اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

درباره عاشقانه‌های امام (ره)

«تصدقت شوم؛ الهی قربانت بروم، در این مدت که مبتلای به جدایی از آن نور چشم عزیز و قوّت قلبم گردیدم متذکر شما هستم و صورت زیبایت در آئینه قلبم منقوش است...» جمله ای که خواندید فقط بک بخش کوتاه از چندین نامه عاشقانه امام خمینی (ره) به همسر محترمش است. بزرگمردی که در برابر سلطه استکبار ایستاد اما لطافت نامه های عاشقانه اش هر دلی را مجذوب می کند.

درباره عاشقانه‌های امام (ره)

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، صبح ۱۴ خردادماه ۶۸ خبری از رادیو اعلام شد و یک کشور را عزادار کرد. خبری که گوینده آن با صدایی حزن انگیز خواند: « روح بلند رهبر آزادگان جهان به ملکوت اعلی پیوست...» جملاتی که قلب های بسیاری را شکست، اشک های زیادی را در آورد و...

تاکنون مطالب بسیاری از ابعاد وجودی امام خمینی (ره) منتشر شده است. برخی به بینش سیاسی و ایستادگی امام در مقابل ظلم تاکید می کنند و برخی از شخصیت عرفانی این بزرگمرد می نویسند اما شاید کمتر کسی سبک زندگی امام و رفتار حضرت روح الله در خانه و برخورد با همسرش را بررسی کرده باشد. همزمان با سالروز ارتحال این رهبر بزرگ در گفت و گو با یک استاد روان شناس به سبک زندگی و روحیه لطیف امام در خانه و در مقابل همسرش پرداختیم.

یک مبارز سیاسی و عالم شیعه که برای خانواده اش وقت می گذارد

حمید صادقیان، روان شناس در گفت و گو با خبرنگار فارس در مشهد می گوید: وقتی می خواهیم از امام خمینی (ره) صحبت کنیم باید بدانیم او که عالم شیعه و فقیه، مبارز سیاسی، ظلم ستیز است. آن هم نه در یک محدوده کوچک بلکه این فرد، انقلابی در ابعاد جهانی را پایه ریزی می کند. در این صورت می بینید که یک نفر در چنین سطح کلانی می تواند در جامعه و جهان اثرگذار باشد و مشغله داشته باشد اما باز هم برای خانواده اش وقت می گذارد.

امام، نقش زن را بالاتر از مرد می داند

این روان شناس ادامه می دهد: همه ما تا کمی سرمان شلوغ می شود مدام می گوییم که وقت نداریم و آن میزان کافی را با خانواده مان نیستیم اما ببینیم یک شخصیتی در جایگاه امام (ره) در خانه چطور زندگی می کند؟ این ها یک بخشی به دیدگاه امام (ره) بر می گردد و چقدر خوب است که اساتید روان شناس به نظریات امام درباره زنان دسترسی داشته باشند. مثلا امام، جایگاه زن را یک جایگاه بلند در جامعه می داند و می گوید که هرکسی باید در جایگاه خودش نقش آفرینی کند. وقتی هم صحبت از اثرگذاری زن در جامعه می شود امام در جلد ۱۴ صحیفه، نقش زن را بالاتر از نقش مرد می داند. چون بانوان یک قشر فعال در همه ابعاد هستند و همچنین قشرهای فعالی را تربیت می کنند. امام حتی خدمت مادر را در جامعه از خدمت معلم هم بالاتر می داند.

امام (ره) هیچ وقت به خانواده اش دستور نمی داد

این مشاور خانواده درباره نحوه برخورد امام با خانواده اش می گوید: وقتی صحبت از امام، این فقیه و مبارز سیاسی می کنیم، میبینیم که او خودش عامل است به همان چیزی که می گوید. وقتی در کتاب «چهل حدیث» از این موضوعات می خوانیم بعدا با بررسی سیره و زندگی امام می بینیم که چقدر او به خانواده اش احترام می گذارد و محبت می کند. از خانواده امام، چیزهایی را شنیده ایم که من این نکات را در جلسات برای زوجین گفته ام. مثلا خانواده امام می گویند حضرت روح الله در زندگی و خانه هیچ وقت به افراد خانواده دستور نمی داد. اگر ما به خانه برویم، می گوییم «لباس هایم را بیاورید»، «یک لیوان چای برایم بیاورید» و... چون فکر می کنیم وظیفه طرف مقابل مان این است که دستورات ما را اجرایی کند. ولی خانواده امام (ره) می گویند که این مرجع عالیقدر حتی یکبار هم به ما دستور نداد و کارها را خودش انجام می داد. حتی این اواخر که بیماری امام شدت گرفته بود باز هم ایشان مستقیما دستور نمی داد. مثلا اگر قرآن لازم داشت، می گفت «قرآن من را کسی ندیده؟»

جملات عاشقانه از بزرگرمردی است که جلوی استکبار ایستاد

در زندگی مشترک، محبت کردن جزو پایه های زندگی است. بعضی وقت ها یک چیزی را اخلاقی می دانیم اما خوش اخلاقی با اعضای خانواده، یک وظیفه شرعی هم هست و همه مان وظیفه داریم نسبت به همسرمان ابراز محبت هم بکنیم. آن نامه بسیار زیبای امام که چاپ شده کلماتی در خود دارد که شخصیت والای این بزرگمرد را نشان می دهد. مثلا آمده «تصدقت شوم»، «نور چشمم» و... این ها مال مردی است که در مقابل ابرقدرت ها می ایستد و در برابر مستکبران جهانی می گوید آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.  این نشان می دهد کسانی که بندگی خدا را می کنند چقدر زیبا همه ابعاد زندگی شان را در نظر می گیرند. چون چنین شخصیت استواری در برابر همسرش که لطافت دارد با کلمات عاشقانه ابراز محبت می کند.

امام (ره) تصویر زیبایی از یک مرد را نشان می دهد

صادقیان ادامه می دهد: امام حتی برای تصویرکشیدن دوری اش از خانواده می گوید «منهای تو این لحظاتی که اینجا هستم هرچند که لحظات خوشی است اما برایم صفایی ندارد» فکر می کنیم شاید این نامه باید در دوران عقد و ماه های اول زندگی نوشته شده باشد. اما کسی که عینک توحیدی به چشم زده و زندگی اش را بر اساس بندگی خدا تعریف کرده نگاه می کند که رضایت خدا در چیست؟ آن جایی که وظیفه است در خط مقدم باشد در برابر نظام سلطه می ایستد. آن جایی که به زیارت حضرت رضا می رود و سریع بر می گردد، چون می خواهد به حقوق دیگران توجه داشته باشد. امام در زمانه ما تصویر زیبایی از مرد را نشان می دهد.

امام برای جایگاه زن در جامعه، احترام زیادی قائل است

این استاد روان شناس می گوید: امام می گویند که نقش زن بالاتر از نقش مرد است. چون آن ها قشر فعالی در همه ابعاد هستند. مثلا وقتی نهضت سوادآموزی راه اندازی شد بسیاری از خانم ها از تحصیل محروم بودند و امام شرایطی را ایجاد کرد تا خانم ها همراه با حفظ عفاف و حریم بانوان و حریم محرم و نامحرم در جامعه باشند. چون یک خانم باید بتواند وظیفه مهم همسری، مادری و موثر بودن و حضور فعال داشتن در جامعه را ایفا کند. چون امام به مقام زن در جامعه و اجتماع اهمیت می دهد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول