اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

سازمان پنبه کشور در استان گلستان تشکیل می شود

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: سازمان پنبه کشور در استان گلستان مستقر می شود.

سازمان پنبه کشور در استان گلستان تشکیل می شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان محمد برزعلی ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته جهادکشاورزی اظهار کرد: استان گلستان در سال های گذشته به عنوان سرزمین طلای سفید شناخته شده و بیش از ۱۵۲ هزار هکتار از اراضی گلستان به این کشت اختصاص داشت.

وی تصریح کرد: در سال های گذشته سازمان پنبه کشور در گلستان مستقر بود که به دلایلی منحل شد و بنا داریم تا با استفاده از تمربیات گذشته این سازمان بتوانیم سیاست سطح زیرکشت را افزایش داده و شرایط تجارت پنبه را فراهم کنیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: سیاست ما در کشت پنبه به صورت کشت قراردادی بوده و با تشکیل این سازمان بتوانیم نحوه کاشت، داشت و برداشت محصول را مدیریت و هزینه‌های آن را کاهش داده و از ارقامی استفاده کنیم که برداشت محصول با دستگاه‌های مکانیزه انجام شده و هزینه کشت کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه با همکاری دانشگاه‌ها تلاش داریم تا زراعت استان را به سمت دانش‌بنیان سوق دهیم ادامه داد: با توجه به تغییر اقلیم و خشکسالی‌های پی‌درپی در استان گلستان، برنامه جهادکشاورزی این است که برای فصل زراعی جدید با برگزاری میزگرد با دانشگاه‌ها هرآنچه که در پنانسیل  علمی دانشگاه‌ها وجود دارد، زراعت را به سمت دانش‌بنیان سوق داده و بتوانیم با استفاده از نقشه اقلیمی و زون‌بندی کردن منطقه، کشاورزان بدانند که چه محصولی را کشت کنند که تولید محصول بیشتری داشته‌باشیم.

برزعلی گفت: در این مسیر علاوه استفاده از داده‌ها و اطلاعات علمی دانشگاه‌ها از تجربیات کشاورزان پیشرو نیز استفاده کنیم.

وی بیان کرد: در این راستا تلاش داریم تا در سفر دوم رئیس جمهور به استان گلستان رصدخانه بخش کشاورزی را در استان دایر کنیم تا با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای و برخط و آنلاین در لحظه بدانیم که چه اتفاقاتی در سطح اراضی کشاورزی استان در حال انجام است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان با اشاره به خشکسالی‌های اخیر ابراز کرد: با استفاده از داده‌های پیش بینی شده و اطلاعات بدست آمده در زمینه خشکسالی تلاش کردیم تا بتوانیم این خشکسالی را تدبیر و کمترین خسارت را در حوزه کشاورزی داشته‌باشیم.به طور مثال علیرغم اینکه کاهش تولید گندم را شاهد بودیم اما با سیاست و برنامه‌هایی مانند افزایش مصرف کود فسفاته و آبیاری تکمیلی توانستیم کیفیت گندم را مانند سالهای گذشته داشته باشیم.

وی یادآور شد: در راستای همین تدابیر توانستیم تناژ تولید گندم در نواحی جلگه‌ای را بین چهار تا هفت تن در هکتار داشته باشیم.

برزعلی با اشاره به موضوع مهم خشکسالی در استان گلستان خاطرنشان کرد: برای مدیریت و تدبیر خشکسالی در اراضی کشاورزی، نخستین همایش منطقه‌ای خشکسالی با حضور معاون وزیر جهادکشاورزی، استاندار، اقلیم شناس کشور و دیگر مسئولان پنج‌شنبه همین هفته ۲۵ خردادماه در سالن خلیج‌فارس دانشگاه‌علوم کشاورزی و منابع طبیعی از ساعت ۸ تا ۱۲ برگزار می‌شود.

وی ره‌آورد سفر کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به استان گلستان را بسیار مطلوب دانست و گفت: در سفر کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به استان گلستان توانستیم در حوزه بودجه، اعتبارات خوبی را جذب کنیم و در این راستا بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان از محل سفر این کمیسیون به استان گلستان برای تولید ۴۲ هزار تن بذر گواهی شده، لایروبی و احداث آب‌بندان‌ها و جذب ۱۰۰ دستگاه تراکتور مازاد هزار دستگاه تراکتور سهمیه استان را رقم بزنیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان تعویق پرداخت مطالبات گندم کشاورزان را کشمکش قیمت گندم برشمرد و افزود: تاکنون ۱۰ درصد از مطالبات کشاورزان در حوزه گندم و بیش از ۹۰ درصد از مطالبات کشاورزان در حوزه کلزا پرداخت شده و علت تعویق پرداخت پول گندم کشاورزان ، کشمکش قیمت گندم تاکنون بوده است.

وی ادامه داد: علاوه بر ۱۱/۵۰۰ قیمت گندم مبلغ سه هزارو ۵۰۰ تومان بابت یارانه کشت و مبلغ ۲ هزار تومان جایزه و در مجموع ۱۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم تولید گندم پرداخت خواهد شد.

پایان پیام/۸۳۰۲۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول