اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

جریان دایمی زاینده‌رود نوش‌دارویی برای کاهش اثرات فرونشست زمین

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: جریان دایمی زاینده‌رود می‌تواند تا حدی در جهت تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش اثرات فرونشست زمین تأثیرگذار باشد.

جریان دایمی زاینده‌رود نوش‌دارویی برای کاهش اثرات فرونشست زمین

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: با توجه به اینکه مطالعات اولیه در خصوص وضعیت فرونشست زمین توسط مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی برای دشت اصفهان برخوار تهیه شده، مقرر شد اعتبارات لازم برای اجرای طرح‌های کاهش خطر توسط سازمان برنامه و بودجه به استان تخصیص یابد.

وی با بیان اینکه درخواست مسؤولان استان تسریع در تخصیص اعتبار مصوب به این استان برای اجرای طرح‌های اولویت‌دار پیشنهادی مرکز تحقیقات است، تأکید کرد: برای احیای آبخوان‌ها و جبران کسری منابع آب زیرزمینی لازم است وزارت نیرو به صورت ویژه برای اجرای طرح‌های تأمین آب استان و احیای رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی، تأمین حقابه‌های قانونی زیست محیطی و کشاورزی زاینده‌رود اقدام و از بارگذاری‌های غیرقانونی و خارج از ظرفیت حوضه آبریز خودداری کند.

شیشه‌فروش ادامه داد: جریان دایمی زاینده‌رود می‌تواند تا حدی برای تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش  اثرات فرونشست زمین تأثیرگذار باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به حادثه فروریزش اتوبان شهید آقابابایی بیان کرد: وقوع این حادثه و حوادث مشابه می‌توانست خسارات جبران‌ناپذیری را ایجاد کند که باید برنامه‌های پیشگیری و کنترل فرونشست زمین  به صورت ملی برای استان اجرایی و مورد حمایت قرار گیرد.

وی عنوان کرد: تأمین اعتبارات مورد نیاز استان برای اجرای طرح‌های تعادل‌بخشی منابع آب، اجرای طرح‌های تامین آب و احیای زاینده‌رود، بررسی موضوع فرونشست زمین در جلسات شورای عالی آب و کارگروه ملی سازگاری با کم آبی با تدوین برنامه‌های حمایتی و اجرایی ملی برای کاهش خطر و پیشگیری از تشدید آثار این پدیده در استان اصفهان مورد درخواست مسو‌ٔولان استان است.

شیشه‌فروش افزود: با مطالعات انجام شده از ۳۵ دشت استان اصفهان ۲۹ دشت با کاهش سطح آب‌های زیرمینی مواجه شده و در دشت‌های اصفهان، برخوار، مهیار، دامنه، کاشان، گلپایگان، نجف‌آباد، اردستان، شهرضا، فلاورجان و بادرود اثرات فرونشست زمین ناشی از تخلیه آب‌های زیر زمینی آشکار شده و باعث بروز خسارت به بخشی از اراضی کشاورزی، راه‌ها، مدارس و اماکن مسکونی شده است.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول