اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

صالحی: موازی‌کاری نهادها در حوزه مهارت محوری حذف شود

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: برای تحقق مهارت محوری باید تقسیم کار ملی کنیم اما اکنون وضعیت اینطور نیست، باید موازی کاری‌ها را رفع کنیم.

صالحی: موازی‌کاری نهادها در حوزه مهارت محوری حذف شود

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم صبح امروز در همایش ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه ای در آموزش عالی کشور که در سالن همایش های بین المللی ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: در مورد آموزش مهارتی نهادهای مختلف سیاستگذار در کشور وجود دارد و این نهادها باید با هم به هماهنگی و تعامل بهتری برسند.

وی افزود: وظیفه ما در وزارت علوم هم افزایی، جهت دهی و هدایت شغلی افراد به سمت کسب شغلی است که در راستای توانایی، علاقه مندی آنها و اولویت‌های کشور باشد تا در آینده بهتر فعالیت کنند.

صالحی گفت: ارتباط بین این دو نظام زمانی محقق می‌شود که تمام بازیگران این حوزه را بشناسیم و با استفاده از اهرم‌های قانونی، آنها را با هم هماهنگ کنیم. همه ما باید بدانیم قانون چه وظیفه‌ای برای ما تعیین کرده است و اگر ندانیم، کشور را عقب می‌اندازیم. اینکه موضوع مهارت آموزی و مهارت افزایی یک روز در وزارت علوم، روز دیگر در وزارت کار و سازمان‌های دیگر باشد، موجب پیش نرفتن کار می‌شود، بنابراین ما باید از انشقاق جلوگیری کنیم.

صالحی تاکید کرد: وزارت علوم و سازمان فنی و حرفه ای، مسؤول آموزش عالی مهارتی هستند. سازمان فنی و حرفه ای برای آموزش دوره‌های کامل مشخص دارد اما باید از ظرفیت نهادهای بالادستی مانند شورای عالی اشتغال استفاده کنیم‌.

وی یادآور شد: باید قانون، ظرفیت‌ها و بروندادها را مشخص و نهادها را همگرا کنیم. برای این هدف کنگره ملی آموزش مهارت محور و هدفمند را ۵ تیر با حضور همه نهادهای مسئول و سیاست گذار با هدف نتیجه گیری کلی برگزار می‌کنیم.

صالحی ادامه داد: از سال ۱۳۹۹ شورای مهارت افزایی و صلاحیت حرفه ای دانش آموختگان وزارت علوم را تشکیل دادیم که رئیس آن، وزیر علوم است و ظرفیت خوبی برای توسعه مهارت‌های آموزش عالی دارد.

وی گفت: اقدام دیگر، تقسیم اولویت‌های مهارت افزایی و صلاحیت حرفه ای بین بازیگران است. معاونت آموزشی وزارت علوم، مرکز تحقیقات سیاست علمی و معاونت پژوهشی تقسیم کار کردند تا از موازی کاری جلوگیری شود.

صالحی ادامه داد: در حوزه مهارت افزایی در ۵۰ دانشگاه کشور مراکز هدایت شغلی تخصصی داریم که وظیفه آنها خدمات کاریابی، بیمه و غیره است. همچنین در سال ۱۴۰۱ حدود ۸ هزار دوره مهارت افزایی برگزار کردیم که ۳۲۸ هزار دانشجو در این دوره‌ها شرکت کردند.

وی در مورد گزارش‌های پایش اشتغال دانش آموختگان نیز گفت: این گزارش‌ها در مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی و معاونت امور دانشجویان با روش شناسی خاصی انجام و دوره‌ای منتشر می‌شود.

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: در کشور کارهای زیادی انجام شده، نظام جامع مهارت بر اساس تحقیقات ما و بر اساس نظام اِطلاعات بازار کار و نظام صلاحیت حرفه ای قابل اجراست.

وی تاکید کرد: اما برای تحقق آن باید تقسیم کار ملی بکنیم، اکنون وضعیت اینطور نیست، هر نهادی کار خودش را انجام می‌دهد، باید موازی کاری‌ها را رفع کنیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول