خبرگزاری فارس - گلستان: در گذشته به دلایل گوناگون اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی امکان و ضرورت برنامه ریزی در خصوص غنی سازی و حتی پیگیری اوقات فراغت دانش آموزان کمتر احساس می شد. چرا که زمین های خاکی متعدد در گوشه و کنار شهر و تیرک های چوبی از یک طرف و دروازه های گل کوچک در کوچه پس کوچه های شهر ها و روستاها از سوی دیگر قبل از پایان سال تحصیلی نو نوار می شدند و هیاهوی دانش آموزان و غریو شادی آنها را انتظار می کشیدند. البته این تنها یک طرف داستان بود و شرکت دانش آموزان در فعالیت های اقتصادی و کمک به اقتصاد خانواده، وقت چندانی برای دانش آموزان باقی نمی گذاشت که بتوان برای آن برنامه ریزی کرد.
اما در سال های اخیر با افزایش تعداد کلاس های آموزشی و کمک آموزشی، کاهش زمین های خالی در سطح شهر ها و حتی روستاها به دلیل ساخت و ساز های گسترده که امکان بازی های دسته جمعی را از کودکان و نوجوانان گرفته، ساخت و سازهای صنعتی که امکان بازی های فیزیکی و حرکتی را در منزل را از کودکان سلب کرده و از طرفی نفوذ فضای مجازی به حوزه سرزمینی اوقات فراغت و تغییر ذائقه خانواده ها و کودکان در نحوه پر کردن این اوقات باعث شده تا متولیان امر به فکر برنامه ریزی در جهت غنی سازی و استفاده بهینه از اوقات فراغت دانش آموزان به ویژه در تابستان بیفتند.
سید عبداله سید کتولی مدیر آموزش و پرورش شهرستان علی آبادکتول در این باره معتقد است: اوقات فراغت، تعریف و گستره بسیاری دارد و تنها مخصوص ایام خاصی نیست اما در تابستان برای قشر دانشآموز و دانشجو به دلیل تعطیلی سیستم آموزشی و فرهنگی کشور، اهمیت خاصی پیدا می کند. چرا که چگونگی گذران این اوقات، بازتابی از شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی یک جامعه است.
وی افزود: استفاده مطلوب و هدفمند از این اوقات میتواند تأثیر مهمی در بهبود کیفیت زندگی افراد و توانمند سازی آنان در حیطه های اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی داشته باشد. در حقیقت غنیسازی اوقات فراغت دانش آموزان از مهمترین برنامههای آموزش و پرورش محسوب میشود که با هدف رشد همهجانبه شخصیت دانشآموزان، استمرار فعالیتهای پرورشی، تربیتی، ورزشی و آموزشی، ارتقاء سطح دانش و مهارتهای فنی، حرفهای و هنری دانش آموزان، تقویت روحیه خودباوری، همیاری و مسئولیتپذیری در دانش آموزان، فراهمسازی زمینههای مشارکت دانش آموزان و اولیا آنان در جهت شرکت عملی در سازندگی کشور و به تبع آن رشد مهارتهای آنها و کاهش آسیبهای اجتماعی دنبال میشود.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان علی آبادکتول با بیان اینکه برنامهریزی اوقات فراغت برای دانشآموزان از حساسیت ویژهای برخوردار است، خاطرنشان کرد: تعامل مدیران با خانواده ها در توسعه بهبود فضای آموزشی و غیر آموزشی موثر است و مدیران مدارس نیز در این امر باید شریک باشند و در مسیر غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان گام بردارند و از امکانات و فضای موجود در مدارس برای این امر استفاده کنند. هماهنگی مدرسه با خانواده در طول باعث می شود شناخت کلی از دانش آموزان و روحیات آنها حاصل شود و برنامه ریزی در جهت غنی سازی اوقات فراغت با شناخت و بینش حاصل شده آسان تر است.
وی همچنین به جنگ ترکیبی دشمن و نفوذ از طریق فضای مجازی به داخل خانه ها اشاره کرد و بیان داشت: تغییر ذائقه نسل جوان به واسطه ظهور فضای مجازی کلید خورده است و باید برای مقابله با افسردگی و خمودگی دانش آموزان و بازگرداندن فضای نشاط به جامعه به ویژه در اوقات فراغت تلاش کرد و در این بین نهادهایی مثل هلال احمر، بسیج دانش آموزان، سازمان تبلیغات، فرهنگ و ارشاد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صدا و سیما، کانون ها و پایگاه های فرهنگی مساجد و اداره ورزش و جوانان نیز می توانند همگام با آموزش و پرورش برای ایجاد روحیه نشاط و فضا سازی یاریگر آموزش و پرورش باشند.
سید کتولی در خصوص استفاده از فرصت پیش رو در خصوص توانمند سازی دانش آموزان گفت: تعطیلی مدارس به معنای تعطیلی آموزش نیست و می توان از این فرصت در کنار پرداختن به امور سرگرم کننده و تفریحی به آموزش برخی مهارت ها نظیر آموزش های فنی و حرفه ای و باز آموزی و جبران برخی دروس نیز پرداخت.
وی اظهار کرد: شرکت در کلاس های مهارتی و آموزشی و کسب یک مهارت می تواند در کنار تحصیل و کسب مهارت های آکادمیک در آینده شغلی دانش آموزان نیز موثر باشد و آنها را برای دستیابی به زندگی آسان تر یاریگر باشد. هر چند غنی سازی اوقات فراغت نیز اگر با هدف و برنامه ریزی شده باشد، خود نیز به عنوان عاملی که در افزایش اعتماد نفس و برخی مهارت های اجتماعی، بسیار قابل اعتنا است و در تربیت شهروندانی مسئولتی پذیر و آینده محور موثر است. در حقیقت نگاه به اوقات فراغت نباید تک بعدی باشد و از این ظرفیت و موقعیت باید به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.
خواسته اصلی مردم گلستان از مسئولین این است که با توجه به نزدیک شدن ایام تعطیلی مدارس، فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سطح استان احیا شود و به صورت مداوم فعالیت کند. متاسفانه مدتی است، این کانون فرهنگی در استان گلستان از مهرماه 1401 بدون سرپرست باقی مانده و مشخص نیست که آیا برنامه ای برای اوقات فراغت دانش آموزان درنظر گرفته شده است یا خیر؛ دغدغه خانواده ها در گلستان باعث شد تا پویش «کانون پرورش فکری گلستان، 9 ماه بدون مدیرکل و سرپرست» راه اندازی شود و بسیاری از آنها از این موضوع، نگران باشند.
باتوجه به وضعیت فرهنگی فعلی در جامعه و هجوم نوجوانان به فضای مجازی، اوقات فراغت آنها را باید مدیریت کرد تا در مسیر درستی حرکت کنند و علی رغم تعطیلی مدارس در ایام تابستان، نیاز است تا با یک برنامه ریزی دقیق توسط خانواده ها و فعالیت مداوم مراکز فرهنگی و همچنین همیاری ادارات در این خصوص به رشد صعودی نوجوانان و جوانان و توانمندسازی آنها در ایام تابستان کمک کرد.
پایان پیام/