اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

سند «کاهش خطر سوانح و حوادث» در اصفهان تدوین می‌شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از آغاز برنامه تدوین ۲ سند با عنوان «کاهش خطر سوانح و حوادث و آمادگی پاسخ به بحران‌ها» در استان اصفهان خبر داد.

سند «کاهش خطر سوانح و حوادث» در اصفهان تدوین می‌شود

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به وجود ۴ هزار کیلومتر رودخانه در استان اظهار داشت: ۶۰ درصد مساحت استان تحت تأثیر سیلاب‌های فصلی قرار دارد و اجرای طرح‌های پیشگیری و کنترل سیل باید انجام شود.

وی با بیان اینکه ۸۵ کیلومتر از رودخانه‌های اولویت‌دار استان در مناطق مختلف ساماندهی شده است، افزود: ۲۵۰ کیلومتر لایروبی رودخانه، ۲ هزار کیلومتر مطالعات حریم بستر رودخانه و ۱۵۰ کیلومتر مطالعات مرحله دوم انجام شده است.

شیشه‌فروش با بیان اینکه ۳۵۰ کیلومتر از حریم رودخانه‌ها نشانه‌گذاری شده است، گفت: امسال  ۲ کیلومتر از رودخانه‌های استان ساماندهی، ۴۵ کیلومتر لایروبی، ۴۰ هکتار آزادسازی و ۱۵۰ کیلومتر از مطالعات حریم بستر رودخانه باید انجام شود.

مدیرکل مدیرت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه در استان اصفهان در سال‌های گذشته طرح جامع خطرپذیری و مدیریت بحران با همکاری دانشگاه تدوین شده است، بیان کرد: در این طرح کنترل و پیشگیری حوادث دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال این طرح‌ها باید بازنگری شود، افزود: کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی استان اصفهان مانند دانشگاه‌های اصفهان و صنعتی قرار است دو سند را برای مدیریت بحران تدوین کنند.

شیشه‌فروش ادامه داد: سند نخست، برنامه کاهش خطر و سوانح در استان است، در کشور ۵۳ مخاطره شناسایی شده که ۴۲ مخاطره در استان اصفهان سابقه وقوع داشته است، این مخاطرات مانند خشکسالی، سیل، بیابان‌زایی و بیماری‌های دام و طیور بیشتر طبیعی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تأکید کرد: دستگاه‌های اجرایی استان باید برای کاهش خطر و سوانح همکاری کنند و مناطق استان را بر اساس مخاطرات که  احتمال وقوع هر کدام از این حوادث در کدام شهرستان وجود دارد  رتبه‌بندی کنند رتبه‌بندی کنند.

وی با تأکید بر بروزرسانی پهنه‌های خطرپذیری و نقشه‌های موجود استان گفت: رتبه‌بندی ریسک خطر و بررسی آسیب‌پذیری هر منطقه در بخش شهر و روستا باید مشخص شود.

شیشه‌فروش با بیان اینکه هدف این برنامه و سند کاهش خطر در استان است، تصریح کرد: با شناسایی مخاطرات باید راهکارهای میان مدت، کوتاه مدت و بلند مدت برای این حوادث که همه ساله استان با آن مواجه است، تدوین شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه این سند در تهران مصوب می‌شود و سازمان برنامه بوجه موظف است بر اساس آن هر سال برای رفع مخاطرات اعتبارات اختصاص دهد، ادامه داد: سند دوم آمادگی پاسخ به بحران‌ها با هدف کاهش آسیب‌پذیری مناطق در برابر حوادث است که کامل کننده سند کاهش خطر و حوادث است و در این سند وظایف هر دستگاه برای کنترل و جلوگیری از افزایش حوادث مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه متناست با ۴۲ مخاطره باید ۴۲ دستورالعمل مشخص شود، گفت: مطالعات فرونشست زمین با محوریت شهرداری اصفهان ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.

شیشه‌فروش با بیان اینکه مطالعات کاهش خطر سیل در شهر اصفهان ۹۰ درصد پیشرفت داشته است، افزود: اجرای طرح کنترل و پیشگیری از سیلاب‌های فصلی در شهر اصفهان و مناطق آسیب‌پذیر آن مشخص شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه کرد: طرح ایمنی بازار و میدان امام(ره) در برابر حریق، مطالعات مرحله اول آن توسط میراث فرهنگی و شهرداری برای میدان امام(ره) و مطالعات دوم برای بازار اصفهان در ۸ کیلومتر با هدف پیشگیری از حریق و کنترل حوادث در حال انجام است.

 وی با اشاره به اینکه سال گذشته مطالعات تدوین سناریوی پیشگیری و کاهش آلودگی با هدف ارائه راهکار جمع‌بندی شد، عنوان کرد: سال گذشته بیش از ۱۷۰ روز ناسالم در اصفهان داشتیم که نیمی از آن مربوط به تابستان و گردوخاک و نیمی دیگر مربوط به آلودگی هوا ناشی از منابع ثابت و سیار بوده است.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول