اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اردبیل

روایت یک اختراع برای مهار سلول‌های سرطانی

بانوی مخترع اردبیلی گفت: «اگزوزوم‌ها» ایده ای نوآورانه و کاربردی در صنعت داروسازی است که مشابه خارجی ندارد و اگر به مرحله تجاری‌سازی برسد قطعا برای کشور ما دستاوردهایی نیز خواهد داشت و بخصوص برای درمان بیماران مبتلا به سرطان مفید و سودمند خواهد بود.

روایت یک اختراع برای مهار سلول‌های سرطانی

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل؛ زنان به عنوان منابع قابل اتکای استعداد در رونق علمی و پیشرفت فضای کسب و کار نقش کلیدی دارند. وقوع انقلاب اسلامی و تحول عظیمی که در ارزش‌ها و نگرش‌های مردم و مسئولان نسبت به نقش و جایگاه زنان در عرصه‌های مختلف رخ داد، موجبات خودباوری و خودشکوفایی زنان در عرصه‌های علمی را همچون سایر عرصه‌ها فراهم کرد.

در ادامه با بانوی مخترعی آشنا می‌شویم که توانسته با همت والای خود در عرصه‌های علمی به پیشرفت‌های شگرفی نائل شود و گامی مهم در درمان سرطان بردارد که نظیر آن در دوران قبل از انقلاب اسلامی وجود نداشت.
 

 

فارس: خودتان را برای مخاطبان معرفی نمایید؟

نرگس رجب‌وند متولد سال ۷۶ در شهر اردبیل هستم. فارغ التحصیل رشته زیست شناسی سلولی مولکولی از دانشگاه محقق اردبیلی در مقطع کارشناسی و رشته بیوشیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در مقطع کارشناسی ارشد هستم.

فارس: در دوران تحصیل چه فعالیت هایی داشته اید؟

رجب وند: من در دوران تحصیل جزء استعداد درخشان و ۱۵ درصد برتر دانشگاه محقق اردبیلی بودم و همچنین در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل نفر اول رشته بیوشیمی شدم. و به عنوان پژوهشگر در باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان فعالیت می‌کنم و عضو انجمن زیست شناسی ایران هستم. و همچنین در کارگاه های مختلفی از جمله انجمن بیوتکنولوژی ایران، انجمن کشت سلول و بافت ایران، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و سایر کارگاه‌های دیگر شرکت کرده‌ام.
 

 

فارس: از دستاوردهای خودتان بگویید؟

رجب وند: از پایان نامه کارشناسی ارشد مقالات متعدد استخراج شده و یک کتاب نیز تالیف گردیده و یک اختراع به ثبت رسیده است. یک مقاله پژوهشی در مجله تازه‌های بیوتکنولوژی سلولی-مولکولی دارم. همچنین ۴ مقاله پژوهشی در کنگره ها و کنفرانس‌های بین المللی دارم. و ۲ مقاله در یازدهمین کنفرانس بین المللی کشور آذربایجان شهر باکو به چاپ رسیده است. و مقاله ISI هم در مجله Elsevier نیز پذیرفته شده است.

۳ کتاب تالیف کردم کتاب اول با عنوان پتانسیل‌های درمانی در سرطان را با همکاری خانم دکتر مهدیه ضعیفی زاده در انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اردبیل منتشر کردم.

کتاب دوم با عنوان چرخه سلولی و تنظیم آن با کمک و راهنمایی اساتید آقای دکتر محمد ضعیفی زاده عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، کاظم نجاتی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و مرکز تحقیقات علوم دارویی استان، در انتشارات تبریز به چاپ رسید. و کتاب سوم نیز در رابطه با پلی فنل ها در سرطان با همکاری دکتر ضعیفی زاده، دکتر مهران اوچی اردبیلی رئیس جهاد دانشگاهی واحد اردبیل، دکتر رامین نصیری و مهندس علی محمدی در مراحل پایانی ویراستاری و چاپ است.
 

 

همچنین در بخش اختراع ۴ محصول نوآورانه را در اداره اختراع و مرکز مالکیت معنوی به ثبت رساندم. اولین اختراع من در رابطه با Apomexosome است که در واقع از پایان نامه مستخرج شده است و روشی نوآورانه و کاربردی در صنعت داروسازی است. اختراع دوم من درباره مکمل قرص جوشان طعم‌دار است و اختراع سوم نیز در رابطه با مکملی برای کاهش قند خون و آخرین اختراع بنده مکملی برای درمان هموروئید است.

ایده نوآورانه مکمل فراسودمند محافظت در مقابل هایپر گلایسمی که توسط شرکت فناور زهر داروی این مرکز ارایه شده بود که این ایده با مدیریت دکتر ضعیفی زاده در رویداد فناورانه کشاورزی و منابع طبیعی در مسیر دانش بنیان موفق به کسب مقام نخست شد. محصول مورد نظر به صورت مکمل غذایی دارویی با فرمولاسیون نو آورانه است که از شبه قندها بعنوان  محرک ثانویه  تولید انسولین. آنتوسیانین ها تشکیل شده است. این ترکیب به عنوان محافظ چشم و شبکیه چشم و پلی فنل‌ها برای محافظت اندام‌ها در مقابل قند بالا است.
 

 

فارس: از اولین اختراعتان بگویید؟ چه شد به فکر این اختراع افتادید؟

رجب وند: ایده این اختراع از پایان نامه‌ام به ذهنم رسید که عنوان این پایان نامه بررسی تاثیر کومارین در miRNA های مسیر آپاپتوزی در اگزوزوم‌های سلول‌های سرطانی معده AGS و مقاوم به دارویی MKN45 برای اولین بار ارائه می‌شود.

سرطان اولین عامل مرگ در کشورهای توسعه یافته و دومین عامل مرگ در کشورهای در حال توسعه است و یکی از گونه‌های سرطان، سرطان معده است که این سرطا یکی از شایع ترین سرطان های گوارش در اکثر کشورهای جهان، مخصوصا در ایران و اردبیل است به‌طوریکه ۵۰ درصد سرطان‌های ایران را به خود اختصاص داده است. از این رو درمان سرطان معده از طریق ترکیبات گیاهی در سطح جهان سرعت بیشتری به خود گرفته است.

ماده موثری که من در پایان نامه‌ام استفاده کردم کومارین است که CU و مشتقاتش از لحاظ زیستی بسیار فعال هستند و در درمان سرطان‌ها کاربرد فراوانی داشته‌اند. انتقال هدفمند از نیازهای تحقیقاتی مهار سلول‌های سرطانی است.
 

 

پیش از این روش‌های درمانی متعددی برای متوقف کردن مسیر توسعه سرطان بکار گرفته شده است اما این روش‌ها به اندازه کافی کارآمد نیستند تا باعث ریشه کنی این بیماری شوند.  بر این اساس نانو حمل کننده‌های درمانی مطرح شدند و برای استفاده وسیع تر و درمان سریع‌تر مورد تایید قرار گرفتند. از جمله عواملی که شاهد پیشرفت آنها هستیم وزیکول ها و اگزوزوم‌ها هستند.

اگزوزوم‌ها وزیکول‌های سلولی با اندازه کمتر از ۱۰۰ نانومتر هستند که به عنوان حامل می‌توانند محتویات را به داخل سلول‌ها انتقال دهند. استفاده از این پتانسیل برای بسته بندی دارو و نیز محتویات مولکولی آن که نتیجه برآیند فعالیت سلولی در مرحله مهار است می تواند برای مهار سلول‌های سرطانی و جنبه‌های دارویی آن را توجیه نماید.

فارس: هدف از اختراع این محصول چه بوده است؟

رجب وند: این اختراع در واقع روشی نوآورانه و کاربردی در صنعت داروسازی است و راه حلی برای مشکل مهار سلول های سرطانی ارائه می‌دهد و دو مشکل اصلی که در مهار سلول های سرطانی همواره وجود دارد انتقال هدفمند و مقاومت داروی سلول‌های سرطانی است که ما با استفاده از این آپوم اگزوزوم برای حل این مشکل ها راه حلی ارائه دادیم.

این پژوهش به منظور تولید اگزوزوم‌های هدفمند آپاپتوز با استفاده از پلی فنل‌های گیاهی در سلول های AGS و تاثیر آن بر مهار سلول‌های مقاوم به دارو MKN45 انجام شد.

فارس: آیا محصول شما مشابه خارجی هم دارد؟

رجب وند: این محصول مشابه خارجی ندارد و به صورت نوآورانه ما آن را ارائه دادیم و اگر به مرحله تجاری‌سازی برسد قطعا برای کشور ما دستاوردهایی نیز خواهد داشت و بخصوص برای درمان بیماران مبتلا به سرطان مفید و سودمند خواهد بود.
 

 

فارس: چه توصیه ای به جوان ها دارید؟

رجب وند: توصیه من به جوان‌ها و افرادی که ایده ای دارند اینست که هیچ وقت خسته و ناامید نشوند و در کارشان تلاش و ممارست داشته باشند. ما در اختراع خودمان به این صورت نبوده که در همان مرحله اول بتوانیم ثبت کنیم کلی ابلاغیه برای ما آمد و ما بعد از رفع آنها توانستیم این ایده را ثبت نماییم.

در پایان از خانواده خودم به خاطر حمایت ها و پشتیبانی هایی که از من کردند و از آقای ضعیفی زاده جهت ارائه راهنمایی‌ها و انتقال تجربیات خود تشکر می کنم. این پایان نامه محصول زحمات ضعیفی‌زاده و هاشم یعقوبی مدیر گروه رشته زیست شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه است که از زحمات آنها تشکر و قدردانی می‌کنم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول