اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

نظام هزار ساله تقسیم سنتی آب کشاورزی در سمنان

نظام تقسیم سنتی آب در سمنان به حدود هزار سال پیش باز می‌گردد و شیخ علاءالدوله سمنانی از سران ایلخانی ساماندهی و مهندسی این تقسیم را انجام داد.

نظام هزار ساله تقسیم سنتی آب کشاورزی در سمنان

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، دانشجویان دانشکده گردشگری دانشگاه سمنان در بازدیدی چندساعته با نظام تقسیم آب برای آبیاری زمین‌های کشاورزی در سمنان آشنا شدند.

عبدالمحمد کاشیان، رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه سمنان اظهار کرد: در این بازدید، حدود ۴۰ نفر از دانشجویان رشته مدیریت گردشگری این دانشکده با نظام سنتی تقسیم آب در شهر سمنان که قدمتی بیش از یک هزار سال دارد و از قرن‌ها پیش تاکنون رایج و مورد استفاده بوده است، آشنا شدند.

وی با بیان اینکه دانشجویان رشته مدیریت گردشگری مبلغان خوبی برای شناساندن فرهنگ‌های سنتی به مردم سایر شهرها هستند، افزود: این بازدید نیز با هدف آشنایی دانشجویان و معرفی نظام سنتی تقسیم آب در سمنان به مردم سایر شهرها و استان‌های کشور به واسطه موقعیت شغلی و رشته تحصیلی آن‌ها برگزار شد.

به گزارش فارس، نظام تقسیم سنتی آب در سمنان به حدود هزار سال پیش باز می‌گردد و شیخ علاءالدوله سمنانی از سران ایلخانی که سپس از عارفان به نام ایران شد در ۷۰۰ سال پیش ساماندهی و مهندسی این تقسیم را که تا به امروز نیز ادامه دارد انجام داده است.

این نظام تقسیم در سمنان به طور کلی بدین گونه است که آب از رودخانه‌ای به نام گل رودبار از شمال شهر وارد می‌شود و در محلی به نام آب‌پخش‌کن یا پا را به پنج قسمت تقسیم و سپس به ۶ استخر ذخیره آب سرازیر می‌شود که هر کدام نامی دارند و نام‌ها برگرفته از اسامی تاریخی محله‌هایی است که آب وارد آن می‌شود.

همچنین نظام آبیاری در شهر سمنان در سال ۱۳۹۰ با شماره ۴۰۰ در فهرست آثار معنوی ایران ثبت شد و تلاش برای ثبت جهانی آن نیز در جریان است.

شیوه سنتی آبیاری سمنان باعث ایجاد کوچه باغ‌های زیبایی نیز در شهر سمنان شده است و اثراتی از آن در خیابان‌ها و کوچه‌ها به چشم می‌خورد و از آنجا که سمنان دارای گویش باستانی است بسیاری از اسامی کوچه باغ‌ها تحت تأثیر از این گویش از سوی مردم عنوان گذاری شده است.

پایان پیام/۷۴۰۰۷/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول