اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

برگزاری مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) با حضور ۶۰۰ دانشجوی خارجی

مراسم سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) با حضور بیش از 600 دانشجوی خارجی در اردوی دانشجویی دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) برگزار شد.

برگزاری مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) با حضور ۶۰۰ دانشجوی خارجی

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت (ع)، مراسم سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) با حضور دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) و عضو مجلس خبرگان رهبری و معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اردوی دانشجویی دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) مجتمع فرهنگی ورزشی امام خمینی  (ره) لواسانات تهران برگزار شد.

رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در این مراسم که با حضور بیش از ۶۰۰ دانشجوی دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) برگزار شد، گفت: امروز بسیاری از مردم دنیا از کشور‌های مختلف از آفریقا تا اروپا و آمریکا و از شرق تا غرب و ملیت‌های مختلف از عظمت و جایگاه امام خمینی (ره) سخن می‌گویند، کسی که دنیا را متحول کرد.

وی افزود: بسیاری از اندیشمندان عالم نسبت به عظمت امام سر تعظیم فرود آورده اند. از یک طرف سیاستمداران بزرگ دنیا نسبت به او تکریم و تعظیم دارند و از سوی دیگر عالمانی از جهان مسیحیت گفتند که او با دم مسیحیایی خود به ما حیات مجدد داد.

رمضانی اظهار کرد: در شرق و با شکل گیری و ترویج افکار مارکس و لنین تلاش برای محو دین از ساحت حیات انسانی قوت گرفت. آنها دین را افیون جامعه نامیدند و معتقد بودند که دین در جهان آینده به انزوا خواهد رفت و هیچ پایگاهی نخواهد داشت. برخی هم دین را خرافه می‌دانستند.

وی افزود: در غرب نیز عده‌ای تلاش کردند که با ترویج اندیشه های الحادی و آتئیستی دین را از بین ببرند، اما نتوانستند اما در نهایت این حملات منجر به محدودیت دین شد و یک نگاه سکولار نسبت به دین ترویج یافت.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: ما معتقدیم که دین یک امر فطری است. فطرت انسان خواهان این است که انسان دین داشته باشد. زبانِ دین، زبان عقل و فطرت است. کتاب مسلمانان به لحاظ محاوره زبان عربی است، اما زبان فهم زبان عقل و فطرت است. به همین جهت وقتی در دنیا به این زبان حرف بزنید همه می‌پذیرند.

رمضانی با بیان اینکه در شرق و غرب اینگونه تصور می‌شد که دیگر کسی نمی‌تواند انقلابی را با شاخصه‌های دینی به وجود آورد و در هیچ جای دنیا انقلاب دینی رخ نمی‌دهد تصریح کرد: آن‌ها معتقد بودند که اگر انقلابی هم رخ دهد لائیک یا سکولار خواهد بود و دین در عرصه‌های اجتماعی هیچ نقشی نخواهد داشت و حتی این نظریه هم داده شد که چه بسا برخی از انقلاب‌های دنیا طالب بی‌دینی باشند.

وی اضافه کرد: این باور در بین مسلمان‌ها و شیعیان ایجاد شد و تصور نداشتند که دین توان حضور اجتماعی داشته باشد و یک انقلاب دینی ایجاد شود. حتی حوزویان هم این باور را نداشتند که یک دانش آموخته حوزه بتواند وارد میدان شود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با اشاره به جنایات و چپاولگری رژیم منحوس پهلوی و شهادت، زندان و تبعید بسیاری از شخصیت‌های بزرگ ازجمله امام خمینی در این دوران اظهار کرد: امام به عنوان یک تکلیف به راه و هدف خود ادامه داد. ایشان فرمود هر جا بروم ندای آزادی‌خواهان را سرمی‌دهم و بچه‌هایی که در گهوار‌ه‌ها هستند به وقت خود در میدان‌ها حضور پیدا خواهند کرد. استادان بزرگی مثل شهید مطهری، شهید باهنر، شهید بهشتی و شهید مفتح و شخصیت‌های دیگر کار‌های فکری و فرهنگی کردند و با شرایط خاص آن زمان تربیت شدند و وارد میدان شدند.

 رمضانی گفت: انقلاب اسلامی ایران با بیش از ۷۰ درصد حضور مردم پیروز شد. این درحالی است که در انقلاب کبیر فرانسه میزان حضور مردم حدود ۳۰ درصد بوده است. اگر انقلاب فرانسه، کبیر است این انقلاب اکبر است و هیچ تردیدی نیست که انقلاب اسلامی ایران بزرگترین انقلاب جهان در عصر فعلی است.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه فرهنگ استعماری و استثماری در کل دنیا حاکم بوده است و بسیاری از کشور‌های اسلامی جزو کشور‌های مستعمره بوده‌اند تصریح کرد: استعمارگران حتی زبان و خط کشور‌ها را تغییر داده‌اند و در ایران هم تلاش می‌کردند که این کار را انجام دهند، اما امروزه نوع استعمار فرق کرده و شکل مدرن پیدا کرده است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با بیان اینکه امام در زمینه اندیشه دینی بازنگری و یک تعریف جدید ارائه کرد ادامه داد: امام معتقد بود که دین قدرت و نفوذ فوق العاده ای دارد، چرا از ساحت‌های مختلف دین برای سعادت دنیوی و اخروی استفاده نکنیم؟، چرا مسلمانان در رأس نباشند، چرا مسلمانان مرکز ثقل اقتصاد، سیاست و قدرت دنیا نباشند. اگر این ۵۶ کشور مسلمان با هم متحد می‌شدند بزرگترین قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی را در دنیا تشکل می‌دادند.

وی گفت: به واسطه جامعیت دینی می‌توانیم با یک برتری گفتمانی مواجه شویم و اگر بحث کرامت انسان است به معنای دقیق کلمه می‌تواند ذیل اندیشه دینی تحقق پیدا کند. لیبرالیسم در غرب نمی‌تواند چنین کرامتی را برای انسان در خود جای دهد. اگر لیبرالیسم اخلاقی در میدان قرار بگیرد یک نوع اباحی‌گری و ولنگاری و به دنبال آن یک نوع تحیر و سرگردانی را در تعریف انسان ارائه خواهد کرد. انسان ذیل لیبرالیسم یک انسان متحیر است. رفاهیاتی که در غرب مطرح است همه آن‌ها جنبه مادی‌گرایانه دارد و هیچ‌کدام از آن‌ها جنبه معنویت‌گرایانه ندارد.

رمضانی تصریح کرد: دنیای امام دنیای دیگری بود و ادبیاتی که امام در رابطه با دین داشت ادبیات دیگری بود. امام در مواجه با دین به ما یاد داد که شما از دین غیر از ساحت فردی از ساحت اجتماعی دین هم بهر ه‌مند شوید. دین یک ظاهر محض نیست، بلکه دین ظاهر و باطن دارد. عرصه فردی و اجتماعی دارد. آن ساحت اجتماعی دین باید احیاء شود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) اظهار کرد: امام حسین (ع) در کربلا کشته نشد که فقط محرمی بیاید و ما فقط اشک بریزیم. بلکه حسین(ع) کشته شد تا درس آزادی، آزادگی، عقلانیت، معنویت، عزت و فخر را به ما بیاموزد. حسین(ع) کشته شد تا مقابله با ظلم را به ما یاد دهد. امام حسین (ع) کشته نشد که گناهان ما پاک شود، بلکه کشته شد تا الگویی برای حیات، زندگی، دین‌داری و تحول در ذهن، فکر، اخلاق و عمل ما باشد. واقعه غدیر برای این نبوده که پیامبر (ص) یک نفر را به اذن الله معرفی کند، بلکه غدیر برای این آمد که درس مهمی را به ما آموزش دهد که شما در سرنوشت خودتان حضور داشته باشید. نباید در کناری بنشینید و تماشاگر صحنه باشید. شما باید مرد میدان باشید. هم حسین (ع) و هم غدیر به ما حضور در میدان را آموزش داد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول