اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

استانداردهای بین‌المللی نانو به سرپرستی ایران تدوین می‌شود

ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو از تدوین چندین استاندارد بین‌المللی در حوزه‌های مختلف نانوفناوری به سرپرستی ایران و استفاده از ظرفیت دانشمندان و نخبگان در این زمینه خبر داد.

استانداردهای بین‌المللی نانو به سرپرستی ایران تدوین می‌شود

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، با ورود فناوری‌های نوین و نوظهور یکی از دغدغه‌های ایجادشده، تدوین استانداردهایی است که در تولید محصول و ارائه خدمات کاربردی هستند.

در واقع این استانداردسازی به نوعی یک زیرساخت مؤثر و راهبردی در توسعه فناوری‌های نوین محسوب می‌شود. استانداردسازی بهترین و کاراترین پشتیبان برای توسعه بازار و تجارت در بازار است و می‌تواند صادرات محصولات را نیز گسترش دهد.

فناوری‌ نانو از جمله فناوری‌هایی است که برای بقا در بازار داخلی و بین‌المللی نیازمند تدوین و تالیف استانداردهای مختلف است. بر همین اساس ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در تلاش است تا با استفاده از ظرفیت دانشمندان و نخبگان این حوزه بتواند در تدوین استانداردهای جهانی ایفای نقش کند.

بر اساس گزارش‌های موجود تاکنون مجموعا ۱۰۳ استاندارد بین‌المللی در کمیته فنی فناوری نانو ایزو منتشر و از این تعداد حدود 10 استاندارد با مسؤولیت ایران تدوین شده است. 4 استاندارد در حوزه سلامت و ایمنی، 2 استاندارد در حوزه تعریف و اصطلاحات، 2 استاندارد در حوزه ویژگی‌های مواد و 2 استاندارد در حوزه کارایی محصولات تدوین و تالیف شده است. در حال حاضر نیز ۴ استاندارد بین‌المللی دیگر در حوزه فناوری نانو با مسئولیت ایران در حال تدوین است.

در کمیته فنی استانداردهای فناوری نانو سازمان ایزو، ۳۷ کشور به‌عنوان عضو اصلی و ۱۸ کشور به‌عنوان عضو ناظر حضور دارند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول