اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

تراز آبی دریاچه ارومیه در هاله‌ای از ابهام+فیلم

با افتتاح تونل کانی‎سیب و انتقال آب به دریاچه ارومیه، درباره سطح تراز دریاچه و موفق بودن این طرح نکات مختلفی مطرح و آمارهای متناقضی در این زمینه ارائه می‌شود.

تراز آبی  دریاچه ارومیه در هاله‌ای از ابهام+فیلم

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، دریاچه ارومیه دومین دریاچه بزرگ شور جهان است که در سال‌های اخیر با مشکل کاهش سطح آب و خشکسالی روبرو شده این خشکسالی به دلیل  عدم تخصیص حق آبه دریاچه از سدهای حوزه آبریز و کشاورزی آب‌بر است، به خاطر همین موضوع ستاد احیا دریاچه ارمیه تصمیم گرفت که با انتقال آب از تونل کانی‌سیب این دریاچه را احیا کند بعد  از انتقال آب در سال گذشته ادعا شد که وضعیت دریاچه بهتر شده است.در گزارشی که رسانه ملی  در تاریخ  ۳ خرداد ۱۴۰۲ به افزایش سطح  تراز دریاچه ارومیه نسبت به ابتدای سال آبی  یعنی  اول مهر ۱۴۰۱ به میزان ۲۹ سانتیمتر اشاره کرد و اعلام  شد که تراز آب به بیش از ۱۲۷۰ متر رسیده است، عمق آب هم در این شرایط افزایش پیدا کرده  و ۶ سانتیمتر نسبت به سال قبل بیشتر شده است. در این گزارش علت این امر بهره‌برداری از تونل کانی‌سیب و بارشهای بهاری عنوان شده است . این گزارش صدا و سیما نشان میدهد که وضعیت آب دریاچه ارومیه مطلوب است.

 

                                                                                                              گزارش صدا و سیما از افزایش آب دریاچه ارومیه

محمد درویش فعال محیط زیست درباره این موضوع در گفتگو با خبرنگار محیط‌زیست فارس گفت: تراز آبی دریاچه ارومیه  را نسبت به ابتدای سال آبی جاری مطرح می‌کنند و ادعا دارند که بهتر شده است، این موضوع کاملاً طبیعی است چون ابتدای سال آبی پایان گرما و کاهش مصرف کشاورزی است، همیشه تراز دریاچه ارومیه در اول مهر در کمترین حالت خود است، اگر قرار بر مقایسه باشد باید دو زمان یکسان را مقایسه کنیم .

وی ادامه داد:  باید  تراز دریاچه را نسبت به سوم خردادسال قبل مقایسه کنیم تا وضعیت تراز را بتوانیم بسنجیم. وقتی با آن زمان مقایسه می‌کنیم منوجه می‌شویم که وضعیت  نسبت به قبل بدتر شده است ، بهتر است با مردم صادقانه رفتار کنیم و تراز واقعی را اعلام کنیم.

درویش گفت: حتی وضعیت تراز آب را  که نسبت به خرداد سال ۱۳۹۱ مقایسه می‌کنیم، قبل از اینکه ستاد احیا دریاچه هزینه‌ای را در این باره انجام دهد، این موضوع نگران کننده است چون این همه این هزینه‌ها قرار بود مصرف را در حوزه آبریزدریاچه ارومیه کاهش بدهد اما نه تنها  مصرف کاهش پیدا نکرده است بلکه امسال سطح کشت چغندر افزایش پیدا کرده و حتی یک کارخانه چغندر قند هم در حوزه آبریز دریاچه ارومیه ایجاد شده است، هنوز ما به صادرات سیب در این حوزه افتخار می‌کنیم که این صادرات، آب مجازی است ، آن هم در حوزه ای که کمبود آب دارد.

تونل انتقال آب در بهترین حالت که کشاورزها از آن آب برداشت نکنند باعث خشک شدن منطقه‌ای برای آباد شدن جای دیگر می‌شود این در حالی است که موتور پمپ‌ها در حال حاضر بر روی  تونل آب گذاشته شده است، باید توسعه‌ای را تعریف کنیم که بتواند متکی به خود  مشکلات  را حل کند. میانگین بارش حوزه آبریز دریاچه ارومیه دو برابر کل ایران است ، بهترین راه این است که به اصولی که ستاد احیا دریاچه ارومیه نوشته شده است، اجراکنیم، باید اقتصادی را تعریف کنیم که آب محور نباشد و سراغ مزیت‌های دیگردریاچه ارومیه برویم که نیاز به آب بیشتر نداشته باشد، مثل انواع گردشگری، ایجاد مزارع خورشیدی و بادی استفاده از مزیت‌های ترانزیتی. این موارد جایگزین میتواند دریاچه را از خطر خشکی نجات دهد.

پایان پیام/
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول