اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  پنجره تربیت

چگونه شکرگزاری را به کودکان بیاموزیم؟/ تبیین باورهای بنیادین دینی در تربیت دینی - بخش سوم

شکرگزاری، ابتدا باید در مناسبات انسانی در متربی تجسم پیدا کند. درک مفهوم ربوبیت، زمینه درک شکرگزاری از خداوند است. برای اینکه متربی نعمت های خدا را درک کند، تجسم بخشیدن به نعمتها و انتساب آنها به خداوند اهمیت دارد و تمرین هایی برای درک نعمت لازم است. حمیدرضا آیت اللهی

چگونه شکرگزاری را به کودکان بیاموزیم؟/ تبیین باورهای بنیادین دینی در تربیت دینی - بخش سوم

حمیدرضا آیت اللهی

تربیت دینی ما توسط مربیانی انجام می شود که برخی مفاهیم و باورهای بنیادین دینی برای آنها هنوز واضح و روشن نشده است به همین جهت سلسله گفتارهایی بر اساس تجربیات علمی و فلسفی چند دهساله تنظیم شده است تا قدم قدم این مفاهیم و باورها روان و بدور از اصطلاحات فنی بگونه ای بازگو شود که بتواند راهنمایی برای مربیان برای نحوه انتقال آن ها به متربیان بگردد.

درگفتار قبل، معنای رب و ربوبیت خداوند، و چگونگی شناخت خدا از منظر ربوبیت و رابطه انسان و خدا تبیین شد.

شکرگزاری، ابتدا باید در مناسبات انسانی در متربی تجسم پیدا کند.

 

مفهوم شکر و شکر گزاری از مهم ترین مبانی شکل گیری تربیت دینی است. شکرگزاری، ابتدا باید در مناسبات انسانی در متربی تجسم پیدا کند. وقتی کسی کاری می کند روحیه ای در ما وجود دارد که در مقابل لطفی که دیگری کرد تشکر می کنیم. این افراد ممکن است پدر، مادر یا افراد دیگر باشند.

درک مفهوم ربوبیت، زمینه درک شکر گزاری از خداوند است.

 

درک مفهوم ربوبیت، زمینه درک شکر گزاری از خداوند است. اگر متربی درک کند که همه چیز برای خداست و خدا به گونه ای به ما داده است تا استفاده کنیم اولین کاری که انجام می دهد تشکر از خداست.

برای اینکه شکرگزار خداوند باشیم باید نعمت های خداوند را برای متربیان بیان کنیم.

 

برای اینکه شکرگزار خداوند باشیم باید نعمت های خداوند را برای متربیان بیان کنیم. چون تداوم رحمت و لطف خدا وجود دارد موجودات رحمت خداوند را درک نمی کنند. اگر نعمت همیشگی باشد عادی می شود و متوجه نعمت نمی شود. درک نمی کند چشم دارد، دست دارد، رفیق خوب دارد و ...

برای اینکه متربی نعمت های خدا را درک کند تمرین هایی برای درک نعمت لازم است.

چون تداوم رحمت و لطف خدا وجود دارد موجودات رحمت خداوند را درک نمی کنند.

 

برای مثال به متربی بگویید چشمش را ببندند و کارش را انجام دهد، کتاب در بیاورد، کفشش را ببندد، جلوی تخته برود و ... ، از متربی بخواهید که به دیگرانی که از یک نعمت محروم هستند توجه کند تا نعمت را درک کند.

برای اینکه متربی نعمت های خدا را درک کند تمرین هایی برای درک نعمت لازم است.

 

برای مثل افرادی که کور هستند و ... متربی متوجه باشد هر نعمتی چه مقدماتی دارد. برای مثال برای اینکه ببیند عوامل مختلفی نظیر قوانین نور، ماهیچه های چشم و ...باید کارشان را انجام دهند تا ببیند. تجسم بخشیدن به نعمتها و انتساب آنها به خداوند بسیار حائز اهمیت است.

تجسم بخشیدن به نعمتها و انتساب آنها به خداوند بسیار حائز اهمیت است.

 

در گفتار بعد توضیح خواهیم داد که نگاه به قوانین عالم باید به چه صورت باشد.

 

 

ادامه دارد.

انتهای پیام/

از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل FarsPanjarehTarbiat@gmail.com مکاتبه فرمائید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول