اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

شناسایی فرهنگ و تاریخ راه نجات از غرب‌زدگی است

عضو شورای انقلاب فرهنگی گفت: باید تاریخ خود را بشناسیم تا دچار خودباختگی نشویم ،وقتی کسی تاریخ خود را بشناسد به استعمار غرب تن نمی‌دهد

شناسایی فرهنگ و تاریخ راه نجات از غرب‌زدگی است

به گزارش گروه جامعه خبرگزار فارس، حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای انقلاب فرهنگی در همایش امام خمینی(ره) احیاگر هویت و تمدن اصیل ایرانی گفت: میراث فرهنگی نقطه تلاقی تاریخ و جغرافیا است،موزه و گردشگری را ما براساس درک خودمان ایجاد نکرده‌‍ایم و تنها مقلد هستیم، معنا و اهمیت آثار باستانی را درک نکرده‌ایم.فرهنگ و تمدن فارسی از شرق آسیا، آفریقا، اروپا، امپراطوری عثمانی و شرق چین گسترش داشته است، هنوز هم آثار این تمدن را می‌شود در آن نقاط پیدا کرد.آغاز بسیاری از علوم جدید از ایرانی‌ها بوده است، بسیاری از بزرگان شیعه و سنی ایرانی بودند، باید این نکات را دانست و بتوان فرهنگ‌سازی لازم را انجام داد.

وی ادامه داد: امام (ره)، بارها در وصیتنامه خود گفته است که ما ایرانی می‌خواهیم که فرهنگ ما می‌توانیم را داشته باشد، امام در وصیتنامه خودشان ایران دیگری را معرفی کردند، ایران عزیزیا ذلیل، ضعیف یا قوی، انقلاب یا کودتا، انتخابات یا سلطنت، غرب زدگی یا مستقل و ما می‌توانیم یا ما نمی‌توانیم، در وصیتنامه خود گفتند که مردم در دوران قبل  از انقلاب به شدت تحت‌ تأثیر فرهنگ غرب بودند و دچار خود باختگی بودند.

ازغدی ادامه داد: باید تاریخ خود را بشناسیم،وقتی خودمان را باور نداشته نباشیم و شعور تاریخی و فرهنگی نداشته باشیم، گردشگری،موزه ،آثار باستانی و میراث فرهنگی به درد نمی‌خورد، در غرب به فرهنگ به عنوان میراث نگاه می‌کنند که نگاه درستی نیست، قرآن  از اینکه با فرهنگ به عنوان میراث برخورد شود مخالفت می‌کند.

وی گفت: قرآن کتاب مبارزه با سنت‌های غلط است، وقتی می‌گوییم میراث بوی کهنگی می‌دهد، باید از فرهنگ زنده دفاع کرد، آثار باستانی و موزه می‌تواند بازدارنده رشد یا موتور رشد باشد. اگر انگیزه‌ای برای امروز، ارزیابی دیروز و چشم‌اندازی برای فردا ارائه دهد مفید است، تبیین تاریخی در همه زمینه‌ها باید انجام شود. .

ازغدی ادامه داد:شما می‌توانید آثار باستانی را هرگونه که می‌خواهید معرفی کنید و می‌توانید قرائت‌های مختلف داشته باشید، باید فرهنگ‌سازی و تمدن‌سازی داشته باشیم، امام و انقلاب آمدند که این موارد احیا کنند.غرب  تاریخی را که ندارد  به همه نشان می‌دهند مثل امریکا، که میلیون‌ها سرخپوست را نابود کرده ، میلیون‌ها سیاهپوست را برده کرده‌ و ۱۲ تمدن را نابود از بین برده اما جوری تاریخ را نشان می‌دهد که انگار کاملًا حق داشته و خود را  خالق تمدن و دموکراسی نشان می‌دهند. آنها تاریخ سازی می‌کنند ولی ما تاریخ واقعی خود را بلد نیستیم که بگوییم.

وی افزود:باید در وزارت میراث دانشجویانی تربیت کنیم که ایران، اسلام، دشمنی و دوستی‌ها را بشناسند، وقتی کسی تاریخ خود را بشناسد به استعمار غرب تن نمی‌دهد .امام گفتند در هر شهر جنگ زده یک محله‌ای را حفظ کنید  به همان صورت که در جنگ هر اتفاقی در آنجا افتاده بماند چون بعد از چند سال نسل عوض می‌شود و نمی‌دانند که چه اتفاقی افتاده است.

عضو شورای انقلاب فرهنگی گفت: ما آثار باستانی خود را نمی‌شناسیم و قصه آنها را نمی‌دانیم، غربی‌ها به شدت در حفظ تمدن و آثار خود کوشا هستند، مثل آکسفورد و کمبریج را به همان صورت گذشته حفظ کرده‌اند. اگر کاری نکنیم جای شهید و جلاد عوض می‌شود و تاریخ را  دیگران  برای ما می‌نویسد، نسل‌های آینده تاریخ تحریف شده را می‌خوانند. در غرب موزه را با هدف و فلسفه و می‌سازند.

وی در پایان گفت: در تاریخ هیچ کتاب  بیطرفی نداریم، باید بتوانیم اتفاقات هر اثر را بازگو کنیم، توضیح دادن جزئی از تربیت نسل بعد است که  به مردم یاد می‌دهد که به گذشته چگونه نگاه کنند و برای آینده چگونهاندیشه کنند.

پایان پیام /

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول