اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

یک استاد دانشگاه: مکتب امام مکتب امید و مقاومت است

رییس دانشگاه پیام نور هرمزگان گفت: مکتب امام برآمده از اندیشه عاشورایی و امیدبخش و هویت آفرین است که ملت ها را به مقاومت و عزت طلبی می خواند.

یک استاد دانشگاه: مکتب امام مکتب امید و مقاومت است

منصور فرهادی رییس دانشگاه پیام نور هرمزگان صبح امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس به بیان و بررسی ابعاد معرفتی اندیشه امام راحل (ره) پرداخت و تأکید کرد: مکتب امام خمینی (ره) مکتب امید و مقاومت است و این مکتب برآمده از مکتب حسینی و تداوم اعتقاد راستین بر ظهور حضرت عصر (عج) استوار گردیده است.

این گفت و گو را در ادامه می خوانید.

فارس: در آستانه 14 و 15 خردادماه قرار داریم. این ایام فرصتی برای بازخوانی اندیشه امام راحل بشمار می رود. به نظر شما پرداختن به مبانی فکری امام راحل تا چه میزان در تداوم انقلاب اسلامی موثر است و چه دستاوردهایی بدنبال دارد؟

منصور فرهادی: امام خمینی (ره) معمار کبیر انقلاب اسلامی است و سنگ بنای انقلاب اسلامی را در قیام 15 خرداد 1342 قرار داد و باور او در عزت بخشی به ملت ایران و مسملمان بود. او با پشتوانه ملت ایران به جنگ استعمار و استکبار رفت و لذا مردم در جهان بینی امام راحل نقش محوری و کلیدی دارند و می بینیم که نگاه او به این نقش محوری همواره پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز ادامه داشت و او باور به نقش مردم در تعیین سرنوشت خود که همانا در قرآن کریم نیز آمده، داشت و لذا دیدیم که چون کلام او یک کلام الهی و برآمده از آموزه های اسلامی بود، بر جان ها نشست و در حالی که تمامی قدرت های مادی دنیا برای شکست انقلاب اسلامی به صحنه آمده بودند اما این انقلاب پیروز شد و پس از آن نیز با وجود تمام دشمنی ها، ادامه یافته است.

رجوع به افکار و آرا و اندیشه های امام راحل می تواند برای تداوم انقلاب اسلامی و تداوم ارزش های آن نیز بسیار موثر باشد و راه درست را پیش روی همه ما قرار دهد. راهی که مبتی بر خردورزی، حکمت، عقلانیت و تبعیت از رهبری معظم انقلاب اسلامی است و راه عبور از بحران های مختلف را نیز به خوبی به ما نشان داده است.

فارس: اصلی ترین مبانی منظومه فکری امام راحل چیست و چه بخش هایی را در بر می گیرد؟

منصور فرهادی: مکتب امام راحل تداوم مکتب حسینی است و لذا امام راحل ما به خوبی با شناخت دقیق ابعاد مکتب حسینی که مبتنی بر عزت آفرینی برای مسلمین و مبارزه با ظالم است، مکتب خویش را پیش برد. امام روح جمهوری اسلامی است و آنچه او برای کشورمان و ملت های مسلمان رقم زد، همگی بر پایه فکر، اندیشه عمیق، ایمان الهی و هوشیاری در برابر تهدیداتی بود که امام سر راه کشورمان و سر راه جوامع اسلامی می دید. امام در زمینه اداره بهینه کشور، استوار کردن امور بر پایه اراده ملی، ضرورت آگاهی بخشی به جامعه در زمینه برنامه ریزی های دشمنان برای آینده ملل مسلمان و رساندن ملت ایران به قله پیشرفت و توسعه و عزت و اقتدار هر کدام مبانی دقیقی را تدوین ساختند که بازخوانی و بررسی آن برای نسل جوان جامعه امروز بسیار ضروری است.

فارس: امام رهبری بزرگ ترین انقلاب تاریخ انقلاب ها را بر عهده گرفت و آن را به پیروزی رساند. اصلی ترین علل پیروزی انقلاب اسلامی به نظر شما چیست؟

منصور فرهادی: در چند دهه اخیر انقلاب های متعددی در جهان رقم خورده است و در حالی که مردم در رقم زدن آن انقلاب ها نقش کلیدی و محوری داشتند و با جان و مال خودشان آنها را به پیروزی رساندند اما مردم پس از پیروزی کنار زده شدند و عملا نتوانستند در انقلابی که خودشان رقم زده بودند، حضور و شرکت داشته باشند و نتیجه هم این شد که آن انقلاب ها به سرعت از مسیر اولیه و مردمی خودشان منحرف شدند و نمونه آن را در انقلاب کبیر فرانسه دیدیم که باز هم سلطنت بعد از مدتی دوباره بازگشت و همان هایی که مردم انقلاب کرده بودند، به امور بازگشتند اما در انقلاب اسلامی، مردم پس از انقلاب با تمام وجود پای کار بودند و پای کار ماندند و مردم کنار زده نشدند و در کمتر 50 روز بعد از انقلاب، رفراندوم سراسری برگزار و مردم نوع حکومت را انتخاب کردند و مرتب انتخابات مختلف پس از آن با رجوع به آرای مردم و در آزادی کامل برگزار شد و تا به امروز نیز نزدیک 50 انتخابات در کشورمان داشته ایم که همگی این ها نشانه حضور مردم و مراجعه حکومت به آرای مردم بود و این برآمده از مبانی انقلابی امام بود که هنوز جریان دارد. 

پس به جرات می توان گفت که مردم و معنویت و رهبری های امام رمز پیروزی انقلاب اسلامی بوده است و تداوم انقلاب نیز با همین اصول میسر بوده است.

فارس: نقش رهبری در پیروزی انقلاب اسلامی چه بود؟ 

منصور فرهادی: انقلاب را مردم ما با جانفشانی و فداکاری و شهید دادن و ایثار کردن به پیروزی رساندند اما نقش رهبری یک نقش تعیین کننده بود. این رهبری امام خمینی بود که با اتکای به خدای متعال با دل مطمئن و شخصیت پولادین و زبان نافذ توانست میلیون ها انسان را وارد میدان کرده و یاس و ناامیدی را از ملت ایران دور کند و جهت حرکت را تعیین کرد و توانست مردم را متحد و منسجم به پیش ببرد و انقلاب را به پیروزی برساند. این کار بزرگ محصول همبستگی امام و مردم بود. در تداوم انقلاب اسلامی نیز نقش امام راحل و نقش رهبری معظم انقلاب اسلامی نیز این نقش همچنان تداوم داشته است.

فارس: امام باور ویژه ای به نقش آفرینی مردم در رقم زدن انقلاب و تداوم آن داشت. 

منصور فرهادی: دقیقا به همین صورت است. امام در هر مرحله ای از انقلاب همواره بر نقش آفرینی مردم تأکید داشتند. از آغاز این مبارزه در 15 خرداد 1342 تا 22 بهمن 57 و سپس تا تعیین مبانی ویژه ای برای تداوم انقلاب اسلامی نیز، مردم جایگاه ویژه ای برای امام راحل داشتند و البته این نگاه در اندیشه های رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز جاری است. امام در پیروزی انقلاب، مبارزه با ضد انقلاب مانند موضوع پاوه، در دفاع مقدس و حتی راه تداوم انقلاب اسلامی بعد از خودشان را نیز به طور دقیق مشخص کردند و در این منظومه فکری، مردم نقش محوری داشته اند. پرهیزکاری، پاک بودن، اهل تقوا، معنویت ویژه امام راحل سبب می شد تا کلام ایشان در جامعه نافذ باشد و این تبعیت مردم از کلام امام راحل بدلیل ارتباط معنوی او با خدای متعال بود.

فارس: امام تا چه میزان بر جریان ها و گروههای مبارز و استکبار ستیز منطقه و جهان اثرگذاری داشتند؟

منصور فرهادی: امام جریانی از بیداری را رقم زدند که در تضاد با منافع مستکبرین و استعمارگران بود و به همین دلیل بسیاری از جریان های مقاومت در منطقه و جریان های استکبار ستیز دنیا، از پیروزی ملت ایران و آرمان هایی که ملت ایران برای خویش تعریف کرده استقبال کردند و اگر چه دشمن تلاش کرد تا با تحمیل مستمر فشارها و جنگ ها و درگیری های مختلف بر علیه ملت ایران، این جریان را کند و یا الگوگیری از آن را متوقف کند اما این راه پرنور با قدرت به پیش می رود و ما امروز پس از 4 دهه، ثمرات مختلف اثرگذاری انقلاب اسلامی را بر جریان مقاومت در منطقه به خوبی مشاهده می کنیم. امروز بحمد الله جمهوری اسلامی ایران توانسته در دنیا با اقتدار ویژه ای در معادلات متعدد، نقش محوری ایفا کند و در شرایطی که تمامی مستکبران جمع شده بودند تا با تحمیل داعش، معادلات منطقه را بر هم بریزند، این ملت مقتدر ایران بود که توانست با رهبری های حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و مجاهدت های شهدای مدافع حرم، نگذارد که مستکبران برای منطقه ما ناامنی و غده سرطانی دیگری را بوجود بیاورند و این ها را مدیون مکتب امام راحل در احیای اندیشه مقاومت و ایستادگی مبتنی بر آزادی و عزت طلبی ملت مان هستیم.

فارس: پس از رحلت امام راحل چه وظایف و مسؤولیت هایی بر عهده ما برای تداوم راه اوست؟

منصور فرهادی: امام خمینی به معنای واقعی کلمه اهل مأیوس شدن نبود. ایشان در سخت روزهای انقلاب و در روزهای ترور و شهادت های دسته جمعی و فردی ذره ای مأیوس نشدند. از طرف دیگر ایشان با مردم بشدت صادق بودند و به وعده و عهد خود پای بند بودند و یک الگوی تمام عیار از نظم، ایمان، اهل حکمت و توکل بودند و اینها همه صفات ارزشمندی است که ما می توانیم از این شخصیت ممتاز درس بگیریم و در زندگی فردی و اجتماعی خودمان بکار بگیریم. مسؤولان ما این ویژگی ها را می توانند در تمامی اجزای کاری خودشان بکار بگیرند. امام خمینی (ره) اهل امید و ایمان بود و همیشه به مدد خدای متعال ایمان داشت و ما این را در پیروزی های دفاع مقدس و در فراز و فرودهای مختلف نظام جمهوری اسلامی در دوران حیات ایشان شاهد بودیم. 

همه ما باید انقلاب اسلامی را ودیعه الهی بدانیم و نسبت به خون پاک و مطهر شهدا که برای این میهن اسلامی مان نثار شده احساس مسؤولیت کنیم. این میراثی است که امام راحل و شهدا و مردم عزیز کشورمان برای نسل ما و نسل های آینده به جای نهاده اند و باید از آن پاسداری کنیم.

پایان پیام/

 
 
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول