اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

ممنوعیت ساخت و ساز در حریم آثار تاریخی کرمانشاه؛ راه‌حل چیست؟

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی دارد که در عرصه بیش از ۷۰۰ محوطه تاریخی آن ساخت و ساز صورت گرفته است.

ممنوعیت ساخت و ساز در حریم آثار تاریخی کرمانشاه؛ راه‌حل چیست؟

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، تعدادی از روستای‌های بخش کوزران شهرستان کرمانشاه در محدوده میراث فرهنگی واقع هستند که قصد ساخت و ساز دارند و متقاضی ساخت در محدوده میراث هستند.

در سال ۹۶ و بحران زلزله در بخش کوزران، ساخت و ساز در روستای‌های دارای میراث بلامانع شد، تعدادی از روستاهای منطقه دست به ساخت و ساز زدند، اما الان میراث مانع ساخت و ساز شده، بخشدار کوزران خواستار تعامل و همکاری بیشتر میراث فرهنگی برای بازسازی و مقاوم‌سازی منازل مسکونی روستایی ناایمن این بخش در محدوه میراث فرهنگی شده است.

بخشدار کوزارن و با اشاره به وجود بافت فرسوده در این بخش، می‌گوید: بسیاری از این سازه‌های ناایمن است و امکان دارد با هر حادثه غیرمنتظره از قبیل زلرله و تندباد سبب آسیب جدی و تلفات شود، لذا میراث فرهنگی می‌تواند با همکاری و اتخاذ تدابیر لازم به صاحبان بافت فرسوده اجازه ساخت و ساز دهد.

داریوش فرمانی، سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه در پاسخ به این درخواست، اظهار کرد: استان کرمانشاه بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی دارد که در عرصه بیش از ۷۰۰ محوطه تاریخی آن ساخت و ساز صورت گرفته است.

وی ادامه داد: تملک تعداد املاک مسکونی که در عرصه آثار تاریخی از گذشته ساخته شده برای وزرت میراث فرهنگی امکان‌پذیر نیست؛ در چنین مواردی معمولا در حد مقاوم‌سازی و رفع خطر به صاحبان منازل مسکونی مجوز داده می‌شود ولی در خصوص پی‌کنی و ساخت و ساز جدید مجوزی داده نمی‌شود.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه در توضیح تدابیر صورت گرفته برای ساخت و ساز در روستاهای واقع در محوطه تاریخی، اظهار کرد: به بخشداری‌ها پیشنهاد دادیم که با هماهنگی بنیاد مسکن زمین‌هایی را به طرح هادی روستا الحاق کنند تا ساخت و ساز جدید در آنجا انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: در زمان زلزله و شرایط اضطراری بحث جایگزینی زمین و تملک آن امکان نبود به آن‌هایی که در محوطه بوده به صورت درجاسازی اجازه ساخت و ساز داده شد، اما برای حفظ آثار تاریخی زمین‌هایی به طرح هادی روستا الحاق شود و یا راه و شهرسازی می‌تواند با واگذاری زمین برای کسانی که در عرصه تاریخی ساخت و ساز دارند، مشکل را حل کند.

پایان پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول