اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

ساخت جنین دارای قلب و خون

نمونه جنین انسان در آزمایشگاه با استفاده از سلول‌های بنیادی جنینی ایجاد و سپس در یک ظرف چرخان مخصوص قرار داده شد که به عنوان رحم مصنوعی عمل می‌کند.

ساخت جنین دارای قلب و خون

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از گاردین، زندگی از یک سلول منفرد بارور شده به یک ارگانیسم کاملاً متشکل از میلیاردها یا تریلیون ها سلول تخصصی تکامل می یابد. با این حال، یکی از اساسی ترین سوالاتی که زیست شناسان در تلاش برای رمزگشایی آن بوده اند، چگونگی پیشرفت مراحل اولیه زندگی است.

اکنون برای درک چند هفته اول زندگی، دانشمندان به مدل‌های جنین مصنوعی روی آورده‌اند.

به گزارش گاردین، موسسه گوردون در دانشگاه کمبریج در یک پیشرفت قابل توجه، یک نمونه جنین انسان با ضربان قلب و مقداری خون تولید کرده که ممکن است بینشی از مرحله ابتدایی زندگی ارائه دهد.

سلول های بنیادی انسانی( سلول های اصلی در بدن ما که می توانند به هر نوع سلولی تبدیل شوند) برای ایجاد این مدل مصنوعی استفاده شدند. این مدل جنینی با تخمک یا اسپرم بارور نمی شود.

به گزارش گاردین، محققان برخی از سلول‌ها و ساختارهایی را که معمولاً در هفته‌های سوم و چهارم بارداری تشکیل می‌شوند، توسعه دادند.

دانشمندان توانستند سلول های قلب تپنده ایجاد کنند، ویژگی که در روز بیست و سوم در یک جنین طبیعی ظاهر می شود.

این ویژگی ها در آزمایشگاه با استفاده از سلول های بنیادی جنینی ایجاد شدند. سپس اجزای جنینی در یک ظرف چرخان مخصوص ساخته شده قرار گرفتند که به عنوان یک رحم مصنوعی عمل می کند.

این تحقیق تاکید می کند که این مدل فاقد جفت و کیسه زرده است که جنین با استفاده از آن رشد و در هفته های اولیه تغذیه می کند.

این پیشرفت علاوه بر ارائه راهی جدید برای بازآفرینی مراحل اولیه زندگی، در زمینه های مختلف پزشکی نیز کاربرد دارد. این یافته فرصتی استثنایی برای درک راز اساسی بیماری های ژنتیکی مختلف و همچنین علل سقط های مکرر فراهم می کند.

مدل رشد یافته در آزمایشگاه ممکن است به صنعت داروسازی کمک کند تا اثر داروهای خاص روی جنین را بررسی کند. علاوه بر این، شاید برای بررسی هر گونه ارتباط بین دیابت بارداری و ناهنجاری های قلبی در نوزادان مورد استفاده قرار گیرد.

پیش از این پیشرفت، محققان اولین مدل مصنوعی جنین انسان را ایجاد کردند که توانست تا روز چهاردم چرخه طبیعی رشد را طی کند.

هر دوی این پیشرفت‌ها به‌عنوان گام‌های اساسی هستند و این قابلیت جدید برای توسعه مدل‌های مصنوعی بینش منحصربه‌فردی را در مورد فرآیندهای جنینی که تا کنون نظارت بر آن‌ها دشوار بوده، در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول