اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

وضعیت فاجعه‌بار سودان در سایه فقر 80 درصدی و تعطیلی 67 درصد بیمارستان‌ها

تداوم جنگ در سودان نرخ فقر در این کشور را به 80 درصد افزایش داده در شرایطی که وضعیت معیشت و بهداشت مردم فاجعه بار شده است.

وضعیت فاجعه‌بار سودان در سایه فقر 80 درصدی و تعطیلی 67 درصد بیمارستان‌ها

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، جنگ سودان اثرات فاجعه باری را بر بخش‌های مختلف اقتصادی و معیشتی مردم این کشور گذاشته است و میلیون‌ها نفر از مردم فقیر سودان در گیر و دار درگیری‌های نظامی جاری طی یک ماه اخیر در سودان گرفتار شده‌اند.

به گزارش الجزیره، عصر دیروز پنجشنبه، عربستان سعودی و آمریکا از تعلیق مذاکرات جده میان طرف‌های درگیر در سودان، در نتیجه نقض فاحش و مکرر آتش‌بس خبر دادند.

منابع خبری می‌گویند با از سرگیری درگیری‌ها در خارطوم، پایتخت سودان طی دیروز تاکنون دستکم ۱۸ نفر کشته و 100 نفر دیگر زخمی شدند.

 

به گفته مردم سودان طرف‌های نظامی درگیر در این کشور  پول و ثروت کشور را به قیمت معیشت شهروندان آن تباه کرده‌اند، به ویژه  که بر اساس داده‌های رسمی، تعداد فقرا در سودان به بیش از ۲۰ میلیون نفر رسیده است.

بخش زیادی از مخارج عمومی دولت سودان صرف درگیری‌هایی شده که بحران‌های اقتصادی و معیشتی این کشور را تشدید کرده است و بنا به تاکید ناظران دلیل عدم توسعه در سودان نیز هزینه‌های بیش از حد برای درگیری‌های مسلحانه است که منجر به فقیر شدن شهروندان شده است.

بابکر توفیق، یک کارشناس راهبردی می‌گوید، پیامدهای جنگ کنونی خطر جدیدی را در همه سطوح ایجاد می‌کند، به طوری که بیش از  3 میلیون کارگر روز مزدی به فقر افتاده‌اند، علاوه بر کسانی که از کارخانجات، شرکت‌ها و سایر موسسات اخراج شده‌اند و  یکی از بارزترین پیامدهای این جنگ، توقف تجارت و خرید و فروش در بازارهاست که موجب بیکاری تعداد بیش‌تری شده است.

قطعی آب و برق افزون بر گرانی و کمبود کالاهای اساسی

به گفته مردم خارطوم، پایتخت سودان با وجود ابتکارهای اجتماعی که برای کمک به شهروندان از چند روز پیش در این شهر آغاز شده است، اما اکثر ساکنان خارطوم اکنون از کمبود کالاهای اساسی به دلیل جنگ رنج می‌برند.

به نوشته العربی الجدید، بحران معیشتی خارطوم به تدریج سایر استان‌های سودان را که شاهد موج  بزرگ آوارگی مردم بودند، نیز تحت تأثیر قرار داده است؛ به ویژه استان‌های الجزیره، النیل الابیض، نهر النیل و کردوان شمالی که شاهد افزایش قابل توجه قیمت کالاها و کمبود سایر کالاها بوده است.

عیسی احمد، یک تاجر اهل استان جزیره سودان می‌گوید که اثرات جنگ پس از قطع شدن آب و قطعی‌های مکرر و طولانی مدت برق در این استان ظاهر شده است.

اهالی استان کردفان شمالی نیز می‌گویند که بحران سوخت با توجه به ادامه جنگ خارطوم بحران ساز شده است  و سطوح تورم که در دوره‌های قبلی از ۳۰۰ درصد فراتر رفته بود در فوریه به ۶۳ درصد کاهش یافته اما همچنان مردم را در فشار سنگینی نگاه داشته است.

به گفته ناظران سودان طی سال‌های گذشته از نرخ بالای فقر و بیکاری بدون دخالت دولت برای کاهش شدت آن رنج می‌برده و حالا جنگ بیشتر سودانی‌ها را به سمت فقر سوق داده است.

نرخ 80 درصدی فقر

نرخ فقر در سودان پس از آغاز درگیری نظامی در سودان در پانزدهم آوریل گذشته و در پی توقف بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و تخریب تاسیسات حیاتی به ۸۰ درصد افزایش یافته است، در شرایطی که بخش بزرگی از جمعیت سودان در خارطوم متمرکز هستند و جمعیت این شهر حدود ۱۵ میلیون نفر از کل جمعیت حدود ۴۵ میلیون نفری سودان است.

از سوی دیگر، دولت سودان همچنان در آمارهای رسمی خود بر نرخ فقر در حدود ۴۶.۵ درصد تکیه دارد. اقتصاددانان بر این باورند که سیاست‌های دولت خارطوم نادرست است و بسیاری از شهروندان را به مرحله دشوار معیشتی سوق داده است که گذر از آن در آینده نزدیک دشوار است.

عبدالوهاب جمعه، تحلیلگر اقتصادی نیز می‌گوید، همه کسانی که از جنگ در خارطوم گریخته‌اند و آنهایی هم که باقی مانده‌اند فقیر تلقی می‌شوند و نیاز به حمایت دارند، زیرا ناخواسته شغل و کار خود را از دست داده‌اند.

در ۲۴ ساعت گذشته خدمات ضروری مانند برق، آب و اینترنت تقریبا در مناطق درگیری کاملا قطع شده است. صف‌های طولانی در مقابل نانوایی‌ها و مغازه‌های فروش زغال چوب طبیعی به دلیل نبود گاز پخت و پز دوباره بازگشته است.

لیلی ابراهیم یک شهروند سودانی به پایگاه خبری العین می‌گوید: گاز پخت و پز از زمان شروع جنگ در ۱۵ آوریل(۲۶ فروردین) وجود نداشت و حتی در بازار سیاه هم موجود نیست، بنابراین برای تهیه غذای روزانه به زغال سنگ متوسل شده‌ایم.

این شهروند سودانی تاکید کرد: وضعیت بسیار بد است و ما تمام پس‌اندازهای مالی خود را خرج کرده‌ایم و فقط از خداوند کمک می‌خواهیم.

*وضعیت فاجعه بار بهداشتی

امیر بابکر نویسنده  وتحلیلگر سیاسی سودان می‌گوید: نقض آتش‌بس از سوی طرف‌های درگیر در سودان مانعی بر سر راه هرگونه اقدام بشردوستانه به‌ویژه تحویل غذا و دارو است و امیدواریم تحریم‌های تازه آمریکا تا زمان امضای توافق آتش‌بس دائمی، عامل فشار بر طرفین باشد.

با ادامه وضعیت فاجعه بار بهداشتی در سودان، بیماران به دنبال درمان همچنان به مراکز دیگر استان‌ها در سراسر سودان سفر می‌کنند.

فاروق موسی، یک شهروند اهل خارطوم است که می‌گوید با از کار افتادن بیشتر بیمارستان‌های پایتخت برای درمان به شهر کاستی استان النیل الابیض سفر کرده است.

وی تاکید کرد: اقامت در خارطوم با توجه به ادامه نبردهای روزانه و نبود خدمات ضروری مانند برق، آب و دارو خطر بزرگی است.

بر اساس گزارش سندیکای پزشکان سودان، ۶۷ درصد از بیمارستان‌های مجاور مناطق درگیری، تعطیل هستند و از ۸۹ بیمارستان اصلی در خارطوم و دیگر استان‌ها ۶۰ بیمارستان اصلا خدمات ارائه نمی‌دهند و ۲۹ بیمارستان هم خدمات کلی یا جزیی فقط شامل خدمات اولیه ارائه می‌دهند و آنها هم به دلیل کمبود پرسنل درمان، تجهیزات پزشکی، جریان برق و شبکه آب در معرض تعطیلی هستند.

این اتحادیه غیردولتی در بیانیه‌ای اعلام کرد که  تمامی مراکز بهداشتی و درمانی در شهر الجنینه در دارفور غربی سودان همچنان از کار افتاده است و  محتویات داروخانه مرکزی، اقامتگاه پزشکان و ادارات هلال احمر آنجا به کل غارت شده است.

در این بیانیه همچنین اشاره شده است که ۱۷ بیمارستان در جریان درگیری‌ها این مدت، بمباران شده و ۲۱ بیمارستان دیگر از ابتدای جنگ به اجبار تخلیه شده است، در حالی که ۱۱ آمبولانس مورد حمله نیروهای نظامی قرار گرفته اند و به بقیه برای انتقال بیماران و رساندن کمک‌ها اجازه عبور داده نشده‌اند.

ادامه موج آوارگی

روند مهاجرت شهروندان از خانه‌های خود در خارطوم به استان‌های دیگر ادامه دارد، گروه‌های بزرگی از خانواده‌ها از دیروز از وحشت صدای شلیک تیر و گلوله توپخانه‌های طرف‌های درگیر در مسیر مهاجرت به استان‌های الجزیره در مرکز سودان، نهر النیل و نهر الشمالیه در شمال و البحر الاحمر و کسلا و القضارف در شرق این کشور هستند.

سازمان ملل می‌گوید درگیری‌ها در سودان تاکنون باعث کشته شدن صدها نفر، آواره شدن بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر در داخل سودان و فرار 400 هزار نفر به کشورهای همسایه شده است.

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول