اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

ارائه خدمات و کود به کشاورزان حوضه آبریز کرخه در گرو چه شروطی است؟

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: اجرای درست الگوی کشت در حوضه آبریز کرخه شرط دریافت خدمات، کود و نهاد خواهد بود.

ارائه خدمات و کود به کشاورزان حوضه آبریز کرخه در گرو چه شروطی است؟

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، با حضور تورج نوروزی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان سومین جلسه کارگروه مدیریت سازگاری با کم‌آبی حوضه کرخه که با حضور معاونان و مدیران ستادی و مدیران شهرستانی به صورت وبیناری برگزار شد.

تورج نوروزی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در این جلسه  اظهار کرد: این جلسه با محوریت بررسی وضعیت کشت‌های مجاز و الگوی کشت تعریف شده حوضه آبریز کرخه و اقدامات انجام شده در راستای اطلاع رسانی و اقناع سازی کشاورزان عزیز برای اجرای الگوی کشت مصوب و پیشگیری از کشت شلتوک برگزار شد.

وی ضمن اشاره به مصوبات این جلسه خاطرنشان کرد: سطح کشت تعریف شده برای هر شهرستان باید توسط مدیران جهاد کشاورزی در قرارگاه شهرستانی مصوب شده و بر اساس آن کشاورزان برای عقد قرارداد و تامین آب به شرکت‌های بهره برداری یا مدیران امور آب سازمان آب و برق معرفی شوند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با بیان این مطلب که هدف از انجام این اقدامات حمایت از کشاورزانی است که الگوی کشت را رعایت کرده‌اند، تصریح کرد: کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت کنند از حمایت‌هایی از جمله تحویل کود و نهاده‌ برخوردار خواهند شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: پس از عقد قرارداد آب، اطلاعات کشاورزان در سامانه پهنه بندی ثبت خواهد شد و کشاورزان عزیز می‌توانند بر اساس سطح کشت ثبت شده کود مورد نیاز خود را برای کشت‌های مجاز دریافت کنند.

نوروزی بیمه دام و محصولات کشاورزی را به عنوان یکی از مهمترین اقدامات کشاورزان برای جبران خسارت احتمالی برشمرد و بیان کرد: از کشاورزان سختکوش انتظار می‌رود تمام محصولات و دام خود را بیمه کرده تا در صورت وقوع خسارات احتمالی بتوانند از چتر حمایتی بیمه استفاده کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان حضور همکاران تحقیقاتی و ترویجی را در عرصه اراضی و مزارع برای اطلاع رسانی و آموزش رعایت الگوی کشت بسیار حائز اهمیت دانست.

وی در ادامه گفت: الگوی کشت تابستانه در راستای حمایت از تولید و جلوگیری از خسارات و تنش احتمالی برای کشاورزان حوضه آبریز کرخه تعریف شده و در صورت کشت خارج از برنامه و خصوصاً کشت شلتوک کشاورزان پایین دست این حوزه با مشکل جدی برای تأمین آب کشاورزی و استخرهای شنای گاومیش مواجه خواهند شد ضمن اینکه از نظر زیست محیطی نیز باید مراقب تالاب باشیم.

نوروزی در پایان گفت: از همه کشاورزان عزیز حوضه آبریز کرخه تقاضا می‌شود برای جلوگیری از وقوع مشکلات احتمالی با رعایت الگوی کشت تابستانه، کشت محصولاتی از جمله ذرت، کنجد، سبزی و صیفی، حبوبات و سورگوم را جایگزین کشت شلتوک کرده تا از وقوع بحران آب در این حوزه جلوگیری شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول