به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مراسم انعقاد تفاهمنامه ۳ جانبه بین سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، جامعه خیرین مدرسهساز کشور و سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی برق (ساتبا) برگزار شد.
این تفاهمنامه با عنوان «همکاری مشترک در زمینه استفاده از انرژیهای تجدید پذیر در مدارس کشور» به امضا رسید.
در این مراسم ناصر قفلی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور، حمیدرضا خان محمدی معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و محمود کمانی رئیس سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی برق (ساتبا)حضور داشتند و تفاهمنامه مشترکی در خصوص احداث نیروگاه خورشیدی انشعابی در مدارس منتخب کشور توسط خیرین و سرمایهگذاران حقیقی و حقوقی و همچنین فرهنگسازی و ترویج انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی برق برای معلمان و دانشآموزان کشور منعقد شد.
ناصر قفلی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور در این جلسه ضمن تشکر از امکان این اقدام مؤثر، گفت: مدارس دولتی امکانات مالی کمی دارند و ایجاد منبع درآمد پایدار میتواند بسیاری از مشکلات مدرسه را حل کند.
وی در ادامه بیان کرد: برای این موضوع باید تسهیلاتی ایجاد کرد تا خیرین بیشتر استقبال کنند و مشارکت را در این امر ببینیم؛ باید کارگشایی کنیم، راههای مختلف را جستوجو کنیم تا خیّر با مبلغ کمی مدارس خود را تحت پوشش قرار دهد.
محمد مهدی کاظمی معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم با اشاره به اینکه خیرین در نظام تعلیم و تربیت کار ویژه ای انجام می دهند، افزود: علاوه بر مدرسهسازی و این عمل پسندیده خیرین، ترویج و انتقال فرهنگ گذشت و ایثارگری مهمتر است.
وی با اشاره به اینکه افزایش بهره وری و توجه به محیط زیست و انرژیهای تجدیدپذیر از جمله مسائل مورد توجه رهبری است، اضافه کرد: این امر باید در مدرسه به دانشآموزان آموزش داده شود و آموزش و پرورش وظیفه مهمی در راستای ارتقای بهرهوری و فرهنگ سازی دارد.
کاظمی با تأکید بر لزوم آشنا کردن دانشآموزان با مقوله انرژیهای تجدید پذیر، افزود: باید آموزش و توانمندسازی معلمان را نیز داشته باشیم و نتیجه این موضوع در کنار فرهنگسازی در وجه دومش درآمد زایی برای مدرسه است و ایجاد یک درآمد پایدار، ارتقای کیفیت آموزش را نیز به دنبال خواهد داشت.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در برنامه درسی نیز باید بسترسازی مناسبی برای این بحث به شکل های مختلف داشته باشیم. در حال حاضر در هنرستان های کشاورزی امکان استفاده از سلولهای خورشیدی و انرژی خورشیدی فراهم است.
حمیدرضا خان محمدی معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور نیز در مراسم امضای این تفاهم نامه، گفت: خیرین محوری ترین مبنا را در امور تعلیم و تربیت ایفا می کنند و در این خصوص نیز پیشقدم شدهاند که جا دارد از جامعه خیرین مدرسه ساز قدردانی کنیم.
وی اظهار کرد: این مسیر را به استناد راهکارهای سند تحول آغاز کرده و پیش میبریم که بر ضرورت به کارگیری فناوری های نو در مدارس تاکید دارد و ما را بر توسعه و گسترش همکاری مشترک در زمینه استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر در مدارس کشور مصمم میکند.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: نکته دیگر اینکه مدرسه محل یادگیری است و تا دانشآموز از لحاظ نگرشی به این موضوع واقف نشود نمی تواند آن را به کار ببندد. بنابراین از طریق بستر آموزش و تربیت باید فرهنگ سازی کرد.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور تصریح کرد: خیرین در کنار ساخت مدارس تمایل به تقویت اقتصاد مدرسه نیز دارند تا از جهت تربیتی و آموزشی وحتی زیرساختی در آمد پایدار برای مدرسه خلق کنند.
وی اظهار کرد: از لحاظ عده، تعداد و ظرفیت آموزش و پرورش بسیار بزرگ و فرصت خوب و مناسبی است و برای این طرح ۵۰ هزار مدرسه آماده بارگذاری داریم.
خان محمدی قیمت پایه و اعطای وام و تسهیلات برای سلولهای خورشیدی را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: هزینههای نصب و راهاندازی این نیروگاه ها بخشی به عنوان تسهیلات و بخشی دیگر توسط خیّر فراهم شود تا در ساز و کار اقتصادی این طرح تغییراتی ایجاد کنیم که می تواند به عنوان یک تجربه موفق عمل کند.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در پایان ضمن قدردانی از دست اندرکاران انعقاد و اجرای این تفاهم نامه تأکید کرد سازمان نوسازی مدارس کشور تمام قد در اجرای طرح مصمم است.
محمود کمانی رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق نیز در این مراسم گفت: تلفیق حوزه انرژیهای پاک با بحث آموزش و پرورش و ساخت مدارس و حضور و مشارکت خیرین اقدام مبارکی است.
وی با اشاره به نکاتی در خصوص وضعیت مصرف انرژی گفت: توسعه انرژی های تجدیدپذیر در چند سال اخیر شتاب زیادی در دنیا گرفته است. دنیا با سرعت به این سمت در حرکت است.
پایان پیام/