حمیدرضا آیت اللهی
تربیت دینی ما توسط مربیانی انجام می شود که برخی مفاهیم و باورهای بنیادین دینی برای آنها هنوز واضح و روشن نشده است به همین جهت سلسله گفتارهایی بر اساس تجربیات علمی و فلسفی چند دهساله تنظیم شده است تا قدم قدم این مفاهیم و باورها روان و بدور از اصطلاحات فنی بگونه ای بازگو شود که بتواند راهنمایی برای مربیان برای نحوه انتقال آنها به متربیان بگردد.
در گفتار قبل مطرح شد که در بحث خداشناسی، نخست خدا را از منظر ربوبیت خداوند (رابطه فرد با خدا، و خدا با فرد) نه خالقیت خداوند باید به بچه ها معرفی کنیم.
نخست کودکان باید با رابطه فرد با خدا و رابطه خدا با فرد آشنا شوند، تا درک کنند که باید رابطه مسئولانه بین بنده و پروردگار باشد.
نخست کودکان باید با رابطه فرد با خدا و رابطه خدا با فرد آشنا شوند، تا درک کنند که باید رابطه مسئولانه بین بنده و پروردگار باشد.
کودک باید بداند رب به چه معناست؟
به همین دلیل، ربوبیت به عنوان یکی از مفاهیم عام که در حوزه ی تربیت دینی مورد تاکید است، باید به درستی تبیین شود. ابتدا کودک باید بداند رب به چه معناست؟
ما در مالکیت خداوند هستیم.
خداشناسی از طریق رابطه خدا و انسان تبیین شود تا درک کنیم ما در مالکیت خداوند هستیم و تدبیر تمامی سازو کارهای طبیعی زندگی ما در اختیار خداست و در نهایت تدبیر اموراتمان را از خداوند بخواهیم.
تدبیر تمامی سازو کارهای طبیعی زندگی ما در اختیار خداست.
بعد از اینکه بچه ها با ربوبیت خداوند آشنا شدند و دنبال خدا رفتند و درک کردند که همه ی این نعمت ها به آن ها داده شده است، در گفتار بعدی رفته رفته با مفهوم شکرگذاری آشنا می شوند.
تدبیر اموراتمان را از خداوند بخواهیم.
ادامه دارد.
انتهای پیام/
از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل FarsPanjarehTarbiat@gmail.com مکاتبه فرمائید.