اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

13 پروژه شاخص عمرانی فرهنگی و هنری ناتمام خراسان جنوبی

۱۳ پروژه عمرانی فرهنگی و هنری ناتمام در خراسان جنوبی وجود دارد که دولت سیزدهم همتش را بر اتمام این طرح‌های نهاده است تا پرونده اغلب آن‌ها را در این دولت ببندد.

13 پروژه شاخص عمرانی فرهنگی و هنری ناتمام خراسان جنوبی

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ باید واژه «قدمت ساخت» را برای برخی از پروژه‌های عمرانی که به نوعی پایه و اساس فرهنگی و هنری آن نقاط در خراسان جنوبی به‌حساب می‌آید به‌کار برد چرا که آغاز عملیات اجرایی آن به اوایل دهه ۸۰ برمی گردد و دیگر سن و سالی از شروع ساخت آن‌ها می‌گذرد.

۱۳ پروژه عمرانی فرهنگی و هنری ناتمام در خراسان جنوبی وجود دارد که دولت سیزدهم همتش را بر اتمام این طرح‌های نهاده است تا پرونده اغلب آن‌ها را در این دولت ببندد.

این طرح‌های بنیانی فرهنگی و هنری خراسان جنوبی که به‌واسطه موضوع پرتکرار نبود اعتبار بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد برای اتمام آن نیز ۲۵۰ میلیارد تومان نیاز است. 

پرسش اینجاست که این پروژه‌های ناتمام زیربنایی اساسی حوزه فرهنگی و هنری خراسان جنوبی اکنون در چه وضعیتی است و چه تاریخی در تقویم می‌توان برای اتمام آن اعلام کرد؟

مجتمع فرهنگی و هنری سرایان قدیمی ترین پروژه

آن طور که جعفر برزگری حاجی آباد، کارشناس دفتر فنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: قدیمی‌ترین پروژه عمرانی ناتمام حوزه فرهنگی و هنری استان مجتمع فرهنگی و فرهنگی سرایان است که سال ۸۶ عملیات احداث این بنا در این شهرستان آغاز شده است. 

به گفته وی هرچند پرژه فرهنگی و هنری شهرستان خوسف سال شروع ساخت آن به سال ۸۳ برمی گردد اما با بازنگری انجام شده و مبدل شدن به دو طرح باید گفت که قدیمی‌ترین پروژه همان مجتمع فرهنگی و هنری سرایان است.

وی پروژه‌های ناتمام و در حال اجرای فرهنگی و هنری خراسان جنوبی را به این ترتیب فهرست کرد: خانه فرهنگ بیرجند سال شروع ساخت ۹۰، اتمام ۱۴۰۲، سالن علامه فرزان سال شروع ۹۶، اتمام ۱۴۰۵، مجتمع فرهنگی و هنری سرایان سال شروع ۸۶، اتمام پایان سال ۱۴۰۲ یا ابتدای سال ۱۴۰۳ و مجتمع فرهنگی و هنری سه قلعه سال شروع ۸۸ اما تاریخی برای اتمام آن نمی‌توان داد چرا که اعتباری ندارد.

دیگر پروژه های ناتمام

کارشناس دفتر فنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در ادامه بقیه پروژه‌ها را نیز به این ترتیب بیان کرد : مجتمع فرهنگی و هنری نهبندان سال شروع ۹۱ و پایان ۱۴۰۲، مجتمع فرهنگی و هنری سربیشه، سال شروع ۹۰ و پایان ۱۴۰۳، سالن آمفی تئاتر خوسف سال شروع ۹۳ و پایان ۱۴۰۲ و مجتمع فرهنگی و هنری بشرویه سال شروع ۸۸ و پایان ۱۴۰۲ با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی و سالن آمفی تئاتر بشرویه سال شروع ۹۷ و پایان ۱۴۰۵ است. 

به گفته برزگری حاجی آباد مجتمع فرهنگی و هنری طبس هم سال شروع آن ٩۶ است و پایان هم ١۴٠٣، مجتمع فرهنگی و هنری قاین سال شروع ٩٢ و پایان ١۴٠٣ و نگارخانه و پلاتوی زیرکوه هم سال شروع ٩٢ و پایان هم ١۴٠٣ برای آن پیش‌بینی شده است.

اتمام پروژه تالار بزرگ شهر بیرجند غیر قابل پیش بینی 

وی با اشاره به شروع ساخت تالار بزرگ شهر بیرجند از سال ٩٠ تصریح کرد: سال اتمام آن غیر‌قابل پیش‌بینی است چرا که مجری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و اگر منابع آن به موقع تخصیص یاید شاید سال ١۴٠۵ به اتمام برسد.

کارشناس دفتر فنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: تاکنون برای این پروژه‌ها ٣۴١ هزار میلیون ریال هزینه شده است. 

برزگری حاجی آباد اعتبار سال ملی، استانی و شهرستانی این پروژه را در سال گذشته ١٧۵ میلیارد ریال اعلام کرد و اظهارداشت: برای اتمام این پروژه‌ها نیز ٢۵٠ میلیارد تومان نیاز است.

وی میانگین پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها را بیش از ۶٠ درصد دانست و اضافه کرد: هنور اعتباری برای این پروژه در سال پیش پیش‌بینی نشده است.

سخن پایانی:

همان‌طور که می‌دانیم خراسان جنوبی را در کشور به فرهنگی بودن می‌شناسند، استانی که بزرگانی چون آیت ا... آیتی، آیت ا... تهامی، ابن حسام، نزاری، علامه عبدالعلی بیرجندی، سری و دانشمندانی چون پروفسور محمد حسن گنجی پدر علم جغرافیای ایران، پروفسور معتمد نژاد پدر علم ارتباطات پروفسور بلالی مود پدر علم سم‌شناسی و... را در خود پرورش داده است. فرهیختگانی که همه به ذخایر علمی و معنوی منطقه، کشور و حتی جهان شناخته می‌شوند، افتخاراتی که وجودشان خشت‌هایی از فرهنگ و توسعه منطقه است. حالا امید همه هنرمندان و فرهنگ دوستان نقطه نقطه خراسان جنوبی به این است که هر چه زودتر این پروژه عمرانی ناتمام فرهنگی و هنری استان آن هم در دولت سیزدهم به سرانجامی برسد.

پایان پیام/۶۹۰۷۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول