به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، صنعت تولید تایر یکی از صنایع پویا و پردرآمد در سطح بینالمللی است.
این صنعت با توجه به تولید انبوه وسایل نقلیه در سطح جهان، جایگاه مهمی در اقتصاد جهانی پیدا کرده است. در این میان، یکی از عوامل کلیدی که به رشد تقاضای تایر در جهان منجر میشود، افزایش میزان درآمد کشورهای در حال توسعه است که باعث رونق و رشد وسایل نقلیه خواهد شد.
با وجود وقفه حاصل از همهگیری کرونا طی سه سال گذشته، شرکتهای تایرساز تلاش داشتهاند تا با ادامه مسیر آغازشده از چند دهه گذشته، با استفاده از اتوماسیون پیشرفته و تغییر سایز سریعتر به تحول در این صنعت ادامه دهند.
این تحول همگام با توجه به تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم در صنعت تایر، طراحی کارخانه را تغییر داده و باعث تغییراتی در ماشینهای ساخت تایر، تجهیزات فرایند و خود تایرها شده است.
بهطور کلی، بهبود در فرایندهای تولید، به دلیل تمرکز بیشتر بر مسائل زیستمحیطی، همواره مورد توجه بوده است.
آمار موجود نشان از رشد بازار در منطقه آسیا و اقیانوسیه دارد.
دلیل این موضوع نه تنها میزان افزایش تولید خودرو در این منطقه، بلکه ناشی از کاهش هزینههای تولید (به دلیل هزینه کمتر نیروی انسانی و استفاده از کائوچوی مصنوعی بیشتر در تولید تایر) در این منطقه است.
بررسیها نشان میدهد که اندازه بازار جهانی تایر در سال ۲۰۲۲ تقریباً به ۲.۳۲۱ میلیون حلقه رسید. مطابق اطلاعات موجود انتظار میرود که این بازار تا سال ۲۰۲۸ به ۲.۷۴۱ میلیون حلقه برسد که نرخ رشد ترکیبی ۲.۸۱% درصد را در طول سالهای ۲۰۲۲-۲۰۲۸ نشان میدهد.
در همین زمینه و برای اطلاع از آخرین وضعیت تایر در کرمان با عضو هیأت مدیره گروه صنعتی بارز همراه شدیم. احسان خواجوئی از تحقیقات برای بهبود کیفیت ساخت تایر در کرمان سخن به میان آورد و اظهار داشت: در گزارشهای جهانی معمولاً سهم بازار فروش را بهعنوان یک مرجع برای عملکرد شرکتها در نظر میگیرند. بهمنظور بررسی جایگاه گروه صنعتی بارز در میان تایرسازان دنیا، ردهبندی ارائه شد که توسط مجله تایر بیزینس در سال ۲۰۲۲ ارائه شده است.
وی از رتبه قابل توجه گروه صنعتی بارز در میان سازندگان دنیا سخن به میان آورد و با بیان اینکه با در نظر داشتن نرخ ارز رسمی ۴۲.۰۰۰ ریال در آن سال، گروه صنعتی بارز موفق به کسب رتبه بیستم در بین شرکتهای تولیدکننده تایر جهان شده است، گفت: طبق آمار موجود، صنعت تایر ایران سهم تقریباً ۳/۱ درصدی از تولید تایر در جهان را به خود اختصاص داده است که بیش از ۴۸ درصد آن متعلق به گروه صنعتی بارز است.
وی به تاریخچه این شرکت پررداخت و با اشاره به اینکه گروه صنعتی بارز اولین بار در سال ۶۳ تحت نام مجتمع صنایع لاستیک سیرجان به ثبت رسیده و در سال ۶۶ به صنایع لاستیک کرمان تغییر نام داد، خاطرنشان کرد: این شرکت پس از بهرهبرداری در سال ۷۶ در بورس اوراق بهادار پذیرفته و سرانجام در سال ۸۶ به گروه صنعتی بارز تغییر نام داد.
خواجوئی ادامه داد: در حال حاضر گروه صنعتی بارز جزء واحدهای تجاری فرعی شرکت سرمایهگذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) و واحد تجاری نهایی شرکت سرمایهگذاری تأمین اجتماعی (شستا) است.
عضو هیأت مدیره گروه صنعتی بارز از نقش مهم این شرکت در اشتغال سخن به میان آورد و تصریح کرد: این مجموعه بهعنوان تجربهای موفق در صنعت و خودکفایی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ضمن فراهم نمودن زمینه اشتغال بالغ بر ۴۰۰۰ نفر پرسنل بهصورت مستقیم، نیاز کشور به محصولی استراتژیک و ایجاد متنوعترین سبد تولید تایر را در بین همه تایرسازان کشور در دو طیف اصلی بایاس و رادیال شامل انواع تایرهای AG-PC-OTR-PCR-TB-TBR در کارنامه خود دارد.
گروه صنعتی بارز همچنین با راهاندازی شرکت لاستیک بارز کردستان بهعنوان بزرگترین و جدیدترین کارخانه تولید تایرهای سواری (PCR) با تکنولوژی روز در کشور، بالغ بر ۱۳۰ هزارتن تولید سالیانه (معادل 48% تولید تایر) در سطح کشور و یک سوم بازار مصرف را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: علاوه بر این، سه پروژه بزرگ شامل طرح توسعه ۴۴ هزارتنی در کارخانه بارز کرمان، طرح توسعه ۱۴ هزارتنی در کارخانه بارز کردستان و نیز احداث کارخانه ۵۰ هزارتنی در لرستان در زمینه تولید تایرهای باری-اتوبوسی (TBR) و سواری ( (PCR در دستور کار این گروه صنعتی قرار دارد.
خواجوئی با تاکید بر اینکه گروه صنعتی بارز در طول سی سال رشد خود توانسته است چندین مرحله اساسی و الزامی را با موفقیت و ثبات بگذراند، گفت: در گام اول حرکت، با ایجاد زیرساخت پایه و با استفاده از تکنولوژیهای موجود در کشور، مسیر خود را آغاز کرد، در گام بعدی با وارد کردن و استفاده از تکنولوژی شرکتهای برتر دنیا مانند کنتیننتال توانست از سد رقیبان در سطح ملی گذشته و همراه با افزایش تولید، جایگاه خود را در سطح ملی تثبیت نماید، اکنون بارز در گام سوم خود به سر میبرد.
خواجوئی افزود: در این مرحله سعی بر ایجاد دانش فنی و دستیابی به پایههای ایجاد تکنولوژی است.
عضو هیأت مدیره گروه صنعتی بارز از سیاست های این شرکت سخن به میان آورد و با بیان اینکه این گروه با توجه به سیاست کلان خود جهت ایجاد تکنولوژی برتر بارز، در چند سال اخیر واحدهای دانشمحور مانند تحقیق و توسعه بهخوبی گسترش یافتهاند و با آموزش نیرو، گامهای مؤثری در جهت طراحی محصولات موردنیاز کشور برداشته شده است.
خواجوئی اضافه کرد: همین اقدامات سبب شد تا گروه صنعتی بارز موفق شود در سال ۱۴۰۱ برای ۵ محصول خود از گروههای PCR، SUV و TBR از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گواهی دانشبنیان دریافت کند.
این کارشناس ارشد حمل و نقل یادآور شد: با توجه به توسعه سریع و تغییر پایهای در صنعت خودروسازی و تایر، در این مقطع ایجاد خلاقیت و قدرت پیشبینی جهت انطباق تکنولوژیهای روز در صنعت موجود، باعث میشود که گروه صنعتی بارز آمادگی لازم برای مواجهه با تغییرات سریع بازار را داشته باشد.
وی اضافه کرد: این امر نهتنها تکنولوژی را از محدودیت حال جدا میسازد بلکه با ورود به حوزههای جدید تایر در سطح جهانی، زمان لازم را برای تسلط و یادگیری فراهم کرده و با ایجاد زیرساختهای لازم، نیاز به خرید تکنولوژی در آینده را به حداقل میرساند.
وی با بیان اینکه گروه صنعتی بارز با تمرکز بر مدیریت نوآوری در مجموعه خود و استفاده از ظرفیت نوآوری استقبال میکند، گفت: ضمن بهینهکاوی تکنولوژیهای مطرحشده در شرکتهای تایرسازی پیشرو و توجه به فرآیندهای نوین سازمانی، سعی بر ایجاد ساختارهای بین رشتهای دارد که فارغ از دغدغههای کوتاهمدت، بر خلاقیت و آینده تایر تمرکز داشته باشند.
خواجوئی افزود: همین رویکرد سبب شده است تا در ماههای اخیر اقداماتی در گروه صنعتی بارز بهمنظور همکاری با شرکت های فعال در جهت توسعه حملونقل الکتریکی در ایران و طراحی و تولید تایرهای مخصوص خودروهای الکتریکی، بهعنوان جدیدترین روند در صنعت تایر جهان، انجام شود.
وی با بیان اینکه امروز دغدغه فعالان صنعت لاستیک کشور و به تبع آن مجموعه بازر فراتر از تولید است، عنوان کرد: برای استمرار این مسیر موفق باید در روند سیاستگذاریها به آن توجه نمود، بدون شک رویکرد قیمتگذاری دستوری محصولات و کم توجهی به مسایل و مشکلات تولید در نرخگذاری تایر، بدون توجه به روند فزاینده هزینهها، ضمن تضعیف بنیه مالی صنعت، زمینههای رانت خواری در بازار تایر را فراهم می آورد. از سوی دیگر، فقدان امکان عرضه تایر با قیمت رقابتی و ضعف در شفافیت نرخگذاری موجب ایجاد زمینه شکلگیری حلقههای واسط در عرضه شده و این مهم شیرینی تولید داخلی را به کام مصرفکننده تلخ میکند.
عضو هیأت مدیره گروه صنعتی بارز با اشاره به اینکه استفاده از ابزار توقف صادرات تایر، بهعنوان راهکاری برای کنترل قیمت بازار، موجب میشود امکان برنامهریزی برای حضور مداوم در بازارهای صادراتی فراهم نشده و نفوذ تایر ایرانی در این بازارها کمرنگ شود، اظهار کرد: همچنین، رفع ممنوعیت صادرات بخشی از گروه محصولات تایر در کنار اجازه صدور تایر به اشخاص حقیقی و حقوقی (غیرتولیدکننده تایر) و پایین بودن نرخ دستوری فروش تایر در بازار داخلی، سبب ایجاد انگیزه در بازار قاچاق تایر به کشورهای همسایه بهواسطه تفاوت نرخ تایر و نرخ ارز شده است.
وی بیان کرد: سیاستگذاری ارزی بدون توجه به دغدغه تولیدکنندگان این صنعت و تداوم آن در ماههای آتی زمینه را برای کاهش تولید فراهم ساخته و تلاطم وضعیت بازار تایر یکی از نتایج محتوم این وضعیت است.
خواجوئی ادامه داد: در کنار این موارد، باید به بلاتکلیفی تعیین گروه کالایی برخی مواد و بالاخص استیل کورد در تمام گریدها با استناد به تولید داخلی این محصول (که در میزان حداقلی و در سطح پایینی از کیفیت تولید و مختص تایرهای PCR است) بدون توجه به نیاز صنعت نیز اشاره کرد که منجر به توقف ثبت سفارش و تخصیص این ماده اولیه مهّم در تولید تایرهای PCR و TBR میشود، این موضوع به سادگی سبب توقف تولید حساسترین و استراتژیکترین تایرهای مورد نیاز داخل بهویژه تایرهای رادیال باری و اتوبوسی و تایرهای رادیال سواری می شود.
خواجوئی ضعف در تأمین مالی برای پروژههای توسعهای با هدف صرفهجویی ارزی و رفع نیاز داخلی را از بزرگترین موانع جهش تولید خواند و گفت: رفع آن جز با حمایت همهجانبه امکانپذیر نخواهد بود.
پایان پیام/