اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

شاخص‌ انتخاب شهرهای جهانی پیشتاز صنایع دستی تشریح شد

رئیس شورای جهانی صنایع دستی گفت: وجود فضای رقابتی و گروهی برای هنرمندان، حمایت مالی از آنها و میزان مسؤولیتشان در قبال صنایع دستی معیاری برای اهدا جوایز به شهرهای پیشتاز صنایع دستی در بُعد جهانی است.

شاخص‌ انتخاب شهرهای جهانی پیشتاز صنایع دستی تشریح شد

به گزارش خبرگزاری فارس اصفهان، سعدالقدومی، رئیس شورای جهانی صنایع دستی بعد از ظهر امروز در نشست شهرداران شهرهای جهانی صنایع دستی در اصفهان اظهار کرد: یکی از پروژه‌های بین‌المللی شورای جهانی صنایع دستی اهدا جوایز به شهرهای پیشتاز صنایع دستی است که باعث می‌شود یونسکو به آنها توجه کند.

وی افزود: برای این شهرها معیارهایی وجود دارد مانند وجود فضای رقابتی و گروهی برای هنرمندان و حمایت مالی از آنها و میزان مسؤولیتشان در قبال این میراث گرانبها و صنایع دستی که مورد توجه قرار می‌گیرد.

سعد القدومی با بیان اینکه پس از بررسی موارد ذکر شده مجوزها اعطا می‌شود تا بتوانند میراث فرهنگی و صنایع دستی را درچهارچوب بین‌المللی حفظ کنند، گفت: این ارزیابی‌ها براساس استانداردهای مختلف صورت می‌گیرد و اگر ببینند معیاری از قلم افتاده، توصیه‌هایی را به شهرداری‌ها می‌کنند و سپس به هیئت منصفه گزارش می‌دهند تا بخش‌هایی که در نظر گرفته نشده را حمایت کنند.

 رئیس شورای جهانی صنایع دستی خاطر نشان کرد: نیاز است که اجتماع هنرمندان شهر را بدون تفکیک و منفرد در نظر بگیریم و به عبارتی به صورت گروهی هنرمندان شهر را در نظر داشته باشیم و بر اساس نیازهای جمعی حمایت‌های لازم صورت گیرد.

وی ادامه داد: ممکن است این کمک‌ها به صورت مالی و یا در اختیار قرار دادن مکان و یا محلی برای کارگاه‌های آنها باشد.

سعد القدومی با ابراز خرسندی از حمایت‌هایی که برای هنرمندان انجام می‌شود، گفت: خیلی خوشحالیم که هیأت منصفه در این رابطه می‌تواند فعالیت کند و حتی یک سری مسائل در رابطه با سلامت هنرمندان را نیز مورد توجه قرار دهند.

  رئیس شورای جهانی صنایع دستی افزود: امیدوارم این گزارش‌ها به دست شما برسد و مجوزهای لازم را برای شما به تایید برساند.

وی ضمن ابراز خشنودی از حضورش در اصفهان و در کنار هنرمندان اصفهانی و ابراز رضایت از مهمان‌نوازی اصفهانی‌ها بیان کرد: ملاقات‌های سازنده‌ای با مسوولان شهرها و به خصوص در اصفهان داشتم، احساس می‌کنم در اصفهان مادرم نقش موثری در بخش پیگیری داشته که در صنایع دستی آسیا برایم مجسم شد.

سعد القدومی ادامه داد: اینجا بود که فهمیدم چه تاثیرات عمیقی هنرمندان و مسوولان شهری و کشوری در مادر من داشتند که او را مجبور به پیگیری این مسائل کرد و به عنوان رئیس بخش صنایع دستی هر زمان روستاها و شهرهایی که جهانی شدند را دیده و تحت تاثیر قرار گرفتم.

  رئیس شورای جهانی صنایع دستی یادآور شد: به عنوان فرزند مادرم بر خودم وظیفه می‌دانم که بگویم مادرم همیشه مجذوب تاریخ فرهنگ هنر و جاذبه های هنری ایران بود.

وی افزود: مادرم افتخار داشت در مسوولیت صنایع دستی آسیا باشد که افتخاری بود که در چهارچوب این مسوولیت در ارتباط با دادن مجوزها و تاییدیه‌های صنایع دستی مسوولیت خودشان را به انجام رساندند.

سعد القدومی گفت: بر خودم واجب دانستم میراثی که مادرم سرمایه‌گذاری کرد را ادامه دهم و آن را ارتقا سطح دهم که در چهارچوب قوانین و مقررات بتوانم این مسیر را به مرحله بلوغ و رشد برسانم و دست اندرکاران صنایع دستی را به مسیر بهتری هدایت کنم و براساس آن مسؤولیت‌هایم سعی کردم گام‌هایی را بردارم.

  رئیس شورای جهانی صنایع دستی ادامه داد: هیچ وقت یادم نمی‌رود صحبت‌های مادرم در رابطه با سفرهایش به ایران و به خصوص صنایع دستی که توسط سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تبلیغ شده بود و به مرحله بلوغ رسید.

وی خاطر نشان کرد: اصفهان یکی از اولین شهرها در ایران بود که عنوان wcc را در جهان به خود اختصاص داد و این مساله از ۲۰۱۵ شدت یافت، به ویژه سال بعد این مساله دنبال شد و مادرم از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ دوباره رییس این مجموعه ش و این هنرمندان طراحان چهارچوب فرهنگی هر مکانی هستند.

گفتنی است که در این نشست شهرداران و فرمانداران برخی از شهرها و روستاهای ایران، ویژگی‌های شهرها و روستاهای خود را با سعدالقدومی در میان گذاشتند.

همچنین نشان جغرافیایی قلمکار اصفهان را به نام یکی از بزرگ‌ترین تشکل‌های اصفهان ثبت شد و این نشان دهمین نشان جغرافیای ثبت شده صنایع دستی ایران است که سوء استفاده از دانش قلمکاری اصفهان را جلوگیری می‌کند.

پایان پیام/۶۳۱۲۴/ش

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول