اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

میزگرد فارس| روایتی از موفقیت‌ها، چالش‌ها و دغدغه‌های دختران امروز ایران

گفت و گوی صمیمانه پیرامون ظرفیت‌ها، چالش‌ها و جایگاه دختران در کشور با حضور چهار تن از دختران نصف جهان در دفتر خبرگزاری فارس اصفهان برگزار شد تا با توانایی‌ها و ظرفیت‌های دختران نسل حاضر آشنا شویم و به بررسی چالش‌ها و مشکلات و موانع و امکانات حوزه دختران در فضای کنونی کشور بپردازیم.

میزگرد فارس| روایتی از موفقیت‌ها، چالش‌ها و دغدغه‌های دختران امروز ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، تعریف، جایگاه، توانمندی‌ها و افتخار آفرینی‌های زنان و دختران در واقعیت جامعه ایران و تبلیغات فضای مجازی بیگانه، دو امر کاملا متفاوت و متضاد است، به طوری که انسان چشم و گوش بسته در فضای مجازی در مورد زنان و دختران کشور، همانند نیم قرن پیش ایران و حتی پیش از اسلام عربستان متصور می شود.

دختران در ایران اجازه تحصیل، ورزش، حضور اجتماعی و فرهنگی، فعالیت سیاسی، کار اقتصادی و مهم‌تر از همه تفریح ندارند و این تصویر ساخته شده برای مخاطب فضای عریض و طویل مجازی است که به مقیاس دنیای ما، چند سال نوری با واقعیت جامعه ایران اسلامی فاصله دارد.

بهترین شاهدهای مثال ما، وجود دختران نخبه در زمینه‌های گوناگون علمی، فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و... هستند، دختران پیرامون خودمان، در همین مدرسه، دانشگاه و ورزشگاه‌های شهرمان، اگر نگاه کنیم، نصف جهان ما پر است از این نمونه‌ها که دغدغه‌هایشان سال‌های سال با تصویرسازی رسانه‌های مغرض فاصله دارد، دغدغه‌های والا و بالایی که انسان را به حیرت وامی‌دارد، چراکه ما عادت کرده‌ایم مشکلات، موانع پیش‌رو، توانایی‌ها و... دختران را از پشت ویترین پرزرق و برق غیر‌واقعی رسانه‌های دشمن ببینیم.

از همین رو گفت‌وگوی صمیمانه پیرامون ظرفیت‌ها، چالش‌ها و جایگاه دختران در کشور با حضور چهار تن از دختران نصف جهان در دفتر خبرگزاری فارس اصفهان برگزار شد تا اولا با توانایی‌ها و ظرفیت‌های دختران نسل حاضر آشنا شویم و ثانیا به بررسی چالش‌ها و مشکلات و موانع و امکانات حوزه دختران در فضای کنونی کشور بپردازیم.

در این نشست، ستایش دوران، دانش آموز سمپاد(سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان)، فاطمه زهرا فولادگر، دانشجوی دارای مدال طلای المپیاد، مریم سادات رفیعی، دانش آموز برگزیده جشنواره خوارزمی و زینب سلامی دانش آموز ورزشکار اصفهانی همراه ما بودند.

 

 

 

 

 درست ایفا نکردن مسؤولیت‌ها,  چالش پیش روی دختران

 در آغاز این گفت‌وگو کاملا صمیمانه ستایش دوران، دانش آموز سمپاد با بیان تعریف خود از دختر گفت: دختر انسانی است که خداوند برای او شأن خاصی در نظر گرفته و به سبب این شأن و احترام، من به عنوان یک دختر مسلمان از طرف دین اسلام این احترام را دریافت می‌کنم و هیچ زمانی از دختر بودن خودم پیشمان نبودم.

وی ادامه داد: دختر در پیشگاه خداوند و در فرهنگ و دین ما سزاوار احترام است و اتفاقا برنامه‌ای که دین اسلام برای دختران و بانوان ارائه داده برنامه‌ای کامل و بدون نقص است که اگر ما مشکل یا چالشی پیش روی دختران می‌بینیم به کسانی بر می‌گردد که مسؤولیتی در خانواده و جامعه داشته و آن را به درستی ایفا نکرده‌اند.

موانع پیش روی دختران، ساخته ذهن است

در ادامه فاطمه زهرا فولادگر، دانشجوی دارای مدال طلای المپیاد تاکید کرد: ما دخترها از نظر توانایی با پسران تفاوت زیادی نداریم اما نکته قابل توجه، نگاه ویژه فرهنگ ایرانی و دین اسلام به زن است  علیرغم این نگاه ویژه، دختران در ذهن خود موانعی از محدودیت‌ها ساخته‌اند که به خاطر آن از برنامه‌ها عقب‌نشینی می‌کنند به نظر من نباید عقب کشید و همیشه باید به تلاش‌های خود ادامه دهیم.

 

بدون دختر فضای خانه‌ها بی‌روح است؛ دختر یعنی امید و انگیزه

مریم سادات رفیعی، دانش آموز برگزیده جشنواره خوارزمی، شور و هیجان خانه را به حضور دخترها می‌داند و ابراز می‌کند: من به این فکر می‌کردم اگر در خانواده‌ها موجودی به نام دختر نبود چقدر فضای خانه‌ها بی‌روح و بی‌رنگ می‌شد و آن انگیزه سرشار و شیطنت‌های ناب دخترانه چقدر کم‌رنگ بود و شاید هیجانی که به واسطه حضور دختر در خانواده‌ها وجود دارد از بین می‌رفت و تعریف من از دختر بودن امید و انگیزه برای همه اطرافیانش است، دختر با هر محدودیتی سعی می‌کند از هنر و توانایی خود بیشتر و بهتر استفاده کند.

دختر بودن مخالف محدودیت است

 زینب سلامی دانش آموز ورزشکار اصفهانی هم خاطرنشان کرد: از نظر من دختر بودن برخلاف گفته‌ها در جامعه مخالف محدودیت است و همیشه دختران می‌توانند جزو موفق‌ترین‌ها باشند؛ دختران آنقدر توانمند هستند که باوجود هر محدودیتی توانایی انجام هرکاری را که اراده کنند دارند و تنها موردی که همیشه باید به یاد داشته باشند این است که خود را بشناسند در این‌صورت در هر مسیری صددرصد موفق هستند.

دختر یعنی عزیز خدا

فاطمه رضایی خبرنگار میزبان  و جوان فارس با ارائه راهکار رفع محدودیت‌ها تصریح کرد: در تمام مدت زندگی خود وقتی به دختر بودن فکر کردم تنها به یک عبارت رسیدم که دختر یعنی عزیز خدا و امیدوارم تمام دختران جهان به خصوص دختران کشورم تاج بندگی خدا را روی سر خود قرار دهند چرا که با این تاج  محدودیت‌ها با لذت تمام پشت سر گذاشته خواهد شد.

 

علت سرمایه گذاری دشمن بر دختران

حجت الاسلام میثم ریاحی،کارشناس فرهنگی این میزگرد در جمع‌بندی تعریف‌های ارائه شده از دختر اظهار کرد: جنس و تعریف دختر یعنی لطافت، به این معنی که فردی عاطفی است و خیلی زود هم اثر می‌گذارد و هم اثر می‌پذیرد بنابراین بسیار مهم است که بدانیم چقدر می‌توانیم تاثیرگذار باشیم، دقیقا به همین علت دشمن بر وجود دختران سرمایه گذاری می‌کند تا به واسطه این روحیه لطیف به اهداف خود برسد، چرا که می‌داند آسیبی که دختر می‌بیند و آسیبی که می‌زند صدها برابر جنس پسر است.

وی افزود: حتی در حوادث اخیر دشمن دختران و زنان ما را هدف قرار داد چرا که می‌داند لطافت و خصلت تأثیرپذیری و تأثیرگذاری آنان در جامعه بسیار مهم است در حالی که نه تنها اسلام بلکه ایرانی بودن ما برای اثبات نگاه ویژه و متفاوت از کل عالم به دختر واضح است  بر همین اساس یک روز را در کشور به نام روز دختر نامگذاری کرده‌اند تنها، هدف این اقدام تجرد و تعقل در خصوص دختر بودن حضرت معصومه(س) نیست بلکه جمهوری اسلامی ایران با تعیین ولادت حضرت معصومه(س) به نام روز دختر می‌خواهد با نگاهی متفاوت دختر را اثبات کند.

برای آزمون المپیاد اجازه ورود با چادر به سالن امتحان را نداشتم

دوران اذعان کرد: برای آزمون المپیاد به من اجازه ورود با چادر به سالن امتحان را ندادند با وجود اینکه از مراقبین درخواست کردم چادر من را بازرسی کنند، اما ممانعت شد و گفتند آقایی در حوزه آزمون حضور نمی‌یابد؛ وقتی وارد شدم دیدم شرکت‌کنندگان دیگر با لباس‌های زمستانه و کاپشن‌های پر از جیب بدون هیچ اشکال و بازرسی سر جلسه حاضر شده‌اند.

این دختر شاعر و منتخب سه دوره از جشنواره فردوسی سازمان استعدادهای درخشان در محور شعر، یادآور شد: حتی در حین امتحان مدام آقایان بازرس آموزش و پرورش در حال گشتن در سالن حوزه امتحان بودند و  حتی به من گفتند اینکه با چادر سرجلسه نشستی حتما صورتجلسه خواهد شد؛ حرف من این است که بین چادر من و کاپشنی که جای بیشتری برای گذاشتن تقلب دارد چه تفاوتی است  آیا فقط چادر نشانه تقلب بود؟

وی تاکید کرد: این رفتارها باعث می‌شود منِ دختر چادری از ترس اینکه روز امتحان در حوزه فردی باشد که از چادر خوشش نمی‌آید برای بهم نخوردن آرامش و ذهنم مجبور به کنار گذاشتن چادر خود شوم با اینکه حتی در قانون هم مخالفتی با دختران چادری نشده‌است اما در آن لحظه صدای من به جایی نخواهد رسید و توپ در زمین مراقب است که باید با او قبل از آزمون بحث کنم.

وضعیت پوشاک مناسب در بازار برای دختران اصلا خوب نیست

دوران ادامه داد: متأسفانه در بازار، وضعیت پوشاک مناسب،  برای خانم‌ها و دختران اصلا خوب نیست حتی دختری ‌که چادری هم نباشد باید در بازار لباسی را ببیند که در شأن دختر و زن ایرانی باشد در صورتی که داخل فروشگاه‌های لباس حتی لباس‌های تولید داخلی نیز وضعیت مناسبی ندارند چطور مسؤولان اجازه تولید چنین لباس‌هایی را می‌دهند؟!

رفیعی، دانش‌آموز پژوهشگر برتر ناحیه، اضافه کرد: الآن که تابستان می‌رسد شما به ندرت و بسیار کم در مغازه‌ها مانتویی می‌بینید که حتی دکمه داشته باشد و با پوشش معقول و مناسبی ‌تولید شده باشد همچنین لباس، چادر و ملزومات حجاب برای دختران و خانم‌ها بسیار گران است گاهی خانواده مجبور می‌شوند چادر خود را قسطی خریداری کنند و گویا بی‌حجابی از نظر اقتصادی ارزان‌تر شده است.

اثرگذاری بالای دختران در جامعه

فولادگر، دانشجوی رشته کامپیوتر در ادامه بحث ابراز کرد: اگر دختری به تعالی برسد به سبب اثرگذاری بالایی که دارد می‌تواند حجم وسیعی از جامعه را با خود به سمت تعالی سوق دهد. 

 

مطالب دینی، با لطافت به دختران رسانده نشده

رضایی: منِ دختری که مسیر خود را در اعتقادات یافته‌ام برای رسیدن به اهداف دنیوی و حتی اخروی خود مطالبه و اعتراض دارم که چرا در جامعه‌ای به نام جمهوری اسلامی، فضای درست تبیینی دین نیست؟ اگر به مکان‌های تربیتی، از مدرسه گرفته تا در سطح  جامعه نگاه کنیم می‌بینیم که در بحث دین مطالبی به دختران رسانده‌ شده که تحکمی بوده‌است و هیچ زمانی با همان لطافت دختر که در دین اسلام  بیان شده این مطالب برای او گفته نشده‌است.

وی افزود: متأسفانه جامعه ما به سمتی رفته‌ است که خدا را برای بهشت و جهنم معرفی می‌کنند، دختر را به سمت تعالی می‌خوانند تنها با هدف تربیت فرزند، هیچ زمانی به دختر گفته نشد اگر مادر خوبی باشد قبل از تربیت فرزند صالح، خودت به کمال و خوبی‌ها خواهی رسید، اگر خدا و هدف خلقت به درستی در ذهن دختران ما جای می‌گرفت بیشترین و بهترین لذت را در زندگی برای آن‌ها ایجاد می‌کرد.

رضایی خاطرنشان کرد: چرا دختری که روحیه لطیف دارد از دین به عنوان یک غول خشمگین به او معرفی و از دین فقط سختی‌های مادر بودن و سختی‌های چادر سر کردن برای او گفته می‌شود این در حالی است که هیچ زمانی جنبه‌های خوب و شیرین و حتی لذت بخش دین در ترویج مسائل فرهنگی ما قرار نگرفته‌است، اگر هم بوده به شیوه و روش درست خود انجام نشده است.

 

دشمن از فضای شبهه استفاده می‌کند

رفیعی، مجری و گوینده و رتبه دوم مسابقات چرتکه(یوسی مس) کشوری در ادامه بحث یادآور شد: امام صادق(ع) درمورد حسنه بودن دختر و نعمت بودن پسر که از او فقط سوال خواهد شد در قیامت روایتی دارند؛ ایراد قابل شهود این استاگر برای جوان امروزی چنین احادیث و مسائلی درست تبیین و معرفی نشود به راحتی می‌توان از آن طرح شبه کرد که مثلا دین اسلام و خداوند به حدی ارزش دختر را پایین دیده‌است که گفته من دختری برای تو قرار می‌دهم و تو هرکاری با او انجام دهی از تو سوالی نخواهد شد.

وی در ادامه گفت: این نشان می‌دهد اگر در بیان مسائل دین، پاسخگویی به شبهه وجود نداشته باشد و صرفا مطلبی بیان شود نتیجه آن دقیقا وضعیت حال می‌شود که جوانان با شبهات زیادی روبرو هستند، دشمن هم از همین شبهه‌ها استفاده می‌کند.

دختر باید به خود افتخار کند

حجت الاسلام ریاحی با تاکید برآنکه دختر باید به خود افتخار کند افزود : شرط دختر بودن این است که دختر از دختر بودن خود لذت ببرد و به خود افتخار کند اینکه گاهی دختران ما به بن‌بست می‌رسند به این علت است که از دختر بودن خود لذتی نمی‌برند و حتی با واژه دختر هم بیگانه هستند.

 

کارشناس فرهنگی در پایان این میزگرد خطاب به دختران گفت: زمانی دختر می‌تواند از خود لذت ببرد که بفهمد چقدر در آینده خود، خانواده و حتی کشور اثرگذار است و بداند قوام خانواده بر دختر بودن است چرا که دختران، همسران و مادران خوب آینده هستند واگر دختری از هر بعدی به فساد کشیده شد بعد از خودش یک خانواده، یک مدرسه و به تدریج یک جامعه کلان به فساد کشیده خواهدشد.

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول