصد مصرف آب کشاورزی کم شود مشکل آب شرب حل خواهد شد.

 

حیدریان بیان کرد: سد نرماب یکی از سدهای مهم استان است و اجرای این سد در مدیریت منابع اب سطحی بسیار موثر است.

وی گفت: این سد قطعا در تامین آب شرب شرق استان بسیار موثر خواهد بود و رینگ شرقی استان را تحت پوشش قرار خواهد داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان تصریح کرد: استاندار گلستان با جدیت پیگیر مسائل مرتبط با حوزه آب است تا بتوانیم از پروژه آب شیرین‌ کن به سرعت استفاده کنیم و از ظرفیت شیرین‌سازی آب دریای خزر بهره ببریم.

حیدریان گفت: کمبود آب در استان کاملا محسوس است و همه آحاد جامعه باید جامعه در مدیریت مصرف آب مسوول هستند.

وی اضافه کرد: ما در برخی از نقاط استان مجوز شیرین‌سازی آب از منابع لب شور را اخذ کردیم تا بتوانیم بخشی از مشکلات را مرتفع کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان خاطرنشان کرد: احداث سد، استفاده از آب شیرین کن و شیرین سازی منابع لب‌شور به صورت همزمان نقش بسیار پر رنگی در کاهش تنش آبی استان خواهد داشت.

حیدریان گفت: اما نقش تغییر الگوی مصرف  و سازگاری با کم آبی را نباید نادیده بگیریم چون هرچه آب شرب تامین کنیم و‌مصرف بی‌رویه و بدون مدیریت باشد باز هم مشکل مواجه خواهیم شد.

وی اضافه کرد: در یکی از روستاهای استان میزان استاندارد تامین آب به ازای هر نفر ۱۷۱ لیتر در شبانه روز است اما در این روز مصرف به ۴۰۰ لیتر می‌رسد و دلیل آن استفاده از آب شرب برای پرورش دام است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان تصریح کرد: این موضوع در روستاهای دیگر هم وجود دارد و برای مثال در شرق استان مردم برای پرورش توتون و آبیاری مزرعه از آب شرب استفاده می‌کنند که مشکل‌ساز است.

حیدریان بیان کرد: در مرکز استان میزان تامین آب در شبانه‌روز برای هر نفر ۲۳۳ لیتر است اما متاسفانه به ۳۵۰ لیتر هم می‌رسد.

وی بیان کرد: بحران آب در گلستان جدی است و همه باید در تغییر الکوی مصرف کوشا باشیم.

پایان پیام/۸۳۰۰۴

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول