اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

نبود ساختار منسجم دلیل تزلزل مدیریت باغات شیراز + فیلم

وجود ساختار پراکنده و نبود مدیریت مقتدر عاملی است که مدیریت و حفظ باغات ارزشمند شیراز را با چالش رو به رو کرده است.

نبود ساختار منسجم دلیل تزلزل مدیریت باغات شیراز + فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، هر روز از گوشه و کنار شاهد ساخت و ساز غیر مجاز وتغییر کاربری باغات شیراز، این سرمایه ارزشمند و میراث معنوی شهر شیراز هستیم. 

باغاتی که اگر به همین منوال از حدودشان کسر شود عملا چیزی از اردیبهشت شیراز و باغ‌های باصفایش باقی نخواهد ماند. 

اخیرا فیلم دیگری از ساخت و سازهای گسترده در یکی از باغات شیراز در فضای مجازی منتشر شد که نگرانی‌ها را نسبت به این تغییر کاربری‌ها بیشتر از قبل کرد. 

باوجود اینکه شهردار شیراز در اخرین مصاحبه‌اش با خبرگزاری فارس اذعان کرد که سرش برود اجازه نمی‌دهد یک متر از باغات گروه یک تغییر کاربری پیدا کند لذا خبرگزاری فارس محکم‌تر از قبل پیگیر حفظ و صیانت از باغات خواهد بود. 

 

 

مدیریت از هم گسیخته بلای جان باغات شیراز شده است 

غلامعلی ترابی، عضو مستعفی شورای شهر شیراز مدیریت از هم گسیخته در حوزه باغات را یکی از مهم‌ترین دلایل اتفاقاتی دانست که منجر به تغییر کاربری‌ها شده است. 

وی در گفتگو با فارس اظهار داشت: ستاد آبادگری باغات قدرت کافی برای تصمیم‌گیری ندارد به گونه‌ای که تخلفات را شهرداران مناطق پیگیری می‌کنند، پیگیری تملک‌ها با معاونت مالی است، تصمیمات با معاونت شهرسازی است و همین موضوع سبب می‌شود هر یک مسئولیت را بر گردن دیگری انداخته و ساختار شکننده و ضعیف باشد. 

ترابی با تاکید بر لزوم مدیریت یکپارچه و مقتدر در حوزه حفظ و صیانت از باغات شیراز به عنوان یک سرمایه ارزشمند برای شهر شیراز گفت: در حوزه باغات و تغییر کاربری‌ها مباحث مختلف و متنوعی وجود دارد و معاونت برنامه و بودجه شهرداری جلسات متعددی را برای سامان‌بخشی به این حوزه برگزار کرده است. 

وی با اشاره به لزوم توجه به قوانین بالادستی و اجرای مصوبات کمیسیون معماری و شهرسازی اظهار داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته امیدواریم مدیریت مقتدری توسط شهرداری در حوزه حفظ و صیانت از باغات شکل گیرد تا با اختیار کامل هم در حوزه مدیریت باغات و هم برخورد با تخلفات عمل کند. 

این عضو سابق شورا افزود: حفظ باغ‌های گروه یک و ایجاد باغ‌پارک بزرگ شیراز در محدوده باغات قصردشت برای استفاده عموم مهم‌ترین اقدامی است که باید مدنظر قرار گیرد. 

وی با اشاره به لزوم تفویض اختیار شهرداری به ستاد باغات در حوزه حفظ و تملک باغات گفت: پراکندگی‌های فعلی در حوزه تصمیم‌گیری منجر به ایجاد ساختار ضعیفی شده است که امیدواریم به زودی اصلاح شود. 

ترابی تاکید کرد: امیدواریم با این تصمیم شاهد ایجاد مدیریت یکپارچه‌ای در حوزه باغات باشیم که هم قدرت تصمیم‌گیری داشته باشد و هم نظارت، حفظ، احیا و تملک را به درستی انجام دهد. 

وی در ادامه این گفتگو به اعتبار لازم برای حفظ باغات اشاره کرد و گفت: در بودجه ۱۴۰۲ شهرداری شیراز هزار میلیارد تومان برای حفظ و تملک باغات گروه یک اختصاص داده شده است. 

او گفت: همچنین امسال احداث تصفیه خانه لوکال را برای آبرسانی به باغات در دستور کار داریم که برای این موضوع نیز ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است، ضمن اینکه احداث دو تصفیه‌خانه دیگر در سمت شمال غرب شیراز نیز در دستور کار است. 

به گزارش فارس، اهمیت حفظ و صیانت از باغات شیراز بر کسی پوشیده نیست، لذا مقابله محکم با متخلفان در ساخت و ساز و تغییر کاربری‌های غیر مجاز نیز به اندازه حفظ باغات اهمیت ویژه‌ای دارد. 

از آنجا که کمیسیون ماده ۵ محل اصلی تصمیم‌گیری در حوزه باغات است و دستگاه‌های مختلفی در آن حضور دارند به نظر می‌رسد اعضای این کمیسیون باید با دقت و حساسیت بیشتری در جلسات کمیسیون شرکت کنند تا هر روز شاهد خشکیدن و محو شدن باغ دیگری از پهنه باغات شیرازمان نباشیم.

پایان پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول