اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

از دید امام حضور فعال زنان در عرصه‌های مختلف ضروری است

مدیر حوزه علمیه خواهران ریحانه النبی و مدیر انجمن زن و خانواده حوزه‌های علمیه خواهران استان فارس گفت: امام خواهان حضور فعال و جدی زنان در عرصه‌های مختلف انسانی، خانوادگی، اجتماعی بودند، این حضور نه تنها مجاز تلقی می شد بلکه ضروری بود.

از دید امام حضور فعال زنان در عرصه‌های مختلف ضروری است

زهره منازاده، مدیر حوزه علمیه خواهران ریحانه النبی و مدیر انجمن زن و خانواده حوزه‌های علمیه خواهران استان فارس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با بیان اینکه امام خمینی الگوی جدیدی در نظام اجتماعی  مطرح کرد، گفت: در سخنان ایشان محور قرار گرفتن معنویت در نظام سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه بیان شد و به دنبال آن جایگاه زن به عنوان یک عنصر تأثیر گذار در جامعه مطرح و بازخوانی شد.

وی افزود: به دلیل نقش بی بدیل زن در تربیت انسان، خداوند زن را وسیله رشد و تعالی در جامعه قرار داده و این نگاه اصیلی است که حضرت امام خمینی (ره) نسبت به مسئله زن دارند.

منازاده افزود: امام خواهان حضور فعال و جدی زنان در عرصه های مختلف انسانی، خانوادگی، اجتماعی هستند و این حضور را نه تنها مجاز می‌دانند که ضروری تلقی می کنند و زنان را موظف می‌داند در جبهه های علمی فرهنگی و اجتماعی فعالیت کنند.

مدیر انجمن زن و خانواده حوزه‌های علمیه خواهران استان فارس با اشاره به بخشی از سخنان امام گفت: امام خمینی رحمة الله علیه می فرمایند: «خانه های شما باید خانه تربیت اولاد باشد؛ تربیت دینی، تهذیب اخلاق، توجه به سرنوشت این ها بر عهده پدران و مادران است. مادر ها بیشتر مسئول هستند. مادرها اشرف هستند. شرافت مادری از شرافت پدری بیشتر است. تاثیر مادر در روحیه انسان در روحیه اطفال از تاثیر پدر بیشتر است.»

وی گفت: در واقع این نگاه اصیلی که حضرت امام خمینی رحمة الله علیه به جایگاه زن و  محوریت زن در خانواده دارد، بر اولویت حضور و نقش‌آفرینی زن در خانواده تاکید می‌کند.

 مدیر حوزه علمیه خواهران ریحانه النبی بیان کرد: نگاه اصیلی که اسلام به مقوله زن و آزادی زن دارد در اندیشه و بیانات حضرت امام خمینی رحمت الله علیه کاملا متبلور است در جایی که می فرمایند: «اسلام هیچ گاه مخالف آزادی زن ها نبوده است. زن مانند مرد آزاد است که سرنوشت خود را انتخاب کند و در فعالیت‌های مختلف اجتماعی شرکت داشته باشد. آن چیزی که اسلام با آن مخالف است شئ شدن زن در جامعه است. اسلام می‌خواهد که زن حیثیت و شخصیت و شرافت خود را حفظ کند. ما می‌خواهیم که زن انسان باشد مثل سایر انسانها، آزاد باشد مثل سایر آزادها.»

مبنای اولیه حضور زن، ساحت انسانی است و زن و مرد در این جایگاه تفاوتی ندارد

مُنازاده افزود: بنابر فرمایش امام خمینی رحمة الله علیه مبنای اولیه حضور زن، ساحت انسانی است و زن و مرد در این جایگاه تفاوتی ندارد.

وی با بیان اینکه امام تاکید بر این مسئله دارند که ما می‌خواهیم زن انسان باشد مثل سایر انسان‌ها، تصریح کرد: در واقع نگاه انسانی که اسلام نسبت به زن و مرد بالسویه و به طور مساوی دارد در اینجا خودش را نشان می‌دهد که قطعاً در جایگاه انسانی زن و مرد باهم برابر هستند اما در جایگاه حقوق و تکالیف حضرت امام  به این مسئله تاکید دارد که خانم ها نسبت به مقوله تربیت فرزندان که منجر به تربیت جامعه می‌شود مسئولیت مهم تر و سنگین‌تری دارند.

مدیر انجمن زن و خانواده حوزه‌های علمیه خواهران استان فارس تصریح کرد: امام رحمة الله علیه زن را یکتا موجودی می‌داند که می تواند از دامن خود افرادی به جامعه تحویل دهد که از برکاتش یک جامعه بلکه جامعه‌ها به ارزش‌های والای انسانی کشیده شوند.

وی گفت: امام نسبت به این مسئله تاکید دارند که علاوه بر اینکه زن در جایگاه انسانی برابر با مردان است،  یک کار ویژه خودش را دارد که بحث تربیت انسانی است و جایگاه زن را دو چندان ارزشمند و تأثیرگذار می‌کند.

منازاده خاطر نشان کرد: علاوه بر این فعالیت‌های اجتماعی نیز مورد تاکید امام است که می‌فرمایند: «زن ها باید در میدان زهد و تقوا و عفاف و تحصیل و مجاهده و دفاع از اسلام از حضرت زهرا سلام الله علیها تبعیت کنند.» و این اوج ارائه الگو است، چرا که از ویژگی‌های مکتب تربیتی اسلام، ارائه الگوی عملی و متناسب با هر شخص و جایگاه است و امام بانوان جامعه را  برای الگوگیری از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ترغیب می کنند.

مدیر انجمن زن و خانواده حوزه‌های علمیه خواهران استان فارس بیان کرد: به طور کلی نگاه اصیل که امام بر مبنای اسلام به  مقوله زن و آزادی زن دارد این است که زن از نظر شرافت وجودی و شخصیت و هویت انسانی موجودی کاملا برابر با مرد است و تفاوتی در واقع در نگاه انسانی نسبت به زن و مرد وجود ندارد، اما در ساحت خانوادگی زن تاثیرگذاری بیشتری دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مختصات روحی و جسمی زن باعث شده که گزینه مناسب تری برای تربیت فرزندان باشد، هرچند زن و مرد از نظر انسانی با هم برابر هستند اما از جهت خانوادگی تاثیرگذاری بیشتر معمولاً با زنان دانسته شده است.

 مدیر حوزه علمیه خواهران ریحانه النبی به بعد اجتماعی حضور زن اشاره کرد و گفت: از نظر اجتماعی معمولاً فعالیت‌های زن از نگاه اسلام باید این‌گونه باشد که بعد از اینکه فعالیت های خانوادگی توسط زن انجام شد، با توجه به ضرورت و اولویت و توانمندی زن فعالیت‌های اجتماعی هم برایش تعریف می‌شود و نه تنها مجاز هست که در شرایطی ضروری به نظر می‌رسد.

پایان پیام/ ف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول