اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

سود سالانه ۱۴ هزار میلیارد ریالی اصلاح بذر در کشور

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی با اشاره برآورد ارزش اقتصادی برخی از دستاوردهای این مرکز گفت: اصلاح ارقام مختلف گندم آبی و دیم، لوبیا، انار و صنوبر بیش از ۱۴ هزار و ۳۶۴ میلیارد ریال افزایش ثروت در هر سال به دنبال داشته است.

سود سالانه ۱۴ هزار میلیارد ریالی اصلاح بذر در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، غلامرضا گودرزی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به سابقه تاسیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: مرکز تحقیقات استان در سال ۱۳۶۲ و مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان در سال ۱۳۷۲ تاسیس شد؛ در سال ۱۳۷۹ پس از ادغام دو وزارتخانه‌ کشاورزی و جهاد سازندگی با نام مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان به فعالیت خود ادامه داد.

وی با بیان اینکه این مرکز در سال ۱۳۹۴ با ادغام مراکز آموزش جهاد کشاورزی استان‌ها با نام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی در حال فعالیت است، افزود: این مرکز از زمان فعالیت خدمات فراوانی را به جامعه هدف ارائه کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی ادامه داد: استفاده بهینه از نهاده‌های کشاورزی، توانمندسازی اقتصاد خانوار روستایی و ارتقای امنیت غذایی بخش‌هایی است که این مرکز دنبال می‌کند.

گودرزی با بیان اینکه تأمین امنیت غذایی مهمترین وظیفه و هدف وزارت جهادکشاورزی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است اضافه کرد: افرایش تولیدات کشاورزی، حفظ ذخایر ژنتیکی، انتقال دانش فنی و مهارت‌آموزی به بهره‌برداران و بهره‌وری مصرف نهاده‌ها مهمترین مولفه‌های امنیت غذایی است.

وی کمبود نیروی انسانی را یکی از چالش‌های مهم این مرکز عنوان کرد و گفت: از ۲۱۱ پست مرکز تنها ۴۹ پست دارای متصدی و ۱۶۲ پست فاقد متصدی است؛ این مرکز ۲۰ عضو هیات علمی و ۱۴ محقق غیرهیات علمی دارد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی با اشاره به کشت بذر لوبیا خاطرنشان کرد: ۱۲ رقم لوبیای جدید با نام‌های صالح، غفار، کوشا، صدری، درسا، پاک و... توسط این مرکز شناسایی شده است.

گودرزی ادامه داد: در سال گذشته ۲۶.۵ تن بذر پرورشی لوبیا تولید و بین کشاورزان توزیع شد؛ همچنین ۴ هزار و ۱۱۴ تن بذر غلات گندم و جو نیز تولید شده است.

وی با اشاره به افزایش بهره‌وری سطح زیر کشت گندم آبی افزود: میانگین سطح زیر کشت گندم آبی به چهار هزار و ۵۰۰ تن در هکتار رسیده،‌ این در حالی است که این رقم در سال ۱۳۶۰ برابر با یک‌هزار و ۷۰۰ تن در هکتار بود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی یادآور شد: گندم دیم زیرکشت سالانه در استان هم‌اکنون به ‌یک‌هزار و ۱۱۰ کیلوگرم در هکتار رسیده است؛ این رقم در سال ۱۳۶۰، بالغ بر ۴۷۰ کیلوگرم در هکتار بود؛ همچنین تولید لوبیا نیز به دو هزار و ‌۸۵۰ کیلوگرم در هکتار افزایش یافته است.

گودرزی با اشاره به کنترل و نظارت بر تولید نهال توسط واحد ثبت و گواهی بذر و نهال در نهالستان‌های مجوزدار گفت: در سال گذشته بیش از یک میلیون و ۱۰۶ هزار نهال در این استان تولید و توزیع شد؛ این نهال‌ها از کیفیت و اصالت بالاتری نسبت به نهال‌های خارج از نظارت مرکز برخوردار هستند.

وی با اشاره برآورد ارزش اقتصادی برخی از دستاوردهای این مرکز افزود: اصلاح ارقام مختلف گندم آبی و دیم، لوبیا، انار و صنوبر بیش از ۱۴ هزار و ۳۶۴ میلیارد ریال افزایش ثروت در هر سال به دنبال داشته است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی همچنین با اشاره به ارقام موجود در برنامه‌ بذری غلات گواهی شده این مرکز بیان کرد: گندم آبی ۱۵ رقم،گندم دیم ۶ رقم، جو آبی ۸ رقم ،جو دیم و نخود هرکدام ۲ رقم، لوبیا ۹ رقم، سیب‌زمینی ۱۵ رقم و سبزی و صیفی یک رقم است.

گودرزی با اشاره به اقدمات واحد آموزش این مرکز ادامه داد: ۳۰ هزار نفرروز در سال گذشته تحت آموزش قرار گرفتند که در این خصوص استان رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داد.

وی اضافه کرد: ایجاد مرکز رشد تخصصی کشاورزی در استان از سال ۹۶ آغاز شده و تا امروز ۲۳ شرکت در این مرکز رشد مستقر شدند و ۶۰ شغل مستقیم نیز ایجاده شده و به منظور حمایت از این مراکز اعتباری بالغ بر دو هزار و ۴۰۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی با اشاره برنامه‌های در حال اجرا گفت: با توجه به اینکه طرح‌های تحقیقاتی این مرکز تا نتیجه نهایی بین ۲ تا پنج ساله زمان می‌برد،  در سال گذشته ۱۲۰ طرح تحقیقاتی در این مرکز دنبال شده و ۴۰ طرح آن به اتمام رسیده و همچنین در سال جاری ۱۰۰ طرح تحقیقاتی در این مرکز آغاز شده است.

گودرزی با اشاره به مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان مرکزی اظهار کرد: در این سفر به منظور تکمیل تجهیز سایت فرآوری هسته‌های اولیه بذری ۲۰ میلیارد ریال، تاسیس و تجهیز ایستگاه پرورش اصلاح نژاد گوسفند کلکوهی با ۵۰ میلیارد ریال، راه‌اندازی و تجهیز ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی محلات با ۱۰۰ میلیارد ریال و توسعه و تجهیز مرکز رشد کشاورزی (آزمایشگاه کشت بافت گیاهی) ۳۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شده که از این مبالغ ۲۰ میلیارد ریال جذب شده است و مابقی نیز باید از طریق فروش اموال مازاد جذب شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول