اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس

گپ و گفتی صمیمی با عضو جدید شورای شهر شیراز

عضو جدید شورای شهر شیراز با بیان اینکه اختلاف‌نظر و چالش و تحلیل باید بین اعضا وجود داشته باشد گفت: اساسا شورای یکدست و بدون چالش شورایی فشل و مرده است.

گپ و گفتی صمیمی با عضو جدید شورای شهر شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آیین تحلیف غلامحسن اسکندری، عضو جانشین شورای اسلامی شهر شیراز، یکشنبه ۲۱ خردادماه در یکصد و هجدهمین جلسه رسمی و علنی شورا با حضور معاون فرماندار شیراز، اعضای شورای اسلامی شهر و قائم مقام شهردار شیراز برگزار شد.

خبرنگار خبرگزاری فارس در ابتدا ضمن عرض تبریک به این عضو جدید شورای شهر شیراز به گفت و گوی صمیمی با وی پرداخت.

مردم دیگر به پوستر و شام و کارناوال رای نمی‌دهند

فارس: جناب اسکندری آیا پیش‌بینی می‌کردید که وارد شورا شوید؟

بنده در سال ۹۸ توفیق داشتم که در انتخابات مجلس شرکت کنم؛ در آن انتخابات بنده با حدود ۲۴ هزار رای، نفر هفتم شدم. همان موقع بسیاری از تحلیل‌گران تعجب کرده بودند که این جوان بدون تبلیغات خاصی چطور هفتم شده!؟ درست هم می‌گفتند، کل هزینه‌ای که در آن انتخابات بنده از جیب پرداختم ۲۰۰ هزار تومان بود.

شاید هنوز هم کسی این را باور نکند، اما ستاد تبلیغات ما، یک خانه دانشجویی قدیمی در یکی از محلات جنوب‌شهر بود که سه نفر از دانشجویان دانشکده فنی شهید باهنر شیراز با گوشی خودشان از بنده فیلم می‌گرفتند و آن را تبدیل به کلیپ می‌کردند.

یکی دیگر از دانشجویان هم در فضای مجازی مطالب را منتشر می‌کرد، معتقدم نیت پاک و خلوص و صداقت این دانشجویان بود که باعث شد حرفها و آن کلیپ‌های ساده به دل مردم بنشیند.

با توجه به اینکه ما فرصت زیادی هم برای تبلیغ نداشتیم، بیشتر در شیراز کار کرده بودیم، لذا غالب رای ما متعلق به شیراز بود.

یکی از فرق‌های انتخابات مجلس و شورا این است که انتخابات شورا تنها در شهر شیراز برگزار می‌شود، اما انتخابات مجلس در شهرستان شیراز انجام می‌شود، یعنی شهر شیراز و برخی روستاهای اطراف شیراز؛ از سیاخ‌دارنگون تا رحمت آباد؛ لذا اگر کسی در انتخابات مجلس همه جا را پوشش داده باشد و مثلا ۱۰ هزار رای بیاورد، ممکن است در انتخابات شورا ۴ هزار رای شود.

اما چون ما در مجلس فقط در شیراز کار کرده بودیم، لذا پیش‌بینی می‌شد که تقریبا همین مقدار هم در انتخابات شورا رای بیاوریم، لذا رای آوردن، کاملا متصور بود.

نکته مهمی که در انتخابات شورا رخ داد این بود که تمامی لیست ۵ نفره ما جزء ۳۰ نفر اول انتخابات شدند. این دو معنی داشت اولا اینکه مردم دیگر به پوستر و شام و کارناوال رای نمی‌دهند و دوم اینکه جبهه مردمی مستقل شیراز به چنان رشدی رسیده که لیست آنها، با اینکه مورد حمایت هیچ‌کدام از لیست‌های سیاسی نبود، توانسته بود در بین کمتر از ۸۰۰ نفر کاندیدا، همگی بین ۳۰ نفر اول قرار بگیرند.

این مساله آینده روشنی را در مردمی‌سازی سیاست در شیراز نوید می‌دهد.

فارس: شما در کدام کمیسیون قرار است فعالیت داشته باشید؟

طبق قانون، بعد از مراسم تحلیف و نشستن نماینده بر روی صندلی، اولین مطلبی که باید روشن بشود این است که کاندیدا مشخص کند در چه کمیسیون‌ها و کمیته‌هایی می‌خواهد کار کند.

در مورد نمایندگانی که از بین اعضای علی‌البدل وارد شورا می‌شود هر چند قانون نیست، اما رسم است برای خدشه وارد نشدن به فعالیت شورا، فرد جدید مسئولیت‌های فرد قبلی را برعهده می‌گیرد که البته الزامی در آن نیست.

بنده نیز در سه کمیسیون معماری و شهرسازی، محیط‌زیست و خدمات شهری و فرهنگی نام‌نوسی کرده‌ام.

سه کلان برنامه در دستور کار عضو جوان شورا

فارس: طی دو سال باقیمانده از عمر شورا چه برنامه‌‌ای برای پیگیری مدنظر دارید؟

سه برنامه کلانی که امیدوارم با کمک دیگر اعضای محترم و خدوم شورا بتوانم آنها را محقق کنم، یکی طرح جامع آب و محیط زیست در شیراز است، دیگری طرحی در زمینه تاریخ شیراز و طرحی هم در تعیین راهبری‌های نوین شهرسازی است که امیدوارم توفیق عملیاتی کردن این سه مورد را داشته باشم.

شورای یک‌دست و بدون چالش، شورای فشل و مرده‌ای است

فارس: نظرتان در مورد حواشی‌های اخیر در شورا چیست؟

ببینید افرادی که در انتخابات شرکت می‌کنند و رای می‌آورند عموما افرادی دارای فکر و نظر و تحلیل هستند؛ اختلاف نظر در بین اهل نظر و تحلیل امری طبیعی است.

اتفاقا باید به این اختلاف‌نظرها به دید لطف نگاه کرد، شورای یک‌دست و همراه و بدون چالش اساسا شورای فشل و مرده‌ای خواهد بود.

اختلاف نظر است که طرحی یا لایحه‌ای را پخته و عیوب آن را برطرف می‌کند البته رعایت احترام و شئونات در برابر دیگر اعضا هم اصل مهمی است.

به هر حال صحن به طور زنده پخش می‌شود و مردم صحن شورا را رصد می‌کنند، نوع برخورد ما در صحن و بیرون از آن الگوی جامعه خواهد شد که با رعایت این موازین، اختلاف نظر در شورا را باید قدر دانست.

فارس: نظر شما در مورد خروج چهارنفر از اعضای شورای شهر شیراز چیست؟ مگر سنگر خدمت گذاری فرق می‌کند آن هم مسئولی که با رای و انتخاب مردم بر این صندلی نشسته است؟

به این سئوال نمی‌توان جواب واحد داد. اینکه فرد با چه نیتی در انتخابات شرکت کرده و با چه نیتی یا به چه دلیل خارج شده، در پاسخ به این سوال موثر است؛  قضاوت در این امر در عین رعایت تقوا کار سختی است.

جهت حفظ اخلاق و تقوای سیاسی تا مشخص نشدن رای نهایی سیستم قضایی نباید دچار پیش‌داوری شد

فارس: در پایان بفرمایید که در مورد دو عضو شورای شهر که دستگیر شدند چه نظری دارید؟

خوشبختانه این دو نفر دیروز به قید وثیقه آزاد شدند و این خبر خوبی بود که دیروز به ما رسید.

لازم به ذکر است که این عضو جوان و جدید شورای شهر شیراز متولد ۱۳۶۰ دارای دکترای مهندسی آب از دانشگاه تهران و دبیرکل موسسه فرهنگی، پژوهشی «اندیشه و بصیرت» در شیراز است.

وی در انتخابات سال ۱۴۰۰ با ۲۰ هزار و ۹۱۲ رای، به عنوان عضو علی البدل برگزیده شورای اسلامی شهر شیراز معرفی شد که پس از استعفا غلامعلی ترابی، رسما به شورای اسلامی شهر شیراز راه یافت.
 

گفت و گو از: زهرا زارع‌پور

پایان پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول