اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

وقوع سیلاب‌های فصلی استان اصفهان را تهدید می‌کند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: استان اصفهان با داشتن بیش از ۳ هزار کیلومتر رودخانه و شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک، مستعد وقوع سیلاب‌های فصلی است.

وقوع سیلاب‌های فصلی استان اصفهان را تهدید می‌کند

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به جلسه هماهنگی مدیریت بحران استان برای برنامه‌ریزی در بازسازی مناطق آسیب‌دیده از سیل اظهار داشت: در اثر وقوع تگرگ و بارش‌های رگباری هفته گذشته مطابق با ارزیابی‌های انجام شده ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت در بخش‌های کشاورزی، اماکن مسکونی، راه‌ها و شبکه‌های آب و برق و مخابرات در ۱۰ شهرستان استان وارد شد و ۴ نفر جان باختند.

وی افزود: این خسارات شامل ۱۳۸ واحد مسکونی روستایی، ۲۴۶ کیلومتر از راه‌ها، ۶۷ دستگاه پل و ابنیه فنی، ۳ ‌کیلومتر از معابر روستایی، ۶۹ رشته قنات، ۸۴۰ رأس دام سبک، ۲ رأس سنگین، ۲ واحد پرورش طیور و گلخانه، ۵۵کلونی زنبور عسل، ۴۰ کیلومتر جاده بین مزارع و بروز آسیب به ۱۸۰۰ هکتار زراعت و باغ در شهرستان‌های اردستان، نایین،کوهپایه، لنجان، هرند، برخوار، کاشان، شاهین هرند، ورزنه و خورو بیابانک است.

 

شیشه‌فروش بیان کرد: گزارش جمع‌بندی خسارات وارده در قالب فرم‌های جبران خسارت تکمیل و مطابق مقررات برای پیگیری تأمین اعتبارات و تصویب در هیأت وزیران به سازمان مدیریت بحران کشور ارسال شد تا فرایند تخصیص اعتبار  اجرایی شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان عنوان کرد: ساماندهی رودخانه‌ها و مسیل‌های اولویت‌دار و پرخطر شناسایی شده توسط شرکت آب منطقه‌ای و فعال کردن پروژه‌ها از طریق پیمانکاران و مطابق با نتایج مطالعات مرحله اول و دوم تعیین حریم بستر رودخانه‌ها و شناسایی و پیگیری آزادسازی و رفع تصرفات انجام شده در حریم و بستر رودخانه‌ها توسط آب منطقه‌ای باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی با تأکید بر تکمیل مطالعات آبخیزداری در حوضه‌های اولویت‌دار و اجرای طرح‌های پخش سیلاب و آبخیزداری در بالادست مناطق روستایی پُر‌خطر به ویژه در مناطق شرق و شمال استان تصریح کرد:  اصلاح، بازسازی و ایمن‌سازی بندهای آبخیزداری موجود در شهرستان‌های نایین، کوهپایه، خوروبیابانک، اردستان و کاشان که در اثر جریان سیلابی پر از رسوب شده‌اند خطری برای مناطق زیردست است، باید توسط اداره منابع طبیعی انجام شود.

 

شیشه‌فروش با تأکید بر تسریع جبران خسارات و بازسازی آسیب‌های وارده در بخش کشاورزی و مسکن توسط سازمان جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن با ایجاد ستاد بازسازی در روستاهای تحت تاثیر سیل از جمله نهوج اردستان گفت: طراحی و احداث پل و آبنمای استاندارد متناسب با دبی پیک سیلابی و اصول مهندسی رودخانه در روستا نهوج  اردستان باید توسط بنیاد مسکن انجام شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر مرمت و بازسازی راه‌های آسیب دیده از سیل و اصلاح و بازسازی پل‌های فاقد توان عبور سیلاب در مقاطع شناسایی شده، افزود: تیم‌های فنی و عملیاتی دستگاه‌های اجرایی ذی ربط از جمله مخابرات، گاز، برق، آب و فاضلاب، آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و بنیادمسکن به همراه ماشین آلات به مناطق آسیب دیده برای بازسازی آسیب‌ها و اعمال نظارت و هماهنگی در اجرای طرح‌ها توسط فرمانداری‌ها اعزام شدند.

 

وی ادامه داد: استان اصفهان با داشتن بیش از ۳ هزار کیلومتر رودخانه و شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک، مستعد وقوع سیلاب‌های فصلی است که به منظور پیشگیری از وقوع حوادث ناشی از سیل مطالعات آبخیزداری در ۲ و نیم میلیون هکتار از اراضی انجام شده است.

شیشه‌فروش بیان کرد: برای اجرای طرح‌های کنترل سیل، پخش سیلاب در حوضه‌های مطالعه شده پرخطر نیاز به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در مرحله اول است که باید سازمان منابع طبیعی و برنامه و بودجه کشور در راستای اختصاص اعتبار به استان مساعدت کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه کرد: برای آزادسازی تصرفات انجام شده در رودخانه‌ها و ساماندهی رودخانه‌ها و مسیل‌های اولویت‌دار مطابق با مطالعات انجام شده باید وزارت نیرو نسبت به پیگیری و اختصاص اعتبار به میزان ۳۰۰ میلیارد تومان در مرحله اول به استان اقدام کند.

 

به گزارش فارس، وقوع سیلاب ناگهانی ناشی از بارش شدید باران و تگرگ پنجشنبه ۱۸ خرداد ماه در روستای نهوج واقع در ۶۵ کیلومتری شرق اردستان باعث جان باختن ۳ نفر از ساکنان روستا به علت تخریب منزل و آب بردگی شد.

همچنین در اثر سیلابی شدن رودخانه ۹ نفر مجروح و به مراکز درمانی اعزام شدند و خساراتی به اماکن مسکونی، راه‌ها معابر و اراضی کشاورزی، دام‌های سبک و کلنی زنبور عسل در این منطقه وارد شد.

در اثر وقوع طوفان گرد و خاک نیز ۶ نفر به دلیل ریزش دیوار جنب امام‌زاده نرمی دولت‌آباد مجروح و به بیمارستان اعزام شدند. سیل بردگی خودروی پراید در محور مشکنان به تودشک نیز سبب فوت راننده پراید شد.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول