به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجتالاسلام والمسلمین غلامرضا عادل در نخستین نشست هم اندیشی «تبلیغ، چالشها و راهکارها» که در اداره کل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه در شهر مقدس قم برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه در عرصه اعزام مبلغ، محور کار را بقاع متبرکه امامزادگان در سراسر کشور قرار داده است.
وی افزود: مبلغان اعزامی و بومی در این امکان مقدسه حضور دارند که شامل ائمه جماعت ثابت هم میشوند که تعداد آنها در کشور به ۷۰۰ نفر میرسد.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه مبلغانی از قم هم در مناسبتهای مختلف به شهرهای مختلف اعزام میشوند گفت: بیش از ۴ هزار نفر مبلغ دارای پرونده فعال در سازمان اوقاف هستند البته از دهه ۶۰ تاکنون، ۱۲ هزار پرونده تبلیغی در این سازمان تشکیل شده است.
وی ادامه داد: حوزههای علمیه مراکز استانی هم مبلغان روحانی را تربیت میکنند که در این عرصه فعال هستند و به صورت میدانی اقدام به تبلیغ دین میکنند که همکاران اوقاف، سازماندهی شدهاند و دورههای آموزشی برای آنها برگزار شده است.
عادل با بیان اینکه تعداد این دسته از مبلغان به ۲۵۰۰ نفر میرسد که کار ساماندهی آنها به اتمام رسیده است گفت: شرایط خاصی در جامعه حاکم است که لازم است در این زمینه به مباحث کلی و محتوای تبلیغی توجه خاصی شود، زیرا امروزه ذائقهها تغییر کرده و گروههای سنی مختلفی هم پای منابر میآیند.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر تامین زیرساختهای تبلیغ برای مبلغان عنوان کرد: باید در تعامل با سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات و حوزه علمیه، به هماهنگی کافی در زمینه حق التبلیغ و زمانبندی اعزامها برسیم و به عبارتی ید واحده برای ثمربخشی بیشتر تبلیغ ایجاد شود.
وی با اشاره به مشکلات گوناگونی که پیش پای مبلغان دینی قرار دارد گفت: حضور در این عرصه یک نوع مجاهدت است زیرا در نظامی اسلامی زندگی میکنیم و دفاع از کیان اسلام، وظیفه ماست و در این شرایط، این کار با دشواریهای بسیاری همراه است.
همچنین، حجتالاسلام والمسلمین حسین ملانوری معاون تبلیغ حوزههای علمیه در این نشست اظهار کرد: دبیرخانه شورای هماهنگی تبلیغ با جدیت به کار خود مشغول است و نمایندگانی از همه نهادهای فرهنگی و تبلیغی در آن عضو هستند.
وی افزود: البته هماهنگی کامل همه مجموعههای تبلیغی دشوار است ولی در بخشی از کارها هماهنگی خوبی شکل گرفته است.
معاون تبلیغ حوزههای علمیه به شورای «همت» اشاره و ابراز کرد: در حال حاضر سه نماینده از حوزه علمیه، دفتر تبلیغات و سازمان تبلیغات در این شورا حضور دارند که بیش از دو سال از شکلگیری آن میگذرد و ۳۰۰ جلسه هم برگزار کرده که شامل جلسات اصلی شورا و نیز کمیتههای جنبی است.
وی ادامه داد: شورای همت در دو بخش همکاریها را ساماندهی میکند که بخش نخست، به آییننامهها و دستورالعملها مربوط است تا تداخلی به وجود نیاید.
ملانوری تصریح کرد: بعد از جلسات گوناگون، آییننامه مشترکی برای صدور مجوز و فعالیتهای تبلیغی تدوین شد تا همه نهادها و گروههای جهادی بر اساس یک قاعده مجوز بگیرند و به نقطهای خاص اعزام شوند.
معاون تبلیغ حوزههای علمیه با بیان اینکه بر این اساس گروههای تبلیغی محدوده جغرافیایی خاصی را در شهر، استان یا کل کشور زیر پوشش میگیرند گفت: در بخشهای اعزام، نظارت و تبلیغ مجازی و آموزش مهارتهای کاربردی هم کمیتههای مختلفی شکل گرفته است.
وی به بخش دوم که شامل هماهنگیهای موردی است اشاره و ابراز کرد: در واقع این بخش مربوط به مناسبتهای تبلیغی است و سه مجموعه حاضر در شورا را هماهنگ با هم پیش برده است.
ملانوری با بیان اینکه مقرر شده است از این پس از شهر قم، فقط اعزام به صورت تخصصی باشد تصریح کرد: در مجموع بیش از ۲۵ هزار اعزام مبلغ طی ماه رمضان امسال صورت گرفته که اگر مبلغان امین و مستقر را هم در نظر بگیریم، حمایت از ۶۰ هزار نفر مبلغ صورت گرفته است.
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه افزود: به این ترتیب حوزههای علمیه، سازمان اوقاف و دفتر تبلیغات در حقیقت یک مجموعه تبلیغی به شمار میروند و تفاوتی بین مبلغان آنها نیست ضمن اینکه مردم هم تفاوتی قائل نمیشوند و مبلغ دینی را به همین عنوان میشناسند نه اینکه از کدام مرکز اعزام شده باشد و اگر کار خوبی صورت بگیرد، میگویند حوزه علمیه عملکرد موفقی داشته و اگر هم نتیجه خوبی حاصل نشود، همین حرف زده میشود.
پایان پیام/78023