اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

اسناد و نسخ خطی از شاخص‌های هویت‌ساز است

استاندار مرکزی گفت: اسناد و نسخ خطی موجود در کتابخانه‌های استان سرمایه و میراث مکتوب کشور و از شاخص‌های هویت‌ساز به شمار می‌روند.

اسناد و نسخ خطی از شاخص‌های هویت‌ساز است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، فرزاد مخلص الائمه، استاندار استان مرکزی با حضور در اداره کل کتابخانه های عمومی استان از بخش اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی بازدید کرد.

در این بازدید که با حضور حسن میرزاخانی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار؛ محمد طالبی، مدیرکل روابط عمومی استانداری؛ حسن نجمی، مدیرکل صداوسیمای استان مرکزی؛ اسدالله عبدلی آشتیانی؛ نویسنده و پژوهشگر برگزار شد، علی گودرزی زاده، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی به ارایه گزارشی از فعالیت‌ها و تعداد منابع بخش اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی کتابخانه‌های عمومی پرداخت.

استاندار مرکزی ضمن بازدید از منابع نفیس و کتب خطی کتابخانه های عمومی گفت: این منابع تاریخی سرمایه و میراث مکتوب کشور و از شاخص‌های هویت‌ساز استان به شمار می‌روند و نیاز است که با نگاه تخصصی به آنها توجه شود، به همین دلیل بخش کتب خطی و اسناد کتابخانه های عمومی استان مرکزی می‌تواند بهترین گزینه برای حفظ این سرمایه ملی باشد و مجموعه‌داران باید به این بخش اعتماد کنند و به اهدای کتاب ترغیب شوند.

مخلص الائمه افزود: خوشبختانه دغدغه‌مندان بسیاری در کشور هستند که برای حفظ میراث مکتوب کشور تلاش کرده‌اند و امروز در گوشه و کنار ایران اسلامی می‌توان مجموعه‌ها، کتابخانه‌ها و مراکز بسیاری را یافت که این میراث کهن در آنها حفظ و حراست می‌شود.

وی بر لزوم حفظ و حراست بیشتر بخش اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی کتابخانه های عمومی استان تاکید و ابراز امیدواری کرد با افتتاح کتابخانه مرکزی استان این بخش با شکوه و امکانات بیشتری در معرض دید و استفاده علاقمندان قرار گیرد.

گودرزی زاده مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مرکزی نیز گفت: تعداد ۶۰۹ نسخه خطی در این مجموعه وجود دارد و تعداد کتب چاپ سنگی در این بخش به ۲۳۳۰ جلد، کتب چاپ سربی به ۳۴۸۰ جلد و نشریات و روزنامه‌های قدیمی به ۱۵۰۰ مجلد می‌رسد.

وی افزود: قدیمی‌ترین کتاب موجود در این بخش، یکی از کتب خطی مربوط به سال ۷۱۸ هجری قمری است و این کتاب‌ها و منابع به دلیل قدمت و آسیب‌های وارده از زمان کتابت تا کنون، نیازمند شرایط نگهداری خاصی هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی گفت: دسترسی فیزیکی به این کتاب‌ها به دلیل آسیب رسیدن به آنها ممنوع است، به همین دلیل کتاب‌ها به روش استاندارد و درست، طی فرایندی تخصصی، دیجیتال‌سازی می‌شود و در مراجعه برای استفاده از این نسخ، فقط نسخه دیجیتال در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول