اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

روایتی از ایثار شهری که کربلای ایران نام گرفت

برگزاری مراسم با‌شکوه تشییع پیکر مطهر شهدا در زواره در روز ۱۱ خرداد ۱۳۶۱ سبب شد این روز برای همیشه در تاریخ زواره ثبت و به نام روز حماسه و ایثار و شهادت مردم زواره نامگذاری و ماندگار شود.

روایتی از ایثار شهری که کربلای ایران نام گرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مردم ایران زمین سال‌هاست در پاسداری از خاک این مرز و بوم با واژه‌های شهید و شهادت آشنا هستند واژه‌های مقدسی که همیشه مورد احترام این مردم بوده و است. با گذشت سال‌ها از دوران دفاع مقدس هنوز مردم ایران با برپایی یادواره و کنگره شهدا و حضور گرم و پرشور در این مراسم یاد و خاطره قهرمانان این مرز و بوم را گرامی می‌دارند و بر پاسداشت راه و نام این جاودانگان همیشه تاریخ تاکید می‌کنند.

آخرین ماه از اولین فصل سال برای مردم زواره یادآور رشادت و از خودگذشتگی فرزندان این دیار در حفظ و حراست از خاک کشورمان ایران است. ماهی که در آن مردم این شهر پیکر پاک و مطهر ۳۶ فرزند این دیار را بر دوش خود تشییع کردند تا این روز را در تاریخ شهرشان ماندگار سازند.

این روزها شهر تاریخی و شهید پرور زواره حال و هوای دیگری دارد مردم این شهر به ویژه جوانان یک هفته‌ای است که روزانه با برپایی محفلی با عنوان آبروی محله و مزین کردن محلات شهر با عکس شهدای عملیات بیت المقدس هر محله و توزیع شربت و پذیرایی یاد و خاطره شهدای محله خود را گرامی می‌دارند.

آنان با برپایی برنامه آبروی محله که با مشارکت و استقبال گستره مردم همراه بوده است خود را برای برگزاری یادواره شهدای عملیات بیت المقدس زواره پس از ۴۱ سال آماده می‌کنند.

عملیات بزرگ بیت المقدس در تاریخ دهم اردیبهشت سال ۱۳۶۱ با رمز یا علی بن ابی طالب علیه‌السّلام آغاز شد و تا چهارم خرداد همان سال ادامه داشت. این عملیات در جبهه‌های جنوب (جنوب اهواز و شمال خرمشهر) در قسمتی حدود ۵۴۰۰ کیلومتر مربع با هدف آزادسازی خرمشهر برگزار شد.

به همین دلیل بود که اوایل اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۱ در ادامه اعزام رزمندگان زواره‌ای به جبهه‌ها، ۶۲ رزمنده زواره‌ای با بدرقه پدران و مادران خود و مردم شهید پرور زواره از مقابل پایگاه بسیج این شهر عازم جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شدند.

با انتقال رزمندگان زواره ای به شهر اصفهان، آنان با هواپیما از پایگاه هشتم شکاری اصفهان به پایگاه هوایی امیدیه درآغاجاری منتقل شده و سپس از آنجا با هلیکوپتر به شهرک دارخوین مقر لشکر ۱۴ امام حسین علیه السلام برده شده و بلافاصله برای حضور در عملیات به سلاح و تجهیزات نظامی مجهز شدند.

شهدای زواره؛ قهرمانان و فداکاران فوق‌العاده

رزمندگان زواره‌ای در یکی از گردان‌های تیپ ۲۵ کربلا به فرماندهی حاج مرتضی قربانی برای ادامه عملیات بیت‌المقدس برای آزاد سازی خرمشهر سازماندهی شدند.

سردار مرتضی قربانی مشاور فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن گرامیداشت یاد شهدای عملیات بیت المقدس در گفتگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: این‌ها واقعا مردانه جنگیدند و به نظر من شاه‌راه اصلی آزادسازی خرمشهر در همین قسمتی بود که لشکر ۲۵ کربلا و تیپ ۵۵ هوابرد عمل کردند. این لشکر و تیپ با حمایت نیروی هوایی و هوانیروز قهرمان با گرفتن گلوگاه دشمن باعث شدند که نفس ارتش بعث در خرمشهر قطع شود. ما گلوی ارتش بعث عراق را گرفته بودیم که باعث شد دست و پای دشمن در خرمشهر از کار بیفتد و قطع شود و پای او به خرمشهر نرسد.

وی با مرور خاطرات خود از آن دوران افزود: لشکر ویژه کربلا در عملیات بیت المقدس در سه مرحله شامل مرحله اول عبور از رودخانه و تصرف جاده خرمشهر به اهواز مرحله دوم روز ۱۷ اردیبهشت تصرف مرز جمهوری اسلامی ایران و در شب دوم خرداد ۶۱ در شلمچه ماموریت جناح سمت راست تامین مرز و بستن جاده بصره به خرمشهر و قطع ارتباط رژیم بعث عراق را با خرمشهر داشت.

مشاور فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: لشکر کربلا با موفقیت ماموریت خود را انجام داد و نهایتاً در شب دوم خرداد شهدای عزیز زواره و اردستان این قهرمانان عزیز و سردار شهید زائری همه با فداکاری فوق‌العاده‌ای که داشتند توانستند گلوگاه ارتش عراق را از سمت بصره به خرمشهر ببندند و ارتش عراق را خفه کنند.

وی گفت: ان شاءالله شرح کامل عملیات را پنج شنبه شب در یادواره شهدای عملیات بیت المقدس در زواره تقدیم خواهم کرد.

 

حاج رضا هادی طحان از جانبازان دفاع مقدس و برادر شهید جواد هادی طحان از شهدای عملیات بیت المقدس گفت: در شامگاه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۳۶۱ گردان رزمندگان زواره‌ای به محاصره دشمن در می‌آید و پس از مقاومت جانانه تا آخرین گلوله و آخرین نفس، بسیاری از رزمندگان آن گردان به شهادت رسیده و تعدادی هم توسط نیروهای دشمن به اسارت در آمدند و تعدادی هم مجروح شدند.

وی ادامه داد: براساس اطلاعات دریافتی از منطقه عملیاتی مشخص شد که تعداد ۸ نفر از بچه‌های رزمنده زواره اسیر و تعداد زیادی نیز شهید شده‌اند اما کسی نمی‌دانست که این عزیزان کجا و در چه وضعیتی قرار دارند.

هادی طحان عنوان کرد: جنازه مطهر شهدا همچنان بر روی زمین شلمچه افتاده، تعدادی از مسؤولین شهر و منطقه جهت روشن شدن وضعیت رزمندگان به منطقه عملیاتی رفتند گروهی به سرپرستی سردار حاج حسین رضایی زواره‌ای از فرماندهان لشکر ۱۴ امام حسین (ع) و از همرزمان شهید حاج حسین خرازی  شب‌ها وارد منطقه شلمچه جایی که پیکر مطهر شهیدان روی زمین افتاده بود شده و برای انتقال پیکرهای نورانی شهدا به پشت جبهه تلاش کردند. کار انتقال پیکر شهدا سخت است تا این که سوم خرداد ۱۳۶۱ فرا می رسد و رزمندگان اسلام موفق شدند خرمشهر را از اشغال نیروهای دشمن خارج و آزاد نمایند.

جانبازان دفاع مقدس گفت: با آزادسازی خرمشهر و منطقه کار انتقال پیکرهای شهدا به پشت جبهه شدت بیشتری گرفت و تمامی ۳۶ پیکر مطهر شهداء زواره به همراه پیکر نه شهید دیگر از منطقه اردستان جمعاً ۴۵ شهید به ستاد معراج شهدای جنوب مستقر در اول جاده اهواز-خرمشهر ساختمان سپنتا منتقل و آماده انتقال به اصفهان شد.

پایان ۲۲ روز چشم انتظاری

وی افزود: سرانجام پس از ۲۲ روز فراق و دوری و ۲۲ روز چشم انتظاری روز ۱۱ خرداد ۱۳۶۱ فرا می رسد و شهر زواره به بوی۳۶ تابوت حامل پیکرهای مطهر شهدا  و راست‌قامت جاودانه تاریخ معطر شد.

هادی طحان بیان کرد: با ورود پیکر مطهر این شهیدان به شهر زواره، به یک باره در شهر غوغایی به پا شد و شهر بوی کربلا به خود گرفت و نوای مداحی سید قاسم موسوی‌قهار در شهر طنین افکند که زواره شهر کوچکی زایران، یه شهر کوچک این همه شهیدان، این شهر گشته کربلای ایران و ....

 

 

روزی که هم عکس گرفتم و هم گریه کردم

علی سازی تنها عکاس زواره‌ای مراسم تشییع پیکر مطهر ۳۶ شهید زواره در روز ۱۱ خرداد ۱۳۶۱ در گفتگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: در آن روز عکاس بودم و برادر همسرم هم شهید شده بود هم گریه کردم هم عکس می‌گرفتم.

وی ادامه داد: در آن روز علاوه بر عکاسی با دوربین همچنین عکس شهدا را برای قرار دادن در جلو مراسم تشییع  بر روی پارچه کشیدم.

سازی با بیان اینکه در مسیر ۳ کیلومتری تشییع پیکر مطهر شهدا از محله سرآسیاب تا گلزار شهدای زواره عکاسی کردم از سرنوشت فیلم ها و عکس هایش گفت:  پس از جمع آوری شغل عکاسی همه فیلم و عکس‌ها را به بنیاد شهید تحویل دادم.

جای خالی پدران ومادران شهدا

مردم زواره در حالی قرار است پنج شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ چهل و یکمین یادواره ۳۶ شهید عملیات بیت المقدس این شهر را برگزار کنند که شمار زیادی از پدران و مادران این شهیدان در این سال‌ها به فرزندان شهیدشان پیوسته‌اند.

برگزاری مراسم با‌شکوه تشییع پیکر مطهر شهدا در زواره در روز ۱۱ خرداد ۱۳۶۱  سبب شد این روز برای همیشه در تاریخ زواره ثبت و  به نام روز حماسه و ایثار و شهادت مردم زواره نام‌گذاری و ماندگار شود.

پایان/۳۸۱۳/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول