اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

افزایش 2 درصدی قیمت نفت در آخرین روز کاری بازارهای جهانی

قیمت نفت در آخرین روز کاری بازارهای جهانی بیش از 2 درصد افزایش یافت و اما هر دو شاخص نفتی طی هفته گذشته حدود یک درصد کاهش یافته‌اند.

افزایش 2 درصدی قیمت نفت در آخرین روز کاری بازارهای جهانی

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از رویترز، پس از اینکه کنگره آمریکا، توافق سقف بدهی را تصویب کرد و مانع از نکول دولت بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان شد و آمار مشاغل آمریکا امید به توقف افزایش نرخ بهره این کشور تقویت کرد، قیمت نفت در معاملات آخرین روز کاری بازارهای جهانی بیش از 2 درصد افزایش یافت.

هر بشکه نفت برنت با یک دلار و 85 سنت افزایش 76.13 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با یک دلار و 64 سنت افزایش 71.74 دلار معامله شد.

در حال حاضر، تمرکز بازار نفت بر روی نشست اوپک پلاس در روزهای نخست این هفته است.

قیمت بسته شدن بازارها برای نفت خام آمریکا، بالاترین رقم از 26 ماه می و برای نفت برنت، بالاترین رقم از 29 ماه می بوده است.

هر دو شاخص نفتی طی هفته گذشته حدود یک درصد کاهش یافته و نخستین کاهش هفتگی در 3 هفته گذشته را به خود اختصاص داده است.

سنای آمریکا، توافق برای تعلیق سقف بدهی دولت را پس از تصویب در مجلس نمایندگان این کشور تصویب کرد تا مانع نکول دولت شود؛ نکول دولت می‌توانست بازارهای مالی را تکان دهد.

فرصت‌های شغلی در آمریکا در ماه می بیش از انتظار افزایش یافت اما تعدیل دستمزدها می‌تواند به بانک مرکزی این کشور اجازه دهد تا افزایش نرخ بهره را در این ماه برای نخستین بار در بیش از یک سال گذشته متوقف کند.

تاجران نفتی در حال رصد نشست 4 ژوئن اوپک پلاس هستند.

اوپک پلاس که متشکل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام و هم‌پیمانانش نظیر روسیه است، حدود 40 درصد نفت خام جهان را تامین می‌کند، این بدان معناست که تصمیم‌گیری این گروه در مورد میزان تولید، تاثیر زیادی بر قیمت نفت دارد.

ائتلاف اوپک‌پلاس در 5 اکتبر سال 2022 میلادی  در سی و سومین نشست وزیران اوپک پلاس تصمیم گرفت تولید خود را 2 میلیون بشکه در روز از ماه نوامبر تا پایان 2023 کاهش دهد؛ این گروه سوم آوریل (چهاردهم فروردین) اعلام کرد، میزان تولید خود را 1.6 میلیون بشکه دیگر کم می‌کند و در مجموع کاهش تولید این گروه به 3.66 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که برابر با 3.7 درصد تقاضا جهانی نفت است.

با این حال، افزایش قیمت ناشی از این کاهش تولید از بین رفت و اکنون نفت خام کمتر از سطح قیمتی پیش از این کاهش تولید معامله می‌شود.

از طرفی رویترز به نقل سه منبع اوپک پلاس مدعی است که این گروه در حال بحث بر سر کاهش بیشتر تولید نفت از میان گزینه‌های احتمالی است.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار گفت: «هیچ‌کس نمی‌خواهد در نشست آخر هفته اوپک پلاس، تولید نفت خام کاهش یابد... تاجران هرگز نباید کاری را که سعودی‌ها انجام خواهند داد و در جلسات اوپک پلاس از آنها استفاده می‌کنند دست کم بگیرند.»

به لحاظ عرضه در آمریکا، بیکر هیوز، بزرگ‌ترین شرکت خدمات نفتی جهان اعلام کرد، شرکت‌های انرژی این کشور در هفته گذشته تعداد دکل‌های فعال نفتی را کاهش دادند که بیشترین کاهش از سپتامبر 2021 و پنجمین هفته متوالی کاهشی به شمار می‌رود.

به نوشته رویترز، شرکت‌های حفاری آمریکا، از ابتدای سال جاری، به دلیل کاهش 11 درصدی قیمت نفت خام آمریکا و کاهش 51 درصدی معاملات آتی گاز طبیعی، ماه‌ها حفاری خود را کاهش داده‌اند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول