اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

امام جمعه کوار: نگاه امام خمینی (ره) به زن یک‌ نظام متعالی متعادل بر اساس عدالت و طبیعت زن است

امام جمعه کوار گفت: رویکرد امام به موضوع زن، زندگی و آزادی عدالت محورانه بوده و‌ متناسب با شرایط فیزیولوژی و روحی و طبیعی او تعریف می شود.

امام جمعه کوار: نگاه امام خمینی (ره) به زن یک‌ نظام متعالی متعادل بر اساس عدالت و طبیعت زن است

حجت الاسلام موسوی انور در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کوار اظهار داشت: مکتب امام خمینی سرمایه بزرگی بود که کشور را از گذرگاه‌های دشوار عبور داد و در برابر توطئه‌های سنگین حوزه‌های مختلف امنیتی، تربیتی، اخلاقی، نظامی، اقتصادی، سیاسی و ... مقاوم نمود.

امام جمعه کوار ایستادگی در مقابل مکتب غرب و مکاتب اومانیستی را از برکات مکتب امام دانست و تصریح کرد: با وجود تمام سختی ها و فشارها مکتب امام خمینی زنده بوده و مرزهای جغرافیایی منطقه خاورمیانه و فراتر از آن را درنوردیده است.

وی مکتب خمینی کبیر را یک نقشه راهنمای نظری و عملی دانست و افزود: مکتب معمار انقلاب کشور را به پیشرفت، عدالت و موفقیت های گسترده می رساند که مهم ترین شاخصه آن عقلانیت بوده و یک حرکت سیاسی اجتماعی برگرفته از تعالیم الهی و دینی است.

وی مکتب روح الله را انقلاب اعتدال و عدالت برشمرد و افزود: در حوزه اجتماعی و تربیتی که مسائل زنان در ذیل آن قرار می گیرد، امام یک‌ نظام کارآمد با رویکرد متفاوت به زنان ارائه داد که پیشرو و متناسب با شرایط فیزیولوژی و روحی زن بود.

حجت الاسلام سید عبدالرحمن موسوی انور با بیان اینکه نظام سلطه نظامی بود که همگان را برای کامروایی و کامجویی انسان های خاص تعریف می‌نمود، گفت: نگاه نظام سلطه به بشر و مقوله زندگی لذت جویی در ابعاد مادی بوده و در موضوع زن نیز او را در ذیل مرد تعریف می نماید.

وی با اشاره به اینکه در نظام سلطه، زن، هویت مستقلی از وجود مرد نداشت، گفت: در مکاتب غربی و غیر اسلامی، زن یا کالایی برای مسائل تجاری و یا ابزاری برای کامروایی و کامجویی تعریف می‌شد و این فلسفه ای برای زن، زندگی و آزادی بود.

نماینده ولی فقیه در شهرستان کوار در ادامه به بیان وجود دو نوع بینش به زنان‌ پرداخت و اظهار داشت: رویکرد اول  به زن نگاه متحجرانه داشته و او را از همه فعالیت‌های اجتماعی محروم می کند، به طوری که اجازه ارائه نظر در زندگی و مسائل اجتماعی را ندارد و رویکرد دوم که که یک نگاه افراطی و تفریطی و روشن مآبانه برگرفته از مکتب غرب است.

وی در توضیح رویکرد مکتب غرب گفت: این‌ مکتب، زن‌ را بدون هیچ قید و شرطی در جامعه رها می نماید، به طوری که در ظاهر تمام خواسته هایش تامین می شود.

امام جمعه کوار در ادامه اظهار داشت: بینش غرب برای زن در واقع یک اسارت مدرن و پیشرفته را طراحی کرد که پس از طی مسیر، خود نیز به بیراهه و سراب بودن آن اعتراف نمود.

وی در مقابل این دو بینش به زن، از یک نظام متعالی متعادل نام برد  که براساس تعادل و عدالت بوده و افراط و تفریط در آن وجود ندارد و آن مکتب و خط مشی امام خمینی(ره) است.

نماینده ولی فقیه در شهرستان کوار پیشرفت زنان در حوزه های مختلف پس از انقلاب را متناظر به مکتب امام دانست و گفت: مواضع امام، حضور زن را فراتر از خانه و اثر گذار در سرنوشت خود و منشا تحولات بزرگ معرفی نمود و پیشرفت زنان پس از انقلاب در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، تربیتی، ورزشی، سیاسی و... برگرفته از همین بینش امام به زنان است که به خودی خود محقق نمی شد.

وی نظریه امام راجع به زن را برگرفته از کتاب وحی و سنت بر شمرد و اظهار داشت: الگوی رفتاری جمهوری اسلامی برای زن جامعه همان سیره و سنتی است که در دین تبیین شده و الگوی رفتاری زنان بزرگ اسلام که در راس آنها حضرت زهرا(س) قرار دارد و حضرت امام مفسر دین است.

جهانی شدن مکتب متعالی امام، دشوار اما قابل تحقق است

حجت الاسلام موسوی انور، حجاب را از نگاه امام خمینی یک‌نوع حق برای زن توصیف نمود و افزود: اعتقاد من این است که اکنون بی حجابی را به زن‌ تحمیل و آن را برای زنان اجباری می‌کنند که نگاه خطرناکی است و موضع ما در این زمینه نه تنها نباید دفاعی بوده که باید تهاجمی باشد، چرا که دشمن می خواهد با تبلیغات رسانه ای مسموم و کاذب آن چه را با طبیعت زن سازگار است، به اسم آزادی به اجبار از او بگیرد.

وی هنر انقلاب اسلامی در حوزه زن، زندگی و آزادی را ارائه یک الگوی بسیار مناسب برای زنان جامعه و جهان دانست و افزود: الگوی امام خمینی برای زن، او را از اسارت رها نمود و گرایش زنان مسلمان و غیر مسلمان را در منطقه خاورمیانه و فراتر از آن به حجاب افزایش داد.

امام جمعه کوار در ادامه گفت: امروز به برکت آموزه های امام که مرجع دین است، بسیاری از زنان نخبه جامعه در حوزه‌های مختلف علمی، هنری، ورزشی، تحصیلاتی، ثروتی و... حجاب را انتخاب نموده اند که منافاتی با وظایف زن ندارد و این یک نوع آزادی برای او محسوب می شود.

وی واژه مادر و همسر را یک موقعیت مهم و انسان ساز توصیف نمود و گفت: حضرت امام با نگاه متعالی خود این مقام را برای زن حفظ نمود، به طوری که هویت خود را فدای هوی و هوس مردانه نکند تا عشق، عاطفه، احساس و محبت او دچارآسیب نشود.

حجت الاسلام موسوی انور در پایان جهانی شدن مکتب متعالی امام را امری دشوار اما قابل تحقق دانست و اظهار داشت: امید است که بتوانیم با حفظ و حراست از مکتب امام خمینی دستاورد عظیم ایشان را در تعاملات و مناسبات اجتماعی و به خصوص در حوزه زنان توسعه داده و با منطق و استدلال و جدال احسن و صحبت های حکیمانه  آن را به زنان و دختران خود و جامعه جهانی منتقل کنیم.

پایان پیام/ ف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول