اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

سالانه یک‌هزار تن بذر کلزا در خوزستان تولید می‌شود

مسئول واحد تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال خوزستان گفت: سالانه یک‌هزار تن بذر کلزا در خوزستان تولید می‌شود.

سالانه یک‌هزار تن بذر کلزا در خوزستان تولید می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، جعفر قاسمی رنجبر مسئول واحد تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال خوزستان امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این استان در تأمین مواد غذایی و امنیت غذایی کشور به ویژه تولید محصولات راهبردی مانند گندم و کلزا از مهمترین استان‌های کشور است اظهار کرد: بذر یکی از مهمترین نهاده‌های تولید پایدار کشاورزی، تأمین کننده امنیت غذایی و لازمه تولید با عملکرد مناسب است.

وی به اهمیت بذر گندم به عنوان نخستین نهاده در تولید اشاره کرد و افزود: استان خوزستان با داشتن منابع آب و خاک مناسب و استفاده از سایر امکانات و نهاده‌های کشاورزی با همت و تلاش کشاورزان، رتبه نخست تولید دانه و بذور گندم کشور را دارد.

مسئول واحد تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال استان خوزستان گفت: خوزستان با داشتن ۲ مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی اهواز و صفی آباد با سابقه بیش از نیم قرن، یکی از مهمترین استان‌های اقلیم گرم کشور در تأمین بذور پرورشی گندم و جو استان و مناطق هم اقلیم کشور است.

وی ادامه داد: هر ساله برای کاشت محصولاتی مانند گندم و کلزا به همت کشاورزان و شرکت‌های تولید کننده بذر استان، بذور گواهی شده مورد نیاز استان خوزستان با همیاری سازمان جهاد کشاورزی زیر نظر کارشناسان مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال تهیه و تدارک دیده می‌شود.

قاسمی رنجبر اضافه کرد: استان خوزستان علاوه بر اینکه رتبه نخست کشور در تولید دانه گندم را دارد از رتبه اول کشوری در زمینه تولید بذر گندم و تولید بذر کلزا هیبرید بهاره نیز برخوردار است.

وی گفت: استان خوزستان با تولید سالانه ۵۰ هزار تن بذر گندم، حدود ۱۵ درصد بذر گندم کشور و با تولید یکهزار تن بذر کلزا، ۱۰۰ درصد بذر هیبرید بهاره کشور را بر عهده دارد و محصولات تولید شده در انبار‌های شرکت‌ها نگهداری و در سال زراعی جدید پس از فرآوری و بوجاری در اختیار کشاورزان قرار خواهند گرفت.

مسئول واحد تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال استان خوزستان با بیان اینکه تولید بذور در طبقات پرورشی توسط کارشناسان و محققین مراکز تحقیقات کشاورزی اهواز و صفی آباد انجام می‌شود، عنوان کرد: این بذور تولیدی، دارای ارقام جدید با عملکرد مناسب و مقاوم به بیماری‌ها و مناسب با شرایط آب و هوایی خوزستان هستند که پس از تولید در این مراکز، توسط ۲۲ شرکت توانمند تولید کننده بذر در بخش خصوصی تکثیر و فرآوری و در طبقه گواهی شده در بین کشاورزان توزیع می‌شوند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول